Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η ανώτατη εκπαίδευση έχει τεθεί στο επίκεντρο των μεταρρυθμίσεων και των εθνικών στρατηγικών των κρατών για την προσαρμογή τους στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της παγκόσμιας οικονομίας και των τεχνολογικών μετασχηματισμών. Ασφαλώς υπάρχουν διαφορές μεταξύ των στρατηγικών, οι οποίες οφείλονται κυρίως στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε χώρας, υπάρχουν όμως κοινές τάσεις που διαμορφώνονται, όπως συμπεραίνει και η έρευνα του ΙΟΒΕ του Ιουλίου 2017, για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Συγκεκριμένα,
Παρά το εξαιρετικά υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό των Πανεπιστημίων μας, που δίνει καθημερινή μάχη σε αληθινά αντίξοες συνθήκες, στην Ελλάδα κινούμαστε τα τελευταία χρόνια στην αντίθετη κατεύθυνση από τις διεθνείς τάσεις. Η αυτονομία οπισθοχωρεί έναντι ενός υπερσυγκεντρωτικού μοντέλου διακυβέρνησης με υπερεξουσίες στο Υπουργείο Παιδείας. Ιδρύματα και προγράμματα υπερ-ρυθμίζονται και οι διαδικασίες ελέγχου νομιμότητας μπλέκονται στα γραφειοκρατικά γρανάζια. Η εσωστρέφεια υπερνικά την εξωστρέφεια, περιορίζονται τα ξενόγλωσσα προγράμματα και αποθαρρύνονται οι ελάχιστοι ξένοι φοιτητές. Ελλιπής λογοδοσία και αξιολόγηση, χωρίς έλεγχο των αποτελεσμάτων και της απόδοσης των ιδρυμάτων, χωρίς σαφή κίνητρα για βελτίωση, με μάλλον συμβουλευτική αξιολόγηση που δεν λαμβάνεται υπόψη, με πλημμελώς εφαρμοσμένες διαδικασίες πιστοποίησης της ποιότητας των προγραμμάτων σπουδών και της λειτουργίας των ιδρυμάτων.
Στον αντίποδα, η Νέα Δημοκρατία, θέτει ως κεντρικό στόχο της εκπαιδευτικής πολιτικής για την ανώτατη εκπαίδευση, η Ελλάδα να αναδειχθεί ως διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο, με αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης και παράλληλη προσέλκυση επενδύσεων. Με αυτό τον στόχο, επιχειρούμε να ενσωματώσουμε στις προτάσεις μας τις διεθνείς τάσεις και πρακτικές στην ανώτατη εκπαίδευση εντάσσοντάς τις στο ελληνικό συγκείμενο.
Στις προτάσεις αυτές, κεντρικό ρόλο κατέχει η αξιολόγηση, σε όλα τα επίπεδα, οργανωμένη, με σύγχρονες τεχνικές, που διασφαλίζει την ορθή και αποδοτική λειτουργία και την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Οι προτάσεις μας, επιπλέον, στοχεύουν σε:
Αυτή είναι η ανώτατη Παιδεία του αύριο, που οφείλουμε να επιδιώκουμε για τα παιδιά μας.
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας: