Ομιλία κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου με τίτλο: «Συνέργειες ΕΚΠΑ, Γεωπονικού Παν/μίου Αθηνών, Παν/μίου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας & Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις»

Ομιλία στη Βουλή για νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας (17.1.2019)

Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι, Η αναμόρφωση και ενίσχυση του τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης αποτελεί πολιτική προτεραιότητα αιχμής στο κυβερνητικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία. Για εμάς, η καταπολέμηση της  νεανική ανεργίας, η αναστροφή της τάσης μαζικής φυγής των προσοντούχων νέων μας και η σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την παραγωγική διαδικασία αποτελούν εθνικούς στόχους, και θεωρούμε ότι αυτοί μπορούν να επιτευχθούν σε μεγάλο βαθμό μέσω της ενίσχυσης του τεχνολογικού τομέα της εκπαίδευσης. Αυτό είναι το δικό μας όραμα, και θα παλέψουμε για να το κάνουμε πράξη. Το δικό σας όραμα, από την άλλη, το δικό σας σχέδιο για τον τεχνολογικό τομέα της εκπαίδευσης είναι η συρρίκνωσή του, η σταδιακή εξάλειψή του. Πρωταρχική σας μέριμνα είναι να καταργήσετε μονοκοντυλιά τεχνολογικά ιδρύματα, σχολές και τμήματα. Και εν συνεχεία να φτιάξετε νέα, χωρίς σχέδιο, χωρίς καμία στρατηγική στόχευση, συνενώνοντάς τα όπως-όπως. Αυτήν την τακτική επιλέγετε ως όχημα για την πλήρη αποδιοργάνωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας. Και, δυστυχώς, χωρίς καμία συστολή, συνεχίζετε ακάθεκτοι το καταστροφικό σας έργο στην ανώτατη εκπαίδευση, κλείνοντας επιδεικτικά τα αυτιά σας στις αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, στις πάσης φύσεως αντίθετες φωνές. Και στην περίπτωση της εν λόγω συγχώνευσης, οι αντιδράσεις αυτές είναι πολλές: μεταξύ άλλων, το Δημοτικό Συμβούλιο Λάρισας, αντίθετο στη συγχώνευση, οι Πρυτάνεις των ΤΕΙ αντίθετοι, η Συγκλήτος του ΤΕΙ Λάρισας αντίθετη, ο Πρύτανης του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, επίσης αντίθετος. Εσείς όμως στέκεστε αδιάφορα απέναντι σε αυτές τις αντιδράσεις. Τι κάνετε λοιπόν σε αυτό το νομοσχέδιο; Επιχειρείτε την κατάργηση του ΤΕΙ Θεσσαλίας και την απορρόφησή του από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, και την κατάργηση του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, το οποίο αφού το «διαμελίζετε», γιατί, μετά μεγάλης λύπης, διαπιστώνουμε ότι περί διαμελισμού πρόκειται, «πετάτε» ατάκτως τα μέλη του σε τρία διαφορετικά ιδρύματα: στο ΕΚΠΑ, στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Σε μερικά σημεία, διαβάζοντας τις ρυθμίσεις για τον τρόπο με τον οποίο «μοιράζετε» τα τμήματα, τις υποδομές, τα περιουσιακά στοιχεία του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας στα τρία άλλα ιδρύματα, αισθάνθηκα ότι παίζω τουβλάκια με τον 3χρονο γιο μου. Με τέτοια ελαφρότητα, φαίνεται ότι αποφασίσατε τι θα πάει πού. Όμως, εδώ, δεν παίζουμε, και δεν επιτρέπεται να εργαλειοποιείτε την Παιδεία στο όνομα κομματικών εξυπηρετήσεων και ταπεινών επιδιώξεων. Απαντήστε μας επιτέλους, κύριε Υπουργέ:

  • Εντάσσονται οι «συνέργειες», όπως κατ’ ευφημισμόν τις αποκαλείτε, σε κάποιο ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό και αναπτυξιακό σχεδιασμό;
  • Υπηρετούν κάποια συγκεκριμένη στόχευση για την ανώτατη εκπαίδευση; Και, αν ναι, σε ποιο χρονικό ορίζοντα; Απαντούν σε σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας;ρυψ
  • Ακολουθούν προκαθορισμένα ακαδημαϊκά κριτήρια; Ποια είναι αυτά;
  • Έχουν εκπονηθεί σχετικές μελέτες σκοπιμότητας;
  • Έχουν εκπονηθεί μελέτες βιωσιμότητας;
  • Έχει ληφθεί μέριμνα για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων;
  • Ζητήθηκε η άποψη της καθ’ ύλην αρμόδιας αρχής, της ΑΔΙΠ; Ελήφθησαν υπ’ όψιν οι αξιολογήσεις της για τα ιδρύματα;

Ξέρετε ποια είναι η απάντηση, κυρίες και κύριοι. Όχι σε όλα. Και επειδή αναφέρθηκα στην ΑΔΙΠ, επιτρέψτε μου μία μνεία και για τα πρόσφατα τεκταινόμενα. Κ. Υπουργέ, πλέον δεν τηρείτε ούτε τα προσχήματα. Η έννοια των ανεξαρτήτων αρχών από ότι φαίνεται σας είναι παντελώς άγνωστη. Τοποθετήσατε πάλι σύμβουλο της Κυβέρνησης, προσωπικό σας σύμβουλο, ως επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Κ. Υπουργέ, το μόνο πιο εξώφθαλμο που θα μπορούσατε να κάνετε θα ήταν να αναλάβετε εσείς ο ίδιος και αυτή τη θέση παράλληλα με τα υπουργικά σας καθήκοντα! Και θα παρακολουθήσουμε με μεγάλο ενδιαφέρον τη συνεχεία της ιστορίας. Διότι η ΑΔΙΠ έχει επανειλημμένως επικρίνει την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας που επιχειρείτε, και εσείς ως αντίδραση υποβαθμίσατε το έργο της, την αποψιλώσατε από αρμοδιότητες, την αγνοήσατε συστηματικά, της επιτεθήκατε λεκτικά σε συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Γιατί όλα αυτά; Γιατί δεν αντέχετε την κριτική, δεν αντέχετε τον έλεγχο, δεν αντέχετε τα θεσμικά αντίβαρα / checks and balances που είναι εγγενή στις δημοκρατίες. Γι αυτό αποστρέφεστε τις ανεξάρτητες αρχές. Τώρα όμως που τοποθετήσατε τον προσωπικό σας σύμβουλο ως επικεφαλής της ΑΔΙΠ, να υποθέσουμε ότι θα δίνετε μεγαλύτερη σημασία στην ΑΔΙΠ; Οψόμεθα. Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ στην τροπολογία που αφορά στο σύστημα διενέργειας μόνιμων διορισμών των εκπαιδευτικών. Αρχικά, έχει σημασία να τονίσουμε ότι η τροπολογία συνιστά άλλη μία υποκρισία της Κυβέρνησης. Πόσοι από τους διορισμούς γενικής εκπαίδευσης θα γίνουν πριν από τη λήξη της κυβερνητικής σας θητείας; 0. Τι δαπάνη έχετε εγγράψει στον προϋπολογισμό σας του 2019; 0 ευρώ. Άρα νομοθετείτε για όταν δεν θα είστε εσείς Κυβέρνηση. Επί της ουσίας σχετικά με τους διορισμούς. Πρέπει να καταγράψουμε αναλυτικά τα κενά τα οποία υπάρχουν σε εκπαιδευτικούς σε όλη την επικράτεια με σκοπό να τα καλύψουμε, και και πρέπει να ανανεώσουμε ηλικιακά το ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης. Επίσης, είναι αδιαμφισβήτητο ότι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, με αυταπάρνηση, υπό πολύ δύσκολες εργασιακές συνθήκες, έχουν σηκώσει στους ώμους τους το μεγάλο βάρος των οργανικών ελλείψεων στα σχολεία για περισσότερο από 10 χρόνια. Οφείλουμε, λοιπόν, να το λάβουμε υπ’ όψιν μοριοδοτώντας την διδακτική προϋπηρεσία με αυξημένο συντελεστή. Ωστόσο, υπάρχουν εξίσου πολύ άξιοι και προσοντούχοι νέοι, οι οποίοι όμως δεν έχουν διδακτική προϋπηρεσία, γιατί δεν έχουν προλάβει ακόμα να την αποκτήσουν. Γι’ αυτούς τους νέους λοιπόν δεν πρέπει να υπάρξει κάποια μέριμνα; Φυσικά και πρέπει. Προκειμένου να έχουν όλοι μια ευκαιρία για αξιοκρατικό διορισμό στο δημόσιο σχολείο, προτείνουμε τη διενέργεια γραπτού διαγωνισμού, η επίδοση στον οποίο θα καταλαμβάνει περίπου 30% στο σύνολο των μορίων. Με τον τρόπο αυτό, θα διασφαλίσουμε την ύπαρξη ενός αντικειμενικού, αδιάβλητου και δίκαιου συστήματος. Εκτός από την επίδοση στον διαγωνισμό και την διδακτική προϋπηρεσία, στους πυλώνες κριτηρίων, προτείνουμε να περιλαμβάνονται τα ακαδημαϊκά προσόντα και τα κοινωνικά κριτήρια. Οι πολύτεκνοι και τα άτομα με αναπηρίες οφείλουν να λάβουν την ξεχωριστή μέριμνα της Πολιτείας. Διορισμοί λοιπόν πρέπει να γίνουν, αλλά με τρόπο διαφορετικό από αυτόν που προτείνετε. Σας ευχαριστώ πολύ.