Η ομιλία μου στην Ολομέλεια της Βουλής ως εισηγήτριας της ΝΔ στο νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και άλλες διατάξεις

    26 Φεβρουαρίου, 2018
    #MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki

    Η Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Επικρατείας, Νίκη Κεραμέως, ως εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας στην ομιλία της στην Ολομέλεια επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για την Ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, θέλοντας να στείλει το ξεκάθαρο μήνυμα της Νέας Δημοκρατίας υπέρ της ενίσχυσης της τεχνολογικής εκπαίδευσης στη χώρα, υπερψήφισε επί της αρχής το νομοσχέδιο, αναδεικνύοντας ωστόσο τα πολυάριθμα προβληματικά σημεία που ενυπάρχουν σε αυτό.

    Ξεκίνησε τονίζοντας για άλλη μια φορά τη θέση της Νέας Δημοκρατίας για την τεχνολογική εκπαίδευση: «Για τη Νέα Δημοκρατία, η ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες βρίσκεται στον πυρήνα του κυβερνητικού της προγράμματος για την Παιδεία. Απώτερος στόχος, η τεχνολογική εκπαίδευση να καταστεί συνειδητή επιλογή, και όχι λύση ανάγκης για τους νέους. Η σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την παραγωγική διαδικασία, η καταπολέμηση της νεανικής ανεργίας, η οποία σκαρφαλώνει σε δυσθεώρητα ποσοστά κοντά στο 50%, και η αναστροφή του εκθετικά αυξανόμενου brain drain, θα πρέπει να αποτελούν εθνικούς στόχους, και η ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης αποτελεί κεντρικής σημασίας μέσο για την επίτευξή τους

    Και ενώ η αρχή της ενίσχυσης της τεχνολογικής εκπαίδευσης και της ενίσχυσης των ΑΤΕΙ είναι σωστή, ο τρόπος υλοποίησης που επιλέγει η Κυβέρνηση είναι εν πολλοίς λανθασμένος, καθώς στο παρόν νομοθέτημα ενυπάρχουν πολλά «σημεία που αποδεικνύουν ότι, σε κάποιο βαθμό, οι εισαγόμενες ρυθμίσεις αποτελούν προτάσεις αποσπασματικές, χωρίς όραμα, χωρίς σχέδιο, χωρίς διαφάνεια, χωρίς αντικειμενικότητα, με στόχευση πρωτίστως μικροπολιτική.»

    Συγκεκριμένα,

    • Οι δυσμενείς συνέπειες για τους αποφοίτους ΕΠΑΛ της Αττικής, πολλοί εκ των οποίων θα χάσουν την ευκαιρία να σπουδάσουν.
    • Η παντελής απουσία αναφοράς στα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του νέου ιδρύματος.
    • Η απουσία διαφανούς διαδικασίας, με ξεκάθαρα ακαδημαϊκά κριτήρια, για την επιλογή των ιδρυμάτων, για τις συγχωνεύσεις τμημάτων, για τη δημιουργία κατευθύνσεων.
    • Η παράκαμψη της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), η οποία θα έπρεπε να έχει πρωτεύοντα ρόλο στην διαδικασία.
    • Η μη πιστοποίηση των νέων προγραμμάτων σπουδών.
    • Η ενδεχόμενη αντισυνταγματικότητα κάποιων από τις ρυθμίσεις.

    Αλλά κυρίως, η απουσία συνολικού σχεδιασμού για την αναμόρφωση του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας.

    «Θα σας ρωτήσω πολύ απλά κ. Υπουργέ; Έχετε εικόνα του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, όπως είναι σήμερα και όπως θέλετε να τον μετασχηματίσετε; Η πολιτική σας για την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση είναι κάτι περισσότερο από κατάργηση συλλήβδην των ΤΕΙ και μετονομασία τους σε πανεπιστήμια; Αν έχετε κάποια πολιτική, περιμένουμε έστω και σήμερα να μας την αποκαλύψετε. Γιατί τόσο η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής που επιχειρείται με το παρόν, όσο και οι εξαγγελίες για τα επόμενα εγχειρήματα, αποδεικνύουν περίτρανα ότι η διαδικασία επιχειρείται περιπτωσιολογικά, και η στόχευση είναι μικροπολιτική με γνώμονα την εξυπηρέτηση τοπικών συμφερόντων. Αλλά και για την αναμόρφωση του έτερου πυλώνα της ανώτατης εκπαίδευσης, την ίδια τακτική ακολουθείτε: περιπτωσιολογικά και εκεί. Και αναφέρομαι στις εξαγγελίες σας περί ίδρυσης της τέταρτης Νομικής Σχολής στη χώρα, σε όποια περιφέρεια και αν αυτή ιδρυθεί. Χωρίς σχέδιο και στόχευση, και εδώ, χρησιμοποιείτε την τριτοβάθμια εκπαίδευση ως μοχλό εξυπηρέτησης πελατειακών σκοπιμοτήτων.», είπε χαρακτηριστικά.

    Περαιτέρω, αναφέρθηκε και σε κάποιες από τις άλλες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, ρυθμίσεις που διατρέχουν μεγάλο μέρος του φάσματος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της έρευνας.

    Ενδεικτικά, αναφέρθηκε στις διετείς δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης που συστήνονται στα Πανεπιστήμια, για τις οποίες το Υπουργείο απέφυγε να απαντήσει στο κρίσιμο ερώτημα το οποίο θα κρίνει και την επιτυχία ή μη του εγχειρήματος: «Από πού θα βρεθούν οι πόροι για να χρηματοδοτήσετε τη λειτουργία τους

    Αλλά και στις μετεγγραφές των αδελφών, ρύθμιση με την οποία θεραπεύεται μια σοβαρή δυσχέρεια που αντιμετωπίζουν οικογένειες με 2 ή περισσότερα παιδιά που σπουδάζουν σε διαφορετικές πόλεις από τον τόπο μόνιμης διαμονής. Αναφερόμενη στις πρακτικές πτυχές της ρυθμίσης, είπε χαρακτηριστικά: «Σαφώς πρέπει να στηριχθούν ευπαθείς κοινωνικά ομάδες, αλλά πρέπει και τα ιδρύματα να μπορούν να λειτουργήσουν, γιατί αλλιώς θα είναι άλλη μια περίπτωση κοινωνικής πολιτικής στο κενό, από αυτές που η Κυβέρνησή σας συνηθίζει να νομοθετεί

    Τέλος, αναφέρθηκε στην ρύθμιση για την σταδιακή εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης. «Κυρίες και κύριοι, υπάρχουν πολύ σοβαρά παιδαγωγικά επιχειρήματα υπέρ της καθιέρωσης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής από τα 4 έτη. Ελπίζουμε να έχετε απαντήσεις και κυρίως λύσεις, στα πρακτικά ζητήματα που ανακύπτουν από την εφαρμογή της ρύθμισης, Π.χ. Υπάρχουν πιστώσεις για το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό; Υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές; Πώς θα ρυθμίσετε το γεγονός ότι τα νηπιαγωγεία λειτουργούν ως επί το πλείστον λιγότερες ώρες από τους σταθμούς και τις συνέπειες του μειωμένου αυτού ωραρίου για τους εργαζόμενους γονείς; Παρομοίως για το γεγονός ότι τα νηπιαγωγεία κλείνουν συνήθως από τον Ιούνιο για το καλοκαίρι ενώ οι σταθμοί όχι.»

    Λίγο πριν κλείσει, αναφέρθηκε σε δυο σημεία που δεν έχουν να κάνουν με το νομοθέτημα αυτό καθ’ εαυτό, αλλά με την στάση του Υπουργού κατά την διεξαγωγή της συζήτησης.

    1. «Όταν δεν θέλετε – ή δεν μπορείτε – να απαντήσετε στα πάρα πολλά ερωτήματα που σας θέτει η αντιπολίτευση, και δη η αξιωματική αντιπολίτευση, έχετε μία φράση κλειδί που χρησιμοποιείτε κατ’επανάληψη: «το πρόβλημα είναι σύνθετο». Και απαντήσεις βεβαίως δεν παίρνουμε.»
    2. Επιδιώκετε πάντοτε να παρουσιάζετε μια εικόνα απόλυτης συναίνεσης, επιδιώκετε να παρουσιάζετε ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς συμφωνούν μαζί σας, προχωράτε χέρι χέρι, και οι μόνοικακοί άλλοιείμαστε εμείς, οι εκπρόσωποι της Αντιπολίτευσης. Τα ίδια το καλοκαίρι όταν ψηφιζόταν το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τα ίδια και τώρα

    Κλείνοντας, «Κύριε Υπουργέ, δεν είναι κακό να υπάρχουν διαφωνίες, δεν είναι κακό να υπάρχουν αντίθετες απόψεις, δεν κατέχετε την απόλυτη αλήθεια, οπότε καλό θα ήταν να μην περιφρονείτε τις απόψεις των άλλων, ακόμα και αν διαφωνείτε με αυτές.

    Εμείς κ. Υπουργέ διαφωνούμε με τον τρόπο υλοποίησης που έχετε επιλέξει, αλλά θα κάνουμε την υπέρβαση, την υπέρβαση για τη μεγάλη ιδέα, την ιδέα που υπακούει στην ουσιαστική ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης, για να στείλουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα υπέρ της τεχνολογικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Θα υπερψηφίσουμε επί της αρχής το εν λόγω νομοσχέδιο.»

    Το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

    Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

    Για τη Νέα Δημοκρατία, η ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες βρίσκεται στον πυρήνα του κυβερνητικού της προγράμματος για την Παιδεία. Απώτερος στόχος, η τεχνολογική εκπαίδευση να καταστεί συνειδητή επιλογή, και όχι λύση ανάγκης για τους νέους. Η σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την παραγωγική διαδικασία, η καταπολέμηση της νεανικής ανεργίας, η οποία σκαρφαλώνει σε δυσθεώρητα ποσοστά κοντά στο 50%, και η αναστροφή του εκθετικά αυξανόμενου brain drain, θα πρέπει να αποτελούν εθνικούς στόχους, και η ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης αποτελεί κεντρικής σημασίας μέσο για την επίτευξή τους.

    Στη μεγάλη της αρχή, της ενίσχυσης της τεχνολογικής εκπαίδευσης και της ενίσχυσης των ΑΤΕΘ, η ιδέα σας κ. Υπουργέ είναι σωστή. Είναι όμως μία ιδέα που δεν υπηρετείται από τον τρόπο υλοποίησης που έχετε επιλέξει.

    Δυστυχώς, στο παρόν νομοσχέδιο για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής εντοπίζονται πολλά σημεία τα οποία έχουμε ήδη επισημάνει μετ’ επιτάσεως στις συνεδριάσεις που προηγήθηκαν στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Σημεία που αποδεικνύουν ότι, σε κάποιο βαθμό, οι εισαγόμενες ρυθμίσεις αποτελούν προτάσεις αποσπασματικές, χωρίς όραμα, χωρίς σχέδιο, χωρίς διαφάνεια, χωρίς αντικειμενικότητα, με στόχευση πρωτίστως μικροπολιτική.

