Συνέντευξη της Νίκης Κεραμέως, Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, στην εφημερίδα REALNEWS και το Γιώργο Σιαδήμα

Μετά τα λύκεια, η επιστροφή των μαθητών σε γυμνάσια και δημοτικά θα γίνει με τα self-test;

Προχωρούμε βήμα-βήμα, αναμένοντας τις εισηγήσεις των ειδικών για το άνοιγμα και των άλλων βαθμίδων της εκπαίδευσης (νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια), και τους όρους με τους οποίους αυτές θα ανοίξουν, έχοντας βεβαίως ως προτεραιότητά μας τη δια ζώσης επαναλειτουργία όλων των εκπαιδευτικών δομών, με όρους ασφάλειας και προστασίας της δημόσιας και ατομικής υγείας. Το self-test αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο σε αυτή την κατεύθυνση, για την πρόληψη από τη διασπορά της πανδημίας μέσω της έγκαιρης ανίχνευσης ασυμπτωματικών κρουσμάτων κορωνοϊού. Η πρακτική των self-tests κερδίζει διαρκώς έδαφος σε πολλές χώρες, όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Τσεχία, η Αυστρία, το Ηνωμένο Βασίλειο. Ειδικότερα, στην Αυστρία, μετά τη χρήση των self-test, υπήρξαν λιγότεροι ασυμπτωματικοί φορείς COVID-19 από ότι τον Σεπτέμβριο, πριν το 2ο κύμα και πριν τη διάδοση του νέου στελέχους.

 

Για να δικαιολογηθούν οι απουσίες μαθητών και εκπαιδευτικών θα πρέπει να γίνει επανέλεγχος μετά τα self-test;

Η διαδικασία της επανάληψης από επαγγελματία υγείας είναι, πράγματι, αναγκαία όταν υπάρχει θετικό αποτέλεσμα στο self-test ή συμπτώματα, προκειμένου να επιβεβαιωθεί το self-test και για τη συνακόλουθη δικαιολόγηση των απουσιών. Το self-test αποτελεί μία μορφή προσυμπτωματικού ελέγχου, που αποσκοπεί στην έγκαιρη διάγνωση και πρόληψη. Προσπαθούμε δηλαδή να εντοπίσουμε τη νόσο σε πρώιμα στάδια, πριν εμφανιστούν συμπτώματα. Οι μαθητές, εκπαιδευτικοί και προσωπικό που εντοπίζονται θετικοί στο self-test και μετά επιβεβαιώνονται ως κρούσματα, κυκλοφορούσαν δίχως να ξέρουν ότι είναι φορείς του ιού και θα πήγαιναν και στο σχολείο, συναναστρεφόμενοι μαθητές και εκπαιδευτικούς. Αυτή είναι η προστιθέμενη αξία αυτού του είδους των τεστ: πρόκειται για εν δυνάμει χιλιάδες μεταδόσεις που αποτρέψαμε, μέσα στο σχολείο αλλά και μέσα σε κάθε σπίτι.

Θα πάρει παράταση το σχολικό έτος;

Υπάρχει το ενδεχόμενο να παραταθεί το σχολικό έτος εντός του Ιουνίου. Στόχος είναι να επιμηκυνθεί κατά το δυνατόν ο χρόνος δια ζώσης διδασκαλίας καθώς και η διάδραση μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών. Σημειώνεται ότι δεν θα γίνουν μαθήματα κατά τη διάρκεια των διακοπών του Πάσχα, διότι όλοι – μαθητές και εκπαιδευτικοί – έχουν καταβάλει εξαιρετικά μεγάλες προσπάθειες όλο αυτό το διάστημα της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και έχουν ανάγκη από αποφόρτιση. Όπως έχει ήδη διαφανεί από πολλές αποφάσεις μας, δεν θα διστάσουμε να προσαρμόσουμε οποιαδήποτε πτυχή της εκπαιδευτικής διαδικασίας χρειαστεί προς όφελος των μαθητών και των εκπαιδευτικών μας.

