Η Νίκη Κεραμέως στη Real News: Φέτος είναι μια χρονιά υλοποίησης μεταρρυθμίσεων

Συνέντευξη της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως στην εφημερίδα «Real News» και το δημοσιογράφο Γιώργο Σιαδήμα

 

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προχωράει τελικά; Την περίοδο που είστε στο Υπουργείο Παιδείας έχετε περάσει μια σειρά από νομοσχέδια που έφεραν απέναντι σας ακόμα και εκπαιδευτικούς. Δεν φοβάστε για το πολιτικό κόστος; 

Ποτέ το πολιτικό κόστος δεν αποτέλεσε παράγοντα για τις αποφάσεις μου. Αντιθέτως, η διαδικασία λήψης αποφάσεων περνά πάντοτε μέσα από το αξιακό κριτήριο - το τι είναι καλύτερο για τα παιδιά μας. Η αξιολόγηση είναι ένα εξαιρετικά πολύτιμο εργαλείο για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου, για την ανέλιξη των εκπαιδευτικών μας. Ένα πολύτιμο εργαλείο που εφαρμόζεται σχεδόν παντού στην Ευρώπη και αποτελεί απαίτηση της κοινωνίας μας. Ήταν πυλώνας των προεκλογικών μας εξαγγελιών και γίνεται πράξη. Αυτή τη στιγμή, πάνω από το 98% των σχολείων της χώρας έχει προχωρήσει στην αξιολόγηση σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικού έργου - πρόκειται για μία καίριας σημασίας αλλαγή νοοτροπίας.

 

Τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο και τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που ισχύουν από φέτος αφορούν όλα τα σχολεία; Τι άλλες αλλαγές προωθείτε φέτος; 

Η χρονιά αυτή είναι χρονιά υλοποίησης μεταρρυθμίσεων στο σχολείο. Έχουμε προχωρήσει σε οριζόντιες αλλαγές, ξεκινώντας από κάτω προς τα πάνω, από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Πανεπιστήμιο. Είναι πεποίθησή μας ότι οι αλλαγές πρέπει να ξεκινούν από νωρίς, από τα πρώτα χρόνια της εκπαίδευσης, γιατί αυτά είναι τα πιο κρίσιμα για τη διαμόρφωση των παιδιών μας. Με αυτό ως γνώμονα, όπως είχαμε δεσμευθεί και προεκλογικά, ξεκινήσαμε τις μεταρρυθμίσεις από το Νηπιαγωγείο, εισάγοντας τρεις δομικές αλλαγές.

  • Η πρώτη αφορά στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που εφοδιάζουν τους μαθητές μας από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Γυμνάσιο με δεξιότητες ζωής, ήπιες δεξιότητες, δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης, μέσα από θεματικές όπως κλιματική αλλαγή, υγιεινή διατροφή, οδική ασφάλεια, σεβασμός στη διαφορετικότητα, ρομποτική.
  • Η δεύτερη αλλαγή αφορά στα Νέα Προγράμματα Σπουδών που εκσυγχρονίστηκαν και αναδιαρθρώθηκαν συνολικά μετά από 20 χρόνια και στόχο έχουν να αλλάξουν το πώς αλλά και το τι μαθαίνουν τα παιδιά μας, καλλιεργώντας μεταξύ άλλων, την κριτική σκέψη, τη συνεργασία, τη δημιουργικότητα, την επικοινωνία, τις ψηφιακές δεξιότητες.
  • Η τρίτη αλλαγή αφορά τα Αγγλικά τα οποία πλέον διδάσκονται σε όλα τα δημόσια νηπιαγωγεία της χώρας μας από 4 ετών.

Πέραν αυτών, εισάγουμε το Πολλαπλό Βιβλίο, διπλασιάσαμε τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία σε όλη τη χώρα, ενισχύσαμε τα σχολεία μας με 16.200 διορισμούς -τους πρώτους μετά από δώδεκα χρόνια στη Γενική Εκπαίδευση και τους πρώτους στην ιστορία της Ειδικής Αγωγής στη χώρα-, θεσπίσαμε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, και φυσικά στηρίζουμε τους εκπαιδευτικούς μας εφαρμόζοντας οριζόντιες επιμορφώσεις -ανάμεσα σε άλλα- και για ο,τιδήποτε νέο εισάγεται στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι καινοτομίες αυτές, που στόχο έχουν την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου, νομοθετήθηκαν σε μεγάλο βαθμό την προηγούμενη χρονιά και οι περισσότερες εφαρμόζονται ήδη καθολικά από τον περασμένο Σεπτέμβριο σε όλα τα σχολεία της χώρας μας, καθιστώντας τη φετινή χρονιά μία χρονιά αλλαγής.

 

Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση για την διαχείριση της πανδημίας και την απώλεια συμπολιτών μας από τον κορωνοϊό. Θα αποφευχθεί ένα ενδεχόμενο lockdown

Είναι θλιβερό ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Πρόεδρός του εκμεταλλεύονται συστηματικά την πανδημία σε μία προσπάθεια να αντιπολιτευθούν. Και επειδή αδυνατούν να εισφέρουν υλοποιήσιμες προτάσεις, επιδίδονται στην καταστροφολογία, επαναλαμβάνουν μονότονα αφορισμούς, κοινοτοπίες και ψεύδη, κλείνοντας προκλητικά «το μάτι» στους αντιεμβολιαστές. Στον αντίποδα, η  Κυβέρνησή μας αντιμετωπίζει την πανδημία με μια στρατηγική που αυξάνει προοδευτικά την εμβολιαστική κάλυψη και ταυτόχρονα επιτρέπει στην οικονομία και την εκπαίδευση να λειτουργούν, στην κοινωνία να μην είναι περίκλειστη και στο ΕΣΥ να ενισχύεται συνεχώς, με στόχο την θωράκιση της υγείας όλων μας και την προάσπιση της ανθρώπινης ζωής. Εμβολιασμοί, αυξημένα τεστ, μέτρα ατομικής προστασίας. Αυτή είναι η απάντησή μας στις προκλήσεις και όχι ένα lockdown.