    Πρώτον, το νομοσχέδιο επιφυλάσσει δυσμενείς συνέπειες για τους αποφοίτους ΕΠΑΛ. Και εξηγούμαι. Στα δύο καταργούμενα ΤΕΙ, ΤΕΙ Αθήνας και ΤΕΙ Πειραιά, εισέρχονταν κάθε χρόνο εκατοντάδες φοιτητές από ΕΠΑΛ, πολλοί εκ των οποίων θα χάσουν την ευκαιρία να σπουδάσουν. Οι μαθητές της τρέχουσας Β΄ και Γ΄ Τάξης που είχαν εγγραφεί στο ΕΠΑΛ και επρόκειτο να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στα ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά με πολλές πιθανότητες επιτυχίας και με μεγάλο ποσοστό πρόσβασης (πρόσβαση με ποσοστό 20%), γεγονός που είχε ληφθεί υπόψη για την εγγραφή τους, τώρα θα έχουν ελάχιστες πιθανότητες για την εισαγωγή τους. Το παραδεχθήκατε, κύριε Μπαξεβανάκη, ότι οι διαθέσιμες θέσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τους απόφοιτους του ΕΠΑΛ της Αττικής θα είναι λιγότερες μετά την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Είπατε ότι δημιουργούνται θέσεις αλλού, σε άλλες περιφέρειες ή άλλες ειδικότητες, ωστόσο αυτό δεν απαλύνει το πρόβλημα για τα παιδιά που σήμερα φοιτούν στα ΕΠΑΛ της Αττικής και των οποίων ο προγραμματισμός ανατρέπεται βιαίως. Και ενδεικτικό της αδιαφορίας σας για τις επιπτώσεις της ρύθμισης αυτής στην επαγγελματική εκπαίδευση είναι ότι δεν δεχτήκατε να καλέσουμε στην Επιτροπή Μορφωτικών τους εκπροσώπους των λειτουργών της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης. Δεν θελήσατε να ακούσετε τους εκπαιδευτικούς, δεν θέλετε να ακούσετε εμάς, ακούστε τουλάχιστον τους ίδιους τους μαθητές που φοιτούν σήμερα στα ΕΠΑΛ. Έστειλαν σε όλα τα μέλη της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής μία επιστολή, στην οποία αναφέρουν επί λέξει: «κάποιες [αλλαγές] μας αιφνιδιάζουν δυσάρεστα στην μέση της σχολικής χρονιάς… εφόσον δεν θα υπάρχουν ΤΕΙ στην Αττική, πολλοί/ες μαθητές/τριες θα αναγκαστούν να σπουδάσουν σε ΤΕΙ της επαρχίας (αν η οικογένεια μπορεί να τους στηρίξει οικονομικά) ή να εγκαταλείψουν το όνειρο για συνέχεια των σπουδών τους». Καταθέτω την επιστολή στα πρακτικά. Είναι σημαντικό βέβαια ότι βλέπετε θετικά την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για αύξηση του ποσοστού εισαγωγής των φετινών αποφοίτων ΕΠΑΛ στο νέο Ίδρυμα. Περιμένουμε να δούμε την προτεινόμενη ρύθμιση.

    Δεύτερον, δεν υπάρχει απολύτως καμία αναφορά στο νομοσχέδιο στα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του νέου ιδρύματος. Εάν πραγματικά σας ένοιαζε η τεχνολογική εκπαίδευση, το πρώτο σας μέλημα θα ήταν να ρυθμίσετε τα επαγγελματικά δικαιώματα των φοιτητών αυτών. Σε λίγες εβδομάδες οι μαθητές της 3ης Λυκείου θα κληθούν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους, και να επιλέξουν ανάμεσα στα διάφορα ιδρύματα, συμπεριλαβανομένου και του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Με ποια κριτήρια όμως να το επιλέξουν αν δεν ξέρουν ακόμη τι επαγγελματικά δικαιώματα θα έχουν αποφοιτώντας από το Πανεπιστήμιο αυτό; Και τι μας είπατε στην Επιτροπή; Ότι ΘΑ ρυθμίσετε το θέμα. Μελλοντικές υποσχέσεις για ακόμη μια φορά. Και το πρόβλημα είναι έτι μεγαλύτερο καθότι με το παρόν προβλέπεται η δημιουργία Τμημάτων με προγράμματα σπουδών τετραετούς διάρκειας, τα οποία θα παρέχουν ίδιους ή παρεμφερείς τίτλους με υπάρχοντα πανεπιστημιακά Τμήματα πενταετούς διάρκειας. Αντιλαμβάνεστε ότι η ύπαρξη Τμημάτων με ίδιο όνομα και διαφορετική διάρκεια φοίτησης θα δημιουργήσει σύγχυση και αντιδικίες ως προς τα προσόντα των αποφοίτων που θα διεκδικούν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα. Παρεμπιπτόντως, κύριε Υπουργέ, με το άρθρο 19 παρ. 10, προβλέπετε ότι ο πρώτος κύκλος σπουδών συνίσταται στην παρακολούθηση προγράμματος σπουδών που αντιστοιχούν κατ’ ελάχιστο σε 240 πιστωτικές μονάδες. Έχετε λάβει υπ’ όψιν τους αποφοίτους των ΤΕΙ πριν το 2007 που έλαβαν λιγότερες πιστωτικές μονάδες βάσει της τότε ισχύουσας ρύθμισης; Περαιτέρω, ως προς την αντιστοίχιση των νέων σχολών και τμημάτων, άρα και επαγγελματικών δικαιωμάτων, με την διεθνή εκπαιδευτική πραγματικότητα, είπατε ότι στο υπό ίδρυση πανεπιστήμιο, τα νέα τμήματα «συμβαδίζουν με αντίστοιχα τμήματα διεθνώς». Στην Επιτροπή σάς ανέφερα ότι υπάρχουν διεθνείς αντιδράσεις για την αντιστοίχιση των νέων αυτών τμημάτων με τη διεθνή εκπαιδευτική πραγματικότητα, και το αμφισβητήσατε. Καταθέτω, λοιπόν, ενδεικτικά επιστολή του International Federation of Biomedical Laboratory Science, με την οποία σας προειδοποιεί για τους κινδύνους που ελλοχεύουν ακριβώς από τη μη αντιστοίχιση των τμημάτων με τις διεθνείς πρακτικές.

