Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας:
Κυρία Πρόεδρε, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θα εστιάσω τις παρατηρήσεις μου στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία. Και αυτό, λόγω της ιδιαίτερης απαξίωσης που επιφυλάσσει το παρόν σχέδιο νόμου σε έναν θεσμό που έχει προσφέρει στη χώρα μας για πάνω από 150 χρόνια υψηλή ποιότητα δημόσιας, δωρεάν και πρωτοποριακής εκπαίδευσης. Γιατί, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις σας, προβάλλετε δυστυχώς – κατά την άποψή μου – ένα εκπαιδευτικό πρότυπο που οδηγεί στον εξισωτισμό προς τα κάτω, που δαιμονοποιεί την αριστεία και που αντιστρατεύεται νησίδες δημιουργίας, ευελιξίας και διαφορετικότητας στη δημόσια εκπαίδευση. Προβάλλετε σήμερα ένα περιχαρακωμένο εκπαιδευτικό πρότυπο που στρέφεται και κατά των ασθενέστερων κοινωνικά τάξεων που είχαν έως σήμερα δικαίωμα στην ισότητα ευκαιριών. Με την ψήφισή του παρόντος, το δικαίωμα αυτό τους το στερείτε.
Μιλώ για απαξίωση του σημαντικού αυτού θεσμού για τρεις βασικά λόγους:
Οι εισαγωγικές εξετάσεις που αφορίζετε εξ αιτίας του δήθεν ψυχολογικού τραυματισμού των μαθητών, δεν είναι παρά μία συνήθης σχολική αξιολόγηση από την οποία μόνο κερδισμένος μπορεί να βγει ο μαθητής. Σε κάθε περίπτωση, εναπόκειται στον κάθε γονιό να αποφασίσει εάν το παιδί του θα ωφεληθεί ή όχι από τη διαδικασία των εξετάσεων. Εσείς όμως, ως Κυβέρνηση, οφείλετε να διασφαλίσετε σε όλους την ευκαιρία να εγγραφούν σε πρότυπο σχολείο, και να μην αφήσετε να αποφασίσει η τύχη για αυτό. Οφείλετε να δώσετε την ευκαιρία συμμετοχής σε έναν αξιόλογο θεσμό «αταξικού» σχολείου, που ενισχύει την κοινωνική κινητικότητα. Και το σύστημα επιλογής στη βάση τέστ δεξιοτήτων συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση.
Δυστυχώς γυρνάτε το εκπαιδευτικό σύστημα στη διαδικασία των κληρώσεων – και να σας θυμίσω πώς γίνονταν ορισμένες κληρώσεις στα πειραματικά σχολεία: με τη λεγόμενη μέθοδο του ψυγείου. Οι κλήροι που θέλανε οι αρμόδιοι να τραβηχτούν έμπαιναν στο ψυγείο πριν από την κλήρωση για να είναι πιο κρύοι και να ξέρει ο αρμόδιος να τραβήξει αυτούς.
Τα στοιχεία, όμως, μιλούν από μόνα τους και καταδεικνύουν την κοινωνική αποδοχή του θεσμού των εξετάσεων: ο αριθμός των διαγωνιζόμενων στις τελευταίες εξετάσεις ήταν τριπλάσιος από τις διαθέσιμες θέσεις και αυξημένος κατά 30% σε σχέση με το 2012-2013. Μας λέτε ότι θέλετε να καταργήσετε τις εξετάσεις για να έχετε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα: Μα πάλι δεν θα έχετε αντιπροσωπευτικό δείγμα με τα 55 πειραματικά σε μεγάλα κέντρα της χώρας. Αν θέλετε πραγματικά να έχετε αντιπροσωπευτικό δείγμα, τότε μην καταργείτε τα πρότυπα-πειραματικά που λειτουργούν άριστα και επιλέξτε 500 σχολεία σε όλες τις περιοχές της επικράτειας για να εφαρμόσετε τους πειραματισμούς σας.
Και θα σας θυμίσω αυτό που σας είχε ρωτήσει ο Καθηγητής Βερέμης στον απόηχο των δηλώσεών σας περί αριστείας. Σας είχε ρωτήσει, αν ο μη γένοιτο χρειαστεί να πάτε σε έναν γιατρό, θα τραβήξετε κλήρο για να δείτε σε ποιον θα πάτε, ή θα ψάξετε έναν καλό και σοβαρό επαγγελματία;
Εξαρχής το θέμα των προτύπων πειραματικών σχολείων αντιμετωπίσθηκε από το Υπουργείο με μία προχειρότητα και μία ιδεοληψία:
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι, δεν μπορούμε να πειραματιζόμαστε με την παιδεία. Δεν μπορούμε κάθε τόσο να προβαίνουμε σε ριζικές αλλαγές στο σύστημα, χωρίς πρώτα να έχουμε δει τι λειτουργεί και τι όχι, χωρίς να έχουμε δει τι χρήζει διόρθωσης, τι χρήζει αντικατάστασης. Και μπορεί σήμερα τα θέματα της παιδείας να φαντάζουν δευτερευούσης σημασίας σε σχέση με τα θέματα της οικονομίας, είναι όμως στην πραγματικότητα άκρως πιο σημαντικά. Από την εκπαίδευση που θα δώσουμε στα παιδιά μας εξαρτάται το μέλλον αυτού του τόπου. Και έχουμε όλοι χρέος να μαθαίνουμε στα παιδιά μας ότι αυτό που μετράει στη ζωή είναι η προσπάθεια και οι υψηλοί στόχοι, η επιδίωξη του να γινόμαστε κάθε μέρα καλύτεροι. Εσείς όμως με το παρόν νομοσχέδιο τους λέτε ότι όλα αυτά δεν έχουν σημασία, και ότι αυτό που μετράει στη ζωή είναι η τύχη. Και σε αυτό θα μας βρείτε απέναντί σας.
Σας ευχαριστώ.
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας: