Συνέντευξη της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως στην εφημερίδα Real news και το Γιώργο Σιαδήμα (5/6/2022)

1. Μετά τις τελευταίες προκλήσεις της Τουρκίας ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει λόγο για έλλειψη διπλωματικής στρατηγικής από την πλευρά της Κυβέρνησης. Τι λέτε; Ανησυχείτε για ένα θερμό καλοκαίρι;

Η Ελλάδα απαντά στις τουρκικές προκλήσεις με ψυχραιμία και αυτοπεποίθηση, που θεμελιώνονται στο σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου και τις συμμαχίες μας, στον αναβαθμισμένο ρόλο και θέση της χώρας μας, στη διαρκώς ενισχυόμενη αποτρεπτική ικανότητα των Ενόπλων Δυνάμεών μας. Έχουμε αποδείξει ότι επιθυμούμε την καλή γειτονία με την Τουρκία, αλλά και ότι μπορούμε να υπερασπιστούμε αποτελεσματικά τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Η Ελλάδα δεν καταφεύγει στην όξυνση και τις προσβολές, αλλά αποτελεί αξιόπιστο εταίρο, ισχυρό και συνεπή σύμμαχο, παράγοντα σταθερότητας που επηρεάζει κρίσιμες αποφάσεις στην Ανατολική Μεσόγειο και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

 

2. Την Παρασκευή ξεκίνησαν οι πανελλαδικές εξετάσεις και θα είναι περίπου κατά 10.000 λιγότερες οι θέσεις των εισακτέων σε σχέση με πέρυσι. Πού οφείλεται αυτό; Στην αντιπολίτευση υποστηρίζουν ότι έτσι ευνοούνται τα ιδιωτικά κολέγια.

Ο συνολικός αριθμός των προβλεπόμενων θέσεων στα ΑΕΙ, στην ΑΣΠΑΙΤΕ και στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 είναι 68.394. Το 2021-2022 οι υποψήφιοι που εισήχθησαν στα ΑΕΙ ανήλθαν σε 60.070, ενώ φέτος τα ίδια τα ΑΕΙ ζήτησαν μόλις 47.620 εισακτέους. Για τον ορισμό και την  κατανομή του αριθμού των εισακτέων στα επιμέρους τμήματα ελήφθησαν υπ’ όψη συγκεκριμένα κριτήρια, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων σπουδών, όπως για παράδειγμα οι εισηγήσεις των ΑΕΙ, ο εξορθολογισμός του συστήματος κατανομής εισακτέων μετά την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, αλλά και η σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Οι αιτιάσεις τις αντιπολίτευσης είναι κενές, ενώ προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση ότι δεν κάνει αναφορά στις σημαντικές προοπτικές που δίνουν τα αναβαθμισμένα Δημόσια ΙΕΚ (ΔΙΕΚ). Πέρυσι, την πρώτη χρονιά εφαρμογής του παράλληλου μηχανογραφικού για εισαγωγή στα ΔΙΕΚ, ο αριθμός των νέων ηλικίας 18 ετών που ενεγράφησαν σε αυτά σχεδόν διπλασιάστηκε σε σχέση με το 2020 (από 6.715 σε 12.078), ενώ ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων ανήλθε σε 22.790. Για φέτος ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων για καταρτιζόμενους στα ΔΙΕΚ μέσω παράλληλου μηχανογραφικού θα ξεπεράσει τις 16.000, σημειώνοντας αύξηση 104% σε σχέση με πέρυσι. Δίνουμε στους υποψηφίους μας περισσότερες ποιοτικές επιλογές εκπαίδευσης, κατάρτισης και σταδιοδρομίας σε επαγγέλματα με ζήτηση στην αγορά εργασίας.

 

3. Πώς μέσω του νέου νομοσχεδίου προάγεται η διεπιστημονικότητα και η διεύρυνση των ακαδημαϊκών οριζόντων των φοιτητών;  Τι επιλογές τους δίνονται;

Στόχος μας είναι να ανοίξουμε «Νέους Ορίζοντες» για τα ΑΕΙ. Τα προγράμματα σπουδών γίνονται πιο σύγχρονα και πιο ελκυστικά. Θεσμοθετούμε, μεταξύ άλλων, διεπιστημονικά κοινά/διπλά προπτυχιακά μεταξύ πανεπιστημιακών τμημάτων του ίδιου ή άλλων ΑΕΙ, εντός και εκτός Ελλάδας, δίνουμε στους φοιτητές μας  δυνατότητα επιλογής μαθημάτων άλλων τμημάτων, της ίδιας ή άλλης Σχολής εντός του ίδιου ΑΕΙ. Επιπλέον, μπορούν να οργανώνονται περισσότερα του ενός προπτυχιακά προγράμματα σπουδών ανά τμήμα, ενώ θεσπίζουμε και το «Ελληνικό Erasmus», δηλαδή την εσωτερική κινητικότητα φοιτητών μεταξύ Ελληνικών ΑΕΙ. Για παράδειγμα, ένας φοιτητής της Αρχιτεκτονικής μπορεί να παρακολουθήσει ένα εξάμηνο στη Σχολή Καλών Τεχνών ή ένας φοιτητής Νομικής σε τμήμα Οικονομικών άλλου ΑΕΙ.

 

4. Η σύνδεση με την εργασία πριν ακόμα από την αποφοίτηση πώς θα επιτυγχάνεται;

Εισάγουμε ένα πλήρες θεσμικό πλαίσιο για την πρακτική άσκηση, μια εκπαιδευτική δραστηριότητα η οποία παρέχει στους φοιτητές τη δυνατότητα να αποκτήσουν βιωματική μάθηση σε ένα γνωστικό αντικείμενο, να συνδέσουν τη θεωρητική γνώση με την πρακτική εφαρμογή της και να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους αποκτώντας παράλληλα εργασιακή εμπειρία. Παράλληλα, θεσμοθετούμε βιομηχανικά διδακτορικά δίνοντας τη δυνατότητα  εκπόνησης διατριβών στο πλαίσιο συνεργασίας Πανεπιστημίων με φορείς της βιομηχανίας, εισάγουμε τα Επαγγελματικά μεταπτυχιακά, παρέχουμε δυνατότητα δημιουργίας θερμοκοιτίδων νεοφυών επιχειρήσεων (startups incubators or pre-incubators) στα ΑΕΙ για φοιτητές, διδάκτορες, μεταδιδάκτορες του Πανεπιστημίου , ενώ  αναβαθμίζουμε τον ρόλο  των Πανεπιστημίων στη δια βίου εκπαίδευση μέσω των Κέντρων Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ).

 

5. Η πανεπιστημιακή αστυνομία πότε θα εγκατασταθεί στα πανεπιστήμια; Ανησυχείτε για τυχόν αντιδράσεις; Πρόσφατα είχαμε τα περιστατικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με τον Πρωθυπουργό να θέτει το δίλημμα «με την βιβλιοθήκη ή με τις βαριοπούλες».

Οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (Ο.Π.Π.Ι) θα αναλάβουν καθήκοντα τις επόμενες εβδομάδες, αφού λάβουμε το Προεδρικό Διάταγμα από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Από τον πρώτο κιόλας μήνα της διακυβέρνησής μας και σύμφωνα με τις προεκλογικές μας εξαγγελίες, ψηφίσαμε νόμο με τον οποίο οι Αρχές έχουν τη δυνατότητα να επεμβαίνουν στα Πανεπιστήμια, όπως σε κάθε δημόσιο χώρο, και να αντιμετωπίζουν έκνομες ενέργειες. Ο νόμος αυτός εφαρμόστηκε και στο Αριστοτέλειο, όπου επιτέλους τερματίστηκε μια κατάληψη που κρατούσε 34 χρόνια και στη θέση αυτή χτίζεται μια βιβλιοθήκη χάρη στην αποφασιστικότητα της Διοίκησης του ΑΠΘ και των Αρχών. Είναι δυνατόν να μπορεί ο οποιοσδήποτε να καταλαμβάνει έναν πανεπιστημιακό χώρο; Μπορεί οποιοσδήποτε να αμφισβητεί νόμιμες αποφάσεις των οργάνων του Πανεπιστημίου, να γκρεμίζει τοίχους, να καταστρέφει δημόσια περιουσιακά στοιχεία; Είμαστε αποφασισμένοι να εφαρμόσουμε τον Νόμο, και ο Πρωθυπουργός το ξεκαθάρισε αυτό με τον πλέον εύγλωττο τρόπο.