    Τρίτον, δεν υπήρξε καμία διαφανής διαδικασία, με ξεκάθαρα ακαδημαϊκά κριτήρια, για την επιλογή των ιδρυμάτων, για τις συγχωνεύσεις τμημάτων, για τη δημιουργία κατευθύνσεων. Ακούσαμε για αποφάσεις Συγκλήτων, για ψηφίσματα τμημάτων, για άρθρα επιφανών καθηγητών. Δεν ακούσαμε όμως τίποτα για αυστηρά προκαθορισμένα ακαδημαϊκά κριτήρια. Αυθαίρετες αποφάσεις, όπως αποδεικνύουν τα υπομνήματα τμημάτων που χωρίς κριτήρια δεν αυτονομήθηκαν, αλλά και η περίπτωση της ΑΣΠΑΙΤΕ που είπατε ότι θα σας απασχολήσει σε επόμενο χρόνο. Άλλο ενδεικτικό παράδειγμα: πως αποφασίστηκε οι επισκέπτες υγείας να είναι σε ξεχωριστό τμήμα από τους νοσηλευτές υγείας; Αόριστες απαντήσεις και μελλοντικές υποσχέσεις. Και σαφώς επιλογές σε μεγάλο βαθμό υποκινούμενες από πιέσεις και συμφέροντα συντεχνιακού χαρακτήρα. Και παρότι καταθέσατε, με εξαιρετικά μεγάλη καθυστέρηση, δύο μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για το εν λόγω εγχείρημα, καμία από αυτές δεν μας λέει ουσιωδώς ποια είναι τα προσδοκώμενα οφέλη από το νέο Πανεπιστήμιο σε σχέση με τα διαπιστωμένα οφέλη από τα υπάρχοντα δύο ΤΕΙ που καταργείτε.

    Τέταρτον, η απουσία συνολικού σχεδιασμού για την αναμόρφωση του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας. Θα σας ρωτήσω πολύ απλά κ. Υπουργέ; Έχετε εικόνα του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, όπως είναι σήμερα και όπως θέλετε να τον μετασχηματίσετε; Η πολιτική σας για την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση είναι κάτι περισσότερο από κατάργηση συλλήβδην των ΤΕΙ και μετονομασία τους σε πανεπιστήμια; Αν έχετε κάποια πολιτική, περιμένουμε έστω και σήμερα να μας την αποκαλύψετε. Γιατί τόσο η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής που επιχειρείται με το παρόν, όσο και οι εξαγγελίες για τα επόμενα εγχειρήματα, αποδεικνύουν περίτρανα ότι η διαδικασία επιχειρείται περιπτωσιολογικά, και η στόχευση είναι μικροπολιτική με γνώμονα την εξυπηρέτηση τοπικών συμφερόντων. Αλλά και για την αναμόρφωση του έτερου πυλώνα της ανώτατης εκπαίδευσης, την ίδια τακτική ακολουθείτε: περιπτωσιολογικά και εκεί. Και αναφέρομαι στις εξαγγελίες σας περί ίδρυσης της τέταρτης Νομικής Σχολής στη χώρα, σε όποια περιφέρεια και αν αυτή ιδρυθεί. Χωρίς σχέδιο και στόχευση, και εδώ, χρησιμοποιείτε την τριτοβάθμια εκπαίδευση ως μοχλό εξυπηρέτησης πελατειακών σκοπιμοτήτων. Αντί να σας προβληματίσει το γεγονός ότι η Ελλάδα συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ποσοστό ανέργων πτυχιούχων στις χώρες του ΟΟΣΑ, ποσοστό που σκαρφαλώνει στο 20%, αντί να εστιάσετε την προσοχή σας στην αναστροφή του brain drain, αντί να επιδιώξετε την αποτελεσματική σύνδεση της εκπαίδευσης και της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία, εξαντλείστε σε διακηρυκτικές κενολογίες με μοναδικό στόχο την αποκόμιση μικροπολιτικού οφέλους, τοπικού χαρακτήρα. Από όσο φαίνεται βέβαια, σε αυτά συμφωνεί και ο Υφυπουργός σας, ο κύριος Μπαξεβανάκης, ο οποίος  στις 11/2/2018, στο ραδιόφωνο 24/7, ομολόγησε με ειλικρίνεια ότι Σε πολλές περιπτώσεις είναι πιο δύσκολο να βρεις έναν τεχνικό από το να βρεις έναν δικηγόρο ή έναν πτυχιούχο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτό είναι μια ελληνική πρωτοτυπία.” Ακριβώς, κύριοι, είναι μια ελληνική πρωτοτυπία, αλλά και έλλειψη ευθύνης είναι να εξαγγέλλετε τη δημιουργία νέων σχολών, των οποίων οι απόφοιτοι αντιμετωπίζουν σοβαρότατο πρόβλημα ανεργίας.

    Πέμπτο, παρακάμψετε στην όλη διαδικασία την ανεξάρτητη αρχή που θα έπρεπε να έχει πρωτεύοντα ρόλο στη διαδικασία, την Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ). Σκοπός της ΑΔΙΠ είναι να προωθήσει στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας τις κατευθυντήριες οδηγίες για την διαδικασία της αξιολόγησης, καθώς επίσης να εποπτεύει, να συντονίζει και να υποστηρίζει όλες τις διαδικασίες αξιολόγησης στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ). Η ΑΔΙΠ θα έπρεπε να έχει πρωτεύοντα ρόλο στην επιχειρούμενη διαδικασία. Και αυτό είναι κάτι το οποίο παραδέχεστε και εσείς, καθώς σύμφωνα με τον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο (4485/17, άρθρο 5), απαιτείται η γνώμη της ΑΔΙΠ και του ΕΣΕΚΑΑΔ για την ίδρυση, συγχώνευση, κατάτμηση, μετονομασία και κατάργηση ΑΕΙ. Δεν το τηρήσατε, ούτε σε σχέση με την ΑΔΙΠ ούτε με το ΕΣΕΚΑΑΔ.

    Έκτο, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής θα ξεκινήσει χωρίς να είναι πιστοποιημένα τα νέα προγράμματα σπουδών, τέτοια η βιασύνη για να προλάβετε να ικανοποιήσετε τις μικροπολιτικές σας επιδιώξεις. Παρότι είπατε ξανά και ξανά στην Επιτροπή πόσο μεγάλη σημασία δίνετε στα νέα προγράμματα σπουδών, μάλλον προσχηματικό είναι το ενδιαφέρον, καθότι, όπως δηλώνει η ΑΔΙΠ, δεν υπάρχει ούτε ο χρόνος ούτε τα χρήματα για να πιστοποιηθούν τα προγράμματα αυτά.

    Έβδομο: κάποιες από τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν αντισυνταγματικές. Και δεν το λέμε μόνο εμείς, το λέει η ίδια η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, για παράδειγμα όσον αφορά το άρθρο 19 παράγραφος 5 βάσει του οποίου επιτρέπετε την μετατροπή ιδρυμάτων του πανεπιστημιακού τομέα σε ιδρύματα του τεχνολογικού τομέα. Καταθέτω την έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας στα πρακτικά. Δεν θα είναι βέβαια η πρώτη φορά που νομοθέτημα του Υπ. Παιδείας επί Κυβερνήσεως ΣΥΡ-ΑΝΕΛ θα κριθεί αντισυνταγματικό.

    Το νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει μόνο ρυθμίσεις για την Ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Περιλαμβάνει και πλήθος άλλων ρυθμίσεων που διατρέχουν μεγάλο μέρος του φάσματος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της έρευνας, στις οποίες θα αναφερθώ ενδεικτικά.

    • Στις διετείς δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης που συστήνονται στα Πανεπιστήμια. Σας άκουσα προσεκτικά και δεν αμφισβητώ τις προθέσεις σας, ωστόσο αποφύγατε να απαντήσατε στο κρίσιμο ερώτημα το οποίο θα κρίνει και την επιτυχία ή μη του εγχειρήματος: Από πού θα βρεθούν οι πόροι για να χρηματοδοτήσετε τη λειτουργία τους. Αναφέρατε, κύριε Μπαξεβανάκη, κατά την 4η συνεδρίαση, ότι ολοκληρώσατε τον στρατηγικό σχεδιασμό για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση το Φυσικά παραλείψατε να αναφερθείτε στην καθυστέρηση περίπου ενός έτους. Σ’ αυτό το διάστημα το Υπουργείο δεν είχε πρόσβαση στα συγχρηματοδοτούμενα κονδύλια για την ΕΕΚ. Επίσης, αποφύγατε να απαντήσετε στο ερώτημα εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει συμφωνήσει με τη δημιουργία της νέας δομής, η οποίαδεν υπήρχε στο στρατηγικό σχεδιασμό του 2016.
    • Στις μετεγγραφές των αδελφών. Είναι γεγονός ότι με την εν λόγω ρύθμιση θεραπεύεται μια σοβαρή δυσχέρεια που αντιμετωπίζουν οικογένειες με 2 ή περισσότερα παιδιά που σπουδάζουν σε διαφορετικές πόλεις από τον τόπο μόνιμης διαμονής. Δυστυχώς, δεν είναι η μόνη δυσχέρεια που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες σήμερα που έχουν παιδιά που σπουδάζουν. Ελπίζουμε να έχετε συγκεκριμένες απαντήσεις, παρά το γεγονός ότι δεν μας τις δώσατε στην Επιτροπή, σχετικά με τα εισοδηματικά κριτήρια και πώς θα αποφασιστούν, αλλά και πώς θα εφαρμοστεί το όριο που τέθηκε από τον νόμο Μπαλτά το 2015 για 15% υπέρτατο ποσοστό μετεγγραφών ανά τμήμα με τις νέες αυτές ρυθμίσεις. Γιατί, ξέρετε, εδώ ελλοχεύει ο κίνδυνος να μην μπορούν τα ιδρύματα εν τέλει να λειτουργήσουν. Σαφώς πρέπει να στηριχθούν ευπαθείς κοινωνικά ομάδες, αλλά πρέπει και τα ιδρύματα να μπορούν να λειτουργήσουν, γιατί αλλιώς θα είναι άλλη μια περίπτωση κοινωνικής πολιτικής στο κενό, από αυτές που η Κυβέρνησή σας συνηθίζει να νομοθετεί.
    • Στην σταδιακή εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Κυρίες και κύριοι, υπάρχουν πολύ σοβαρά παιδαγωγικά επιχειρήματα υπέρ της καθιέρωσης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής από τα 4 έτη. Ελπίζουμε να έχετε απαντήσεις και κυρίως λύσεις, στα πρακτικά ζητήματα που ανακύπτουν από την εφαρμογή της ρύθμισης, Π.χ. Υπάρχουν πιστώσεις για το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό; Υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές; Πως θα ρυθμίσετε το γεγονός ότι τα νηπιαγωγεία λειτουργούν ως επί το πλείστον λιγότερες ώρες από τους σταθμούς και τις συνέπειες του μειωμένου αυτού ωραρίου για τους εργαζόμενους γονείς; Παρομοίως για το γεγονός ότι τα νηπιαγωγεία κλείνουν συνήθως από τον Ιούνιο για το καλοκαίρι ενώ οι σταθμοί όχι.

    Κύριε Υπουργέ, λίγο πριν κλείσω, θα ήθελα να αναφερθώ σε δυο σημεία που δεν έχουν να κάνουν με το νομοθέτημα αυτό καθ’ εαυτό, αλλά με την στάση σας κατά την διεξαγωγή της συζήτησης.

