ΚΑΝΑΛΙ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου για τις τηλεοπτικές άδειες

    22 Οκτωβρίου, 2015
    #MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki

    Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

    Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με ένα σχόλιο επί της διαδικασίας. Πώς είναι δυνατόν να καλείτε σε ειλικρινή και εποικοδομητικό διάλογο για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα, όταν το σχέδιο νόμου των 342 σελίδων αναρτήθηκε στον ιστότοπο της Βουλής το βράδυ της Δευτέρας και η επεξεργασία στην επιτροπή ξεκίνησε το πρωί της Τρίτης; Όταν η διαδικασία που προβλέφθηκε ήταν αυτή του επείγοντος ενώ οι αρμόδιοι υπουργοί δεν μας είπαν στην επιτροπή ούτε έναν αντικειμενικό λόγο για να στοιχειοθετήσουν το επείγον, πόσο μάλλον όταν μας λέτε εδώ και 9 μήνες ότι θα φέρετε το νομοσχέδιο αυτό.

    Κλείνω το διαδικαστικό και περνώ στην ουσία, επικεντρώνοντας την παρέμβασή μου σε 3 σημεία, παρότι δυστυχώς είναι πολλά περισσότερα αυτά που μου προκαλούν προβληματισμό:

    Πρώτον, η εκχώρηση αδικαιολόγητων και υπέρμετρων εξουσιών στον Υπουργό Επικρατείας. Οι αρμοδιότητες που εκχωρούνται στον Υπουργό δεν έχουν κριτήρια, δεν έχουν όρους, δεν έχουν προϋποθέσεις, δεν έχουν μηχανισμό ελέγχου. Κύριε Υπουργέ, κύριε Παππά, με όλο το σεβασμό στο πρόσωπό σας, γιατί πρέπει εσείς – και ο εκάστοτε Υπουργός Επικρατείας – να αποφασίζει, ως απόλυτος άρχων, τον αριθμό των αδειών, το ύψος εκκίνησης της δημοπρασίας, το ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών των περιφερειακών καναλιών; Γιατί; Πείτε μου έναν λόγο για τον οποίο η Ελλάδα πρέπει να διαφοροποιηθεί από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης που, μετά λόγου γνώσεως, αναθέτουν όλες τις σχετικές αρμοδιότητες σε ανεξάρτητες αρχές ή απευθείας στον νόμο. Στην Επιτροπή μας είπαν οι αρμόδιοι υπουργοί ότι δεν λειτουργεί σωστά το ΕΣΡ – ή ότι διαφωνεί με την εν λόγω πολιτική – και άρα αναγκαστικά πρέπει οι εξουσίες να ασκηθούν από τους ίδιους. Ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι δεν λειτουργούν σωστά οι εν λόγω ανεξάρτητες αρχές, τι μας λέτε δηλ; Ότι όταν ένας θεσμός έχει λειτουργικές δυσκολίες, δεν προσπαθούμε να τις λύσουμε αλλά απλά καταργούμε τις αρμοδιότητές του και τις μεταφέρουμε σε πρόσωπα της εκτελεστικής εξουσίας;

    Δεύτερο σημείο, η διαδικασία αδειοδότησης. Όπως ξέρετε, από το 2011 η ενωσιακή νομοθεσία έχει επιβάλει τη μετατροπή του σήματος μετάδοσης από αναλογικό σε ψηφιακό. Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά ότι δεν υπάρχουν πλέον συχνότητες όπως υπήρχαν παλιά, ότι το φάσμα εκπομπής είναι απεριόριστο. Γιατί λοιπόν, κύριοι Υπουργοί, να προβλέπεται περιορισμένος αριθμός αδειών; Δεν μας έχετε πει έναν λόγο. Γιατί εισάγετε την έννοια του περιορισμού σε κάτι που είναι απεριόριστο; Και μάλιστα, δια στόματος της κοινοβουλευτικής σας εκπροσώπου, προδικάζετε τον αριθμό των δικαιούχων «από 5 έως 8». Βάζετε συνεπώς αυθαίρετους περιορισμούς ενώ δεν υπάρχει απολύτως κανένας λόγος για να υπάρχει ο οποιοσδήποτε περιορισμός. Ας πάρουν άδεια όσοι το δυνατόν περισσότεροι. Σε τι σας ενοχλεί αυτό; Και δεν προβλέπετε στο σχέδιο νόμου και καμία μέθοδο προσδιορισμού στην τιμή εκκίνησης. Εναπόκειται στην απόλυτη κρίση των Υπουργών, ενώ μοναδικό κριτήριο θα είναι ποιος θα δώσει τα πιο πολλά για να πάρει την άδεια. Κανένα κριτήριο ποιότητας, κανένα κριτήριο καταλληλότητας.

    Τρίτο και τελευταίο σημείο, οι διατάξεις που αφορούν στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (τη λεγόμενη ΕΕΤΤ). Πρόκειται δυστυχώς για ευθεία παραβίαση του ενωσιακού δικαίου. Γιατί το λέω αυτό; Η ΕΕΤΤ είναι κατοχυρωμένη ως ανεξάρτητη αρχή όχι μόνο από το ελληνικό δίκαιο αλλά και από το ενωσιακό (σας θυμίσω τις κοινοτικές οδηγίες 21/2002 και 140/2009). Οι κοινοτικές αυτές οδηγίες θεσπίζουν την απόλυτη ανεξαρτησία της ΕΕΤΤ. Εσείς τι κάνετε με το παρόν σχέδιο νόμου; Πλήττετε την ανεξαρτησία της αρχής και κατά συνέπεια παραβιάζετε το ενωσιακό δίκαιο. Θα σας αναφέρω μερικά μόνο ενδεικτικά παραδείγματα.

    • Για πρώτη φορά ορίζεται στο σχέδιο νόμου ότι η ΕΕΤΤ εποπτεύεται από τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (άρθρο 17 του σχεδίου νόμου). Και όχι μόνο εποπτεύεται, αλλά προβλέπεται – άκουσον άκουσον – ως πειθαρχικό παράπτωμα η παράβαση κάθε πράξης και απόφασης του Υπουργού. Που είναι λοιπόν η ανεξαρτησία των μελών της ΕΕΤΤ;
    • Μέχρι σήμερα ο νόμος της ΕΕΤΤ προέβλεπε ρητά ότι η ΕΕΤΤ «ενεργεί ανεξάρτητα και δεν ζητά ούτε λαμβάνει οδηγίες από κανέναν άλλο φορέα». Με το παρόν σχέδιο νόμου αφαιρείτε απροκάλυπτα ολόκληρη αυτήν την πρόταση. Πείτε μας λοιπόν, γιατί αφαιρείτε την πρόταση αυτή; Γιατί δεν θέλετε η ΕΕΤΤ να λειτουργεί ανεξάρτητα ενώ αυτό προβλέπεται από ενωσιακούς κανόνες που έχουν υπέρτερη τυπική ισχύ ακόμη και των κανόνων που ψηφίζουμε εδώ μέσα;

    Δυστυχώς όμως τα παραπάνω παραδείγματα δεν είναι πάρα μία ακόμη εκδήλωση του σχεδίου σας να πλήξετε τις ανεξάρτητες αρχές εν συνόλω. Πρώτο βήμα του σχεδίου αυτού – σας θυμίζω – ήταν η απαίτηση της Κυβέρνησης για παραίτηση μελών ανεξάρτητων αρχών, συμπεριλαμβανομένης και της ΕΕΤΤ. Αυτό όμως δεν πέτυχε. Εν συνεχεία σας θυμίζω την προσπάθεια του κ. Κατρούγκαλου να επιβάλει όριο ηλικίας στα εν ενεργεία μέλη των ανεξαρτήτων αρχών. Και αν το είχε πετύχει αυτό, μέλη ανεξάρτητων αρχών των οποίων η ανεξαρτησία προστατεύεται ακριβώς από την ύπαρξη θητείας, θα είχαν τερματιστεί παρανόμως. Ευτυχώς καταφέραμε και τον αποτρέψαμε εξηγώντας την ευθύνη που θα είχε η Κυβέρνηση από την εφαρμογή μίας τέτοιας διάταξης. Και τώρα το τρίτο βήμα του σχεδίου της Κυβέρνησης, να πλήξει την ανεξαρτησία της ΕΕΤΤ νομοθετικά και να την καταστήσει δεκανίκι του Υπουργείου Υποδομών. Ευτυχώς σε αυτήν την προσπάθεια δεν έχετε απέναντι σας μόνο σύσσωμη την αντιπολίτευση. Έχετε και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία σας έχει αποστείλει προειδοποιητικές επιστολές για παραβίαση του ενωσιακού δικαίου. Είναι η λεγόμενη διαδικασία EU pilot. Για τους συναδέλφους που δεν είναι νομικοί και δεν τυχαίνει να την γνωρίζουν, σας διαβάζω από τον ιστότοπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: Ονομάζεται «διαδικασία επί παραβάσει» και προβλέπει ότι αν το εν λόγω κράτος μέλος δεν παράσχει ικανοποιητικές απαντήσεις και δεν εφαρμόσει λύση για να επανορθώσει τις εικαζόμενες παραβιάσεις της ενωσιακής νομοθεσίας, τότε μπορεί να γίνει παραπομπή στο κοινοτικό δικαστήριο. Καταθέτω στα πρακτικά αντίγραφο της σχετικής ιστοσελίδας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

    Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, καλούμαστε όλοι να ψηφίσουμε ένα νομοσχέδιο για το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προειδοποιήσει την Κυβέρνηση μέσω επιστολών ότι αντίκειται στην ενωσιακή νομοθεσία και ότι απειλείται παραπομπή της χώρας μας στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις μας, οι αρμόδιοι Υπουργοί δεν μας έχουν ακόμη δώσει τις εν λόγω επιστολές, προφασιζόμενοι το απόρρητό τους. Η αναφορά περί απορρήτου που μας επέδειξαν προβλέπεται ρητά για τους πολίτες και όχι για τους βουλευτές, και σε κάθε περίπτωση ας μας δοθούν με εμπιστευτική διαβάθμιση.

    Κύριες και κύριοι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, έχετε ήσυχη τη συνείδησή σας όταν ψηφίζετε το εν λόγω νομοσχέδιο χωρίς καν να διαβάσετε τις καίριες προειδοποιήσεις παράνομης νομοθέτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής; Ζητούμε εκ νέου οι αρμόδιοι Υπουργοί να μας παράσχουν τις εν λόγω επιστολές, όπως οφείλουν να το κάνουν. Άλλωστε, αν όλα όσα προβλέπετε με το παρόν σχέδιο νόμου είναι σύννομα, ποιος ο λόγος να μην μας παρουσιάσετε τις εν λόγω επιστολές;

    Σας ευχαριστώ πολύ.

     

    Φόρμα Εθελοντή

    Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:

    ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗ ΦΟΡΜΑ
    Εγγραφή στο Newsletter

    Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:

    ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗ ΦΟΡΜΑ