 

6. Όσον αφορά την διοίκηση των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μέσω πλέον του συμβουλίου διοίκησης, στο οποίο θα συμμετέχουν και ιδιώτες, κάποιοι κάνουν λόγο για ιδιωτικά πανεπιστήμια «από την πίσω πόρτα». Τι απαντάτε;

Η άσκηση Διοίκησης έχει οριζόντια σημασία για τη λειτουργία των ΑΕΙ, και ένα σύγχρονο μοντέλο διοίκησης συμβάλλει καθοριστικά και στην αξιοποίηση των σημαντικών δυνατοτήτων που δίνει στην πανεπιστημιακή κοινότητα το νέο νομοσχέδιο. Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος των εξουσιών συγκεντρώνεται εν τοις πράγμασι στον Πρύτανη. Εμείς, προωθούμε ένα συλλογικό μοντέλο διοίκησης, στο οποίο τα μέλη αναδεικνύονται μέσα από δικλείδες πλουραλισμού και αξιοκρατίας, όπως είναι η ταξινομική ψήφος και η περιορισμένη σταυροδοσία για την επιλογή των πιο άξιων, οι αυξημένες πλειοψηφίες για την επιλογή εξωτερικών μελών- τα οποία θα προσδώσουν περαιτέρω την απαιτούμενη εξωστρέφεια στα πανεπιστήμιά μας- αλλά και για την λήψη καίριων αποφάσεων για το Ίδρυμα. Στόχος είναι ο βέλτιστος θεσμικός και λειτουργικός σχεδιασμός που ανταποκρίνεται στις ανάγκες των σύγχρονων ΑΕΙ.

 

7. Καταργούνται τελικά οι φοιτητικές παρατάξεις; Οι φοιτητικές εκλογές θα πραγματοποιούνται με ενιαίο ψηφοδέλτιο;

Με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, αναβαθμίζουμε τον ρόλο τον φοιτητών μέσω της θέσπισης Συμβουλίου Φοιτητών ενώ προβλέπουμε ως τρόπο εκλογής των εκπροσώπων των φοιτητών την ανάδειξή τους μέσα από ενιαίο ψηφοδέλτιο και ηλεκτρονική ψηφοφορία. Το ενιαίο ψηφοδέλτιο προωθεί τη συμμετοχή, τη συνεργασία και την ενότητα, καθώς άξιοι και ικανοί υπάρχουν σε όλους τους χώρους. Εφεξής θα αναδεικνύονται φοιτητές στα όργανα εκπροσώπησης ανεξαρτήτως του πολιτικού χώρου στον οποίο μπορεί να ανήκουν. Οι φοιτητικοί σύλλογοι, όπως ξέρετε, προβλέπονται από το Σύνταγμα και τους σχετικούς νόμους.

 

8. Είναι καλή η συγκυρία να φέρετε ένα τέτοιο νομοσχέδιο, εν μέσω έντονης φημολογίας για εκλογές;

Αλίμονο, κ. Σιαδήμα, αν η Κυβέρνηση σταματούσε το νομοθετικό της έργο πριν καν συμπληρώσει τα 3 χρόνια θητείας. Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει εκλεγεί για να υλοποιήσει μία σειρά από μεταρρυθμίσεις σε πολλούς τομείς, και ανάμεσα σε αυτούς και στην παιδεία. Το νομοθέτημα αυτό είναι το τελευταίο βασικό νομοθέτημα από αυτά που είχαμε εξαγγείλει, έχοντας ήδη νομοθετήσει και υλοποιήσει το σύνολο σχεδόν των λοιπών προεκλογικών μας εξαγγελιών και παρά τις αντίξοες συνθήκες της πανδημίας. Άλλωστε, το νέο νομοθετικό πλαίσιο είναι προς το συμφέρον όλων, φοιτητών, ακαδημαϊκών, Πανεπιστημίων, πολιτών εν γένει, και συνεπώς είναι πάντοτε καλή στιγμή να προωθηθεί προς συζήτηση στη Βουλή και ψήφιση. Δεν αφήνουμε ούτε μία μέρα να χαθεί από την προσπάθεια για διαρκή βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος.