ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Σημεία Ομιλίας στην Ολομέλεια επί του Σχεδίου Νόμου του Υπ. Παιδείας: Η Κυβέρνηση Αντιστρατεύεται την Αριστεία και Προκρίνει τη Λογική της Ήσσονος Προσπάθειας
Αθήνα, 13 Μαΐου 2015
Στην ομιλία της από το Βήμα της Βουλής, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια του Σχεδίου Νόμου «Επείγοντα Μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», η Βουλευτής Επικρατείας της Νέας Δημοκρατίας Νίκη Κ. Κεραμέως εστίασε τις παρατηρήσεις της στην ιδιαίτερη απαξίωση των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΠΠΣ). Ακολουθούν σημεία της ομιλίας της κυρίας Κεραμέως:
Μιλώ για απαξίωση του θεσμού των Πρότυπων Πειραματικών σχολείων για τρεις βασικά λόγους:
- Απαξίωση λόγω της κατάργησης των περισσοτέρων Πρότυπων σχολείων και της αυθαίρετης επιλογής 5 Γυμνασίων και 4 Λυκείων ως Προτύπων με μόνο κριτήριο την λεγόμενη «ιστορικότητά» τους
- Πρώτον, ο αριθμός των 5 Προτύπων Γυμνασίων και 4 Λυκείων για όλη την Ελληνική επικράτεια είναι εξαιρετικά χαμηλός σε σύγκριση με τα 60 Πρότυπα-Πειραματικά που λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα. Αντί να συζητάμε για το πώς τα 60 θα τα κάνουμε 200 ή 300, συζητάμε για το πώς από τα 60 πήγαμε στα 9.
- Δεύτερον, κύριοι Υπουργοί, νομίζω οφείλετε μία απάντηση για το λόγο που όλα (με εξαίρεση ενός) τα Πρότυπα σχολεία που επιλέξατε βρίσκονται στην Αττική. Όλα τα υπόλοιπα μέρη της Ελλάδας δεν έχουν δικαίωμα σε Πρότυπα;
- Τρίτον, γιατί η ιστορικότητα είναι κριτήριο επιλογής της διατήρησης Πρότυπων σχολείων; Γιατί η ιστορικότητα αποτελεί εχέγγυο ποιότητας; Και ακόμη και αν υποθέσουμε ότι είναι εύλογο κριτήριο η ιστορικότητα, γιατί αποκλείετε άλλα εξίσου ιστορικά σχολεία, όπως το Γεννάδειο, ιδρυθέν το 1836;
- Απαξίωση του θεσμού λόγω της αντικατάστασης των εξετάσεων με τη διαδικασία της κλήρωσης
- Ως Κυβέρνηση, οφείλετε να διασφαλίσετε σε όλους την ευκαιρία να εγγραφούν σε Πρότυπο σχολείο, σε ένα κατεξοχήν «αταξικό» σχολείο, που ενισχύει την κοινωνική κινητικότητα.
- Μας είπε την Παρασκευή ο κ. Πρωθυπουργός ότι επιλέγετε την κλήρωση ως τρόπο εισαγωγής γιατί θέλετε δήθεν να έχετε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών: Η αλήθεια όμως είναι ότι αντιστρατεύεστε τις εξετάσεις, όπως αντιστρατεύεστε και την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολικών δομών, γιατί έχετε ενοχοποιήσει την «αριστεία», γιατί έχετε προκρίνει τη λογική της ήσσονος προσπάθειας.
- Εάν πραγματικά θέλετε αντιπροσωπευτικό δείγμα, τότε μπορείτε να επιλέξετε 500 από τα κλασσικά σχολεία σε όλες τις περιοχές της επικράτειας και να εφαρμόσετε εκεί τυχόν νέες μεθόδους· δεν έχετε κανένα λόγο να καταργήσετε 60 Πρότυπα-Πειραματικά που λειτουργούν άριστα.
- Απαξίωση του θεσμού λόγω της διαδικασίας και έλλειψης διαλόγου που επελέγη για την προετοιμασία και υποβολή του παρόντος σχεδίου νόμου
- Αλλεπάλληλες αντικρουόμενες εξαγγελίες.
- Καμία προηγούμενη διαβούλευση με τους φορείς.
- Καμία δημόσια διαβούλευση επί του Νομοσχεδίου.
- Καμία μελέτη του ισχύοντος καθεστώτος, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για ένα καθεστώς που είχε ψηφιστεί με πρωτοφανή πλειοψηφία 5/6 στη Βουλή.
- Και τέλος πήγαμε σε ένα σχέδιο νόμου με την μορφή κατεπείγοντος, το οποίο λίγο έλλειψε να μην συζητηθεί στην Επιτροπή!
«Δεν μπορούμε κάθε τόσο να προβαίνουμε σε ριζικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα, χωρίς πρώτα να έχουμε δει τι λειτουργεί και τι όχι. Τον διάλογο αυτό ζητάει παγίως η εκπαιδευτική κοινότητα. Τον διάλογο αυτό ζήτησαν οι χιλιάδες πολίτες που συγκεντρώθηκαν χθες στο Μαρούσι σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το παρόν σχέδιο νόμου. Εσείς, όμως, φοβάμαι ότι δεν θέλετε να διορθώσετε, δεν θέλετε να μάθετε από τυχόν λάθη του παρελθόντος. Θέλετε απλά να καταργήσετε οτιδήποτε το δημιουργικό και το διαφορετικό. Τα 5 Πρότυπα που διατηρείτε είναι απλό πρόσχημα. Και μπορεί σήμερα τα θέματα της παιδείας να φαντάζουν δευτερευούσης σημασίας σε σχέση με τα θέματα της οικονομίας, είναι όμως στην πραγματικότητα άκρως πιο σημαντικά. Από την εκπαίδευση που θα δώσουμε στους μαθητές μας εξαρτάται το μέλλον αυτού του τόπου.»
«Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις προβάλλετε ένα περιχαρακωμένο εκπαιδευτικό πρότυπο που οδηγεί στον εξισωτισμό προς τα κάτω, που αντιστρατεύεται νησίδες δημιουργίας, ευελιξίας και διαφορετικότητας στη δημόσια εκπαίδευση. [….] Το μήνυμα που κατά τη γνώμη μου πρέπει να περνάμε στους μαθητές μας είναι ότι αυτό που μετράει στη ζωή είναι η προσπάθεια, είναι οι υψηλοί στόχοι, είναι η επιδίωξη του να γινόμαστε κάθε μέρα καλύτεροι. Εσείς όμως με το παρόν νομοσχέδιο τους λέτε ότι όλα αυτά δεν έχουν σημασία και ότι αρκεί στη ζωή να είναι κανείς μέτριος και τυχερός. Και σε αυτό θα μας βρείτε απέναντί σας.»