 

Η μετάλλαξη Όμικρον μπορεί να επηρεάσει την λειτουργία των σχολείων; Υπάρχουν εισηγήσεις για τηλεκπαίδευση εάν τα κρούσματα αυξηθούν και υπάρξει πίεση στο σύστημα Υγείας; 

Παρακολουθούμε πολύ στενά την εξέλιξη της πανδημίας, η οποία είναι δυναμική και διέρχεται από φάσεις, πάντοτε σε συνεργασία με την Επιτροπή των ειδικών. Τα πρωτόκολλα στα σχολεία μας τηρούνται υποδειγματικά από εκπαιδευτικούς, μαθητές, τις οικογένειές τους, και θα ήθελα να τους ευχαριστήσω θερμά για αυτό. Την τελευταία εβδομάδα, παρά την έξαρση της πανδημίας, είχαμε μείωση στα κρούσματα παιδιών κατά 422. Η εξαιρετική τήρηση των μέτρων σε συνδυασμό με τους αυξημένους αυτοδιαγνωστικούς και εργαστηριακούς ελέγχους -σε περίπτωση κρούσματος οι στενές επαφές κάνουν 7 δωρεάν τεστ την εβδομάδα- μας επιτρέπει να εντοπίζουμε εγκαίρως, κυρίως ασυμπτωματικούς, φορείς και συνεπώς να περιορίζουμε σημαντικά τη διασπορά. Είναι ενδεικτικό ότι μετά από σχεδόν 3 μήνες λειτουργίας των  σχολείων έχουμε μόλις 12 τμήματα κλειστά σε πάνω από 80.000. Έχουμε επιλέξει συνειδητά, παρά το σημαντικό οικονομικό κόστος, να επενδύσουμε στους αυξημένους διαγνωστικούς ελέγχους στην εκπαιδευτική κοινότητα, προκειμένου να διασφαλίσουμε αφενός την ατομική και δημόσια υγεία, αφετέρου τη δια ζώσης λειτουργία των σχολείων μας. Βεβαίως δεν εφησυχάζουμε και παραμένουμε πάντοτε σε επιφυλακή ως προς την εξέλιξη της πανδημίας.

 

Η υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός μέσα στην εβδομάδα για τους ηλικιωμένους άνω των 60 ετών μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες επαγγελματικές κατηγορίες; Για παράδειγμα στους εκπαιδευτικούς; Άλλωστε ήταν κάτι που είχε συζητηθεί στα μέσα του καλοκαιριού.

Οι εκπαιδευτικοί σε ποσοστό πάνω από 85%, ανάλογα με τη βαθμίδα, έχουν πλήρως εμβολιαστεί, και αν προσθέσουμε και τους νοσήσαντες, τότε καταλαβαίνει κανείς ότι είναι πολύ υψηλό το συνολικό ποσοστό της κάλυψης. Στα, δε, Πανεπιστήμια, το ποσοστό των εμβολιασθέντων καθηγητών ξεπερνά το 94%. Από τα δεδομένα αυτά συνάγεται ότι έχει επιτευχθεί μια υψηλή εμβολιαστική κάλυψη. Η εκπαιδευτική κοινότητα και σε αυτή την περίπτωση στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων δίνοντας το παράδειγμα, και δράττομαι της ευκαιρίας να ευχαριστήσω τα μέλη της για την μαζική της ανταπόκριση. Σε κάθε περίπτωση όμως, όπως η πανδημία είναι δυναμική, έτσι και τα μέτρα της Πολιτείας για την αντιμετώπισή της εξελίσσονται δυναμικά και πάντοτε σύμφωνα με τα δεδομένα της συγκεκριμένης περιόδου. 

 

Μπορεί να τοποθετούν κινητές μονάδες εμβολιασμού στα σχολεία για τον εμβολιασμό των παιδιών 5 έως 11 ετών που ξεκινάει στις 20 Δεκεμβρίου;

Είναι πολύ σημαντική εξέλιξη ότι και σε ευρωπαϊκό αλλά και σε εθνικό επίπεδο δόθηκε η έγκριση για την επέκταση του εμβολιασμού και στην ηλικιακή ομάδα 5 έως 11 ετών. Η Κυβέρνηση προχωρεί άμεσα στην υλοποίηση και αυτής της επέκτασης με όλες τις ιδιαίτερες παραμέτρους της. Για παράδειγμα, ο εμβολιασμός παιδιών είναι διαφορετικός από τον εμβολιασμό των ενηλίκων, και ενέχει και κάποια διαδικαστικά θέματα δεδομένου ότι απαιτείται η παρουσία του γονέα ή του κηδεμόνα που οριοθετούν και τη λειτουργία των συγκεκριμένων εμβολιαστικών κέντρων. Σε στενή συνεργασία πάντοτε με το Υπουργείο Υγείας και τους ειδικούς εξετάζουμε όλα τα μέτρα που μπορούν να ενισχύσουν τη δημόσια και την ατομική υγεία όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας. Και σε προσωπικό επίπεδο, πρέπει να σας πω ότι θα αξιοποιήσουμε αμέσως τη δυνατότητα εμβολιασμού παιδιών για να εμβολιάσουμε τον 5χρονο γιο μας.