    • Σημείο 1ο: Όταν δεν θέλετε – ή δεν μπορείτε – να απαντήσετε στα πάρα πολλά ερωτήματα που σας θέτει η αντιπολίτευση, και δη η αξιωματική αντιπολίτευση, έχετε μία φράση κλειδί που χρησιμοποιείτε κατ’ επανάληψη: «το πρόβλημα είναι σύνθετο». Και απαντήσεις βεβαίως δεν παίρνουμε. Παρακινώ τους συναδέλφους και τους ακροατές της σημερινής συνεδρίασης, να ανατρέξουν σε πρακτικά για να παρατηρήσουν την πάγια αυτή τακτική σας.
    • Σημείο 2ο: Επιδιώκετε πάντοτε να παρουσιάζετε μια εικόνα απόλυτης συναίνεσης, επιδιώκετε να παρουσιάζετε ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς συμφωνούν μαζί σας, προχωράτε χέρι χέρι, και οι μόνοι “κακοί άλλοι” είμαστε εμείς, οι εκπρόσωποι της Αντιπολίτευσης. Τα ίδια το καλοκαίρι όταν ψηφιζόταν το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τα ίδια και τώρα. Λέγατε το καλοκαίρι επί λέξει «Άρα να ξέρουμε ότι έχουν υπάρξει σοβαρότατες συγκλίσεις με τους πρυτάνεις και αυτό ακριβώς που είπα ισχύει απολύτως». Και τότε σας είχα καταθέσει, όχι μία, όχι δύο, αλλά 10 ενδεικτικές ανακοινώσεις ιδρυμάτων που καταδίκαζαν με τον πλέον απερίφραστο τρόπο το νομοθέτημά σας. Και έρχομαι στο τωρινό νομοσχέδιο. Μας είπατε στην Επιτροπή Μορφωτικών, «τις προάλλες ότι και να πείτε ότι και να κάνετε υπήρχε μια σύγκληση των φορέων που τοποθετήθηκαν εδώ», «υπάρχει εντυπωσιακή σύγκλιση ως προς το εγχείρημα». Κύριε Υπουργέ, οι δύο κατεξοχήν φορείς που θα έπρεπε να έχουν κυρίαρχο λόγο στο εγχείρημα αυτό, δηλ. η σύνοδος όλων των Πρυτάνεων της χώρας, δηλ. η Σύνοδος όλων των Πανεπιστημίων της χώρας, και η ΑΔΙΠ, η Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση, ήταν και οι δύο αρνητικοί. Η Σύνοδος Πρυτάνεων έχει βγάλει όχι μία, αλλά δύο ανακοινώσεις για το εγχείρημα και είναι καταδικαστικές, σας κατηγορεί μάλιστα ότι δεν υπάρχουν ακαδημαϊκά κριτήρια στη διαδικασία. Καταθέτω στα πρακτικά τις δύο ανακοινώσεις. Αλλά και η ΠΟΣΔΕΠ, δηλ. το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό των Πανεπιστημίων, εξέδωσε καταδικαστική απόφαση στην οποία χαρακτηρίζει το εγχείρημα ως «μία ψηφοθηρική προσπάθεια της κυβέρνησης χωρίς βάθος και όραμα, χωρίς διάλογο, με αποσπασματικές διαδικασίες … και με αμφιλεγόμενα μη ακαδημαϊκά κριτήρια». Καταθέτω τη σχετική ανακοίνωση στα πρακτικά.

    Κύριε Υπουργέ, δεν είναι κακό να υπάρχουν διαφωνίες, δεν είναι κακό να υπάρχουν αντίθετες απόψεις, δεν κατέχετε την απόλυτη αλήθεια, οπότε καλό θα ήταν να μην περιφρονείτε τις απόψεις των άλλων, ακόμα και αν διαφωνείτε με αυτές.

    Εμείς κ. Υπουργέ διαφωνούμε με τον τρόπο υλοποίησης που έχετε επιλέξει, αλλά θα κάνουμε την υπέρβαση, την υπέρβαση για τη μεγάλη ιδέα, την ιδέα που υπακούει στην ουσιαστική ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης, για να στείλουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα υπέρ της τεχνολογικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Θα υπερψηφίσουμε επί της αρχής το εν λόγω νομοσχέδιο.

    Σας ευχαριστώ.

    Φόρμα Εθελοντή

    Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:

    ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗ ΦΟΡΜΑ
    Εγγραφή στο Newsletter

    Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:

    ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗ ΦΟΡΜΑ