Οι καθηγητές και οι δάσκαλοι πότε θα εμβολιαστούν;

Το πρώτο βήμα έγινε ήδη από τον Φεβρουάριο, με την ένταξη κατά προτεραιότητα των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στο πρόγραμμα εμβολιασμών. Το δεύτερο βήμα, το Μάρτιο, επικεντρώθηκε στην ένταξη κατά προτεραιότητα των εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης στο σύστημα αξιοποίησης αδιάθετων εμβολίων. Και τώρα, από 21 Απριλίου, πραγματοποιούμε το τρίτο και καθοριστικό βήμα, την ένταξη όλων των εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης στην τρέχουσα εμβολιαστική περίοδο. Προστατεύουμε τους εκπαιδευτικούς μας και θωρακίζουμε ολόκληρη την εκπαιδευτική μας κοινότητα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ σάς ασκεί κριτική για το νέο - εκδικητικό - όπως το χαρακτηρίζει σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων που αφήνει εκτός Πανεπιστημίων 25.000 μαθητές. Τι απαντάτε;

Είναι λυπηρό ότι ο ΣΥΡΙΖΑ εξακολουθεί να επιθυμεί να εισάγονται φοιτητές στα Πανεπιστήμιά μας με βαθμό 1 και 2 στα 20 για καθαρά μικροπολιτικούς λόγους. Μία τέτοια πρακτική είχε ως αποτέλεσμα την παραπλάνηση των ίδιων των φοιτητών καθώς τους ωθούσε σε ένα δρόμο δίχως προοπτική επιτυχούς φοίτησης, την κοροϊδία και των συμφοιτητών τους με πολύ υψηλότερες επιδόσεις αλλά και των φορολογουμένων που πλήρωναν για φοιτητές που δεν πληρούσαν τις ελάχιστες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις αντί να δίνονταν περισσότερα χρήματα για αυτούς που πραγματικά τις πληρούσαν. Η Αξιωματική Αντιπολίτευση αποκρύπτει, δε, τεχνηέντως ότι, ταυτόχρονα με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα υποβολής παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο ΙΕΚ. Συνεπώς, ένας υποψήφιος μπορεί να υποβάλει παράλληλα α) μηχανογραφικό για είσοδο σε ΑΕΙ, βάσει της επίδοσής του στις Πανελλαδικές εξετάσεις και β) μηχανογραφικό για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ βάσει του απολυτηρίου του και επιπλέον κριτηρίων, σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ. Στόχος μας είναι οι νέοι μας να έχουν επιλογές, να έχουν εναλλακτικές και να ακολουθούν εκπαιδευτικές διαδρομές που υπηρετούν τις κλίσεις, τις δεξιότητες και τις προτιμήσεις τους.

 

Προχωρά το πρόγραμμα «Ψηφιακή Μέριμνα» με τα voucher των 200 ευρώ; Πότε θα τα παραλάβουν οι μαθητές;

Το πρόγραμμα αυτό έρχεται να «χτίσει» πάνω στο κεκτημένο της τηλεκπαίδευσης, επενδύοντας 112 εκατ. ευρώ για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού για μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές 4-24 ετών μέσω συστήματος voucher, με στόχο τον περαιτέρω ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων της εκπαιδευτικής κοινότητας και την ενδυνάμωση των ευάλωτων συμπολιτών μας. Ως την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, είχαν εγκριθεί αιτήσεις για voucher σε 335.814 νέους. Με την έκδοση των κουπονιών, που έχει ήδη ξεκινήσει από τις αρχές της εβδομάδας, οι δικαιούχοι και οι οικογένειές τους μπορούν να προμηθευτούν άμεσα από τους προμηθευτές τις συσκευές που επιθυμούν.

 

Τι νέο να περιμένουμε από το επόμενο σχολικό έτος; Αλλάζει κάτι στα σχολεία;

Μετά την επιτυχή πιλοτική εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων φέτος σε 218 Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια, το προσεχές σχολικό έτος προγραμματίζεται η επέκταση  στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των σχολείων της χώρας. Θεματικές σταθμισμένες ανά ηλικία και εκπαιδευτική βαθμίδα όπως STEM & Εκπαιδευτική Ρομποτική, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, κλιματική αλλαγή, επιχειρηματικότητα, φυσικές καταστροφές και πολιτική προστασία, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση θα διδάσκονται από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο σε όλα τα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια της χώρας. Επεκτείνεται, επιπλέον, η εισαγωγή δημιουργικών δραστηριοτήτων στα αγγλικά σε όλα τα Νηπιαγωγεία, που δοκιμάστηκε επίσης επιτυχώς φέτος, προχωρά, μεταξύ άλλων η ολοκλήρωση των νέων προγραμμάτων σπουδών και οι επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Οι παρεμβάσεις μας αποσκοπούν σε ένα σχολείο πιο ουσιαστικό και ποιοτικό, πιο δημιουργικό και ανοιχτό, που θα ανταποκρίνεται στην ανάγκη για πιο σφαιρική μόρφωση και ακόμη πιο χρήσιμα εφόδια για τα παιδιά μας.