1. Πώς κρίνετε τη στάση της κυβέρνησης στο θέμα των υποκλοπών; Πιστεύετε ότι το κλίμα αυτό θα έχει αντίκτυπο στις εκλογές;
Τα δημοσιεύματα που κυκλοφόρησαν σχετικά με τις φερόμενες παρακολουθήσεις δεν συνοδεύτηκαν από το παραμικρό στοιχείο τεκμηρίωσης. Άμεσα ο Πρωθυπουργός, σε συνέντευξή του, τόνισε το πόσο αδιανόητο είναι να κατηγορείται ότι έχει ο ίδιος ενορχηστρώσει ένα σύστημα παρακολούθησης των στενότερων συνεργατών του. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να χυθεί άπλετο φως, και όποιος γράφει κάτι πρέπει να καταθέτει στοιχεία. Ήδη υποβλήθηκαν διατάξεις για την περαιτέρω θωράκιση των επικοινωνιών και προβλέπεται η καθολική απαγόρευση εμπορίας κακόβουλων λογισμικών, πράξη που καθιστά την Ελλάδα την πρώτη χώρα στην Ευρώπη που προβαίνει σε τέτοια απαγόρευση. Πιστεύω ότι οι πολίτες αναγνωρίζουν το έργο που έχει ήδη γίνει και στο τέλος της τετραετίας θα κριθούμε για αυτό, για το κατά πόσο ήμασταν συνεπείς με τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις αλλά και το πώς διαχειριστήκαμε τις προκλήσεις που βρήκαμε στο δρόμο μας.
2. Γιατί η ΝΔ θεωρεί τόσο σημαντική την πρώτη εκλογική αναμέτρηση του 2023 που θα διεξαχθεί με απλή αναλογική και γιατί συνδέει την σταθερότητα με την αυτοδυναμία;
Η σημασία της πρώτης εκλογικής αναμέτρησης είναι καθοριστική, γιατί το αποτέλεσμά της θα διαμορφώσει τις προϋποθέσεις για την επίτευξη της αυτοδυναμίας της Νέας Δημοκρατίας στις εκλογές που θα ακολουθήσουν. Η συζήτηση για τη διακυβέρνηση δεν είναι θεωρητική άσκηση. Αφορά τη χώρα μας, τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, με τις συγκεκριμένες πολιτικές δυνάμεις και τις συγκεκριμένες θέσεις που κάθε μία έχει. Τα δεδομένα αυτά καθιστούν την αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας προϋπόθεση για να συνεχίσει η Ελλάδα να πορεύεται στο δρόμο της σταθερότητας, της ανάπτυξης, της κοινωνικής συνοχής. Την καθιστούν κοινωνική, πολιτική, εθνική – θα έλεγα – αναγκαιότητα.
3. Υπήρξε μία γενικότερη κριτική για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για την είσοδο στα ΑΕΙ που πλέον έχει ατονήσει αλλά και συγκεκριμένα παράπονα που παραμένουν για την ΕΒΕ σε σχολές με ειδικά μαθήματα, όπως η Αρχιτεκτονική αλλά και οι Στρατιωτικές Σχολές. Υπάρχει περίπτωση να υπάρξουν αλλαγές;
Φέτος θα είναι η τρίτη χρονιά εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), μιας μεταρρύθμισης που στοχεύει στη δημιουργία πραγματικών προοπτικών για τη νέα γενιά. Οι νέες και οι νέοι μας να εισάγονται σε σχολές για τις οποίες πληρούν τις ελάχιστες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις για να φοιτήσουν και να αποφοιτήσουν, τα Πανεπιστήμια να διασφαλίζουν ποιοτική αναβάθμιση και τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων να αξιοποιούνται με τον βέλτιστο τρόπο. Στόχος είναι να έχουμε αποφοίτους που κάνουν πράξη τα όνειρά τους, και όχι φοιτητές που δεν αποφοιτούν ποτέ, εις βάρος του εαυτού τους, των οικογενειών τους, των Πανεπιστημίων και εν τέλει της κοινωνίας. Παράλληλα, δώσαμε στα Πανεπιστήμιά μας λόγο στα κριτήρια εισαγωγής των υποψηφίων, όπως γίνεται διεθνώς. Πλέον, τα ίδια τα Πανεπιστήμια ορίζουν τους συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, καθώς και το συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής για κάθε σχολή και τμήμα. Δεν προβλέπονται συνεπώς αλλαγές στη μεταρρύθμιση αυτή.
4. Αναμφίβολα η συνεργασία των 30 αμερικανικών πανεπιστημίων με τα ελληνικά ιδρύματα είναι μία ελπιδοφόρα κίνηση για εξωστρέφεια και αναβάθμιση της δικής μας εκπαίδευσης. Αλλά, μήπως ανακύψουν διάφορα προβλήματα όπως π.χ. η υλικοτεχνική διαφορά μεταξύ των δομών των πανεπιστήμιων, η διαφορετική κουλτούρα εκπαίδευσης, ακόμα και η αισθητική των δικών μας πανεπιστημιακών χώρων και η υψηλή πολιτικοποίηση μέσα στα ΑΕΙ;
Ο πλούτος των διαφορετικών παραστάσεων, των διαφορετικών προσεγγίσεων, η διαφορετική κουλτούρα είναι σημαντικά στοιχεία για τη δημιουργία γόνιμου πεδίου για συνεργασίες μεταξύ ελληνικών και αμερικανικών πανεπιστημίων. Συνιστά μεγάλη ψήφο εμπιστοσύνης στην ακαδημαϊκή κοινότητα της χώρας μας η έλευση στη χώρα μας των 30 κορυφαίων αμερικανικών πανεπιστημίων. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αποστολή στην ιστορία των 100 και πλέον χρόνων του Ινστιτούτου Διεθνούς Εκπαίδευσης των ΗΠΑ (IIE), πρόκειται για ιδρύματα που επιλέγουν να συνάψουν νέες, πολλά υποσχόμενες συνεργασίες με τα πανεπιστήμιά μας. Ενδεικτικά, το πανεπιστήμιο Columbia ανακοίνωσε την ίδρυση Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης στην Αθήνα, με στόχο να εμπλουτίσει το διδακτικό, επιστημονικό και ερευνητικό έργο που εξελίσσεται στη χώρα μας, σε ώσμωση με τα ελληνικά ΑΕΙ και την ελληνική πανεπιστημιακή κοινότητα. Στο Κέντρο, το οποίο αναμένεται να υποδεχθεί τους πρώτους φοιτητές το 2023, θα πραγματοποιούνται διαλέξεις και διδασκαλίες από καθηγητές του. Δεύτερη ενδεικτικό παράδειγμα: η νέα συνεργασία μεταξύ ΕΚΠΑ και Yale, η οποία προβλέπει την ανταλλαγή φοιτητών από τα δύο ιδρύματα και την παρακολούθηση μαθημάτων άνευ διδάκτρων. Απευθύνεται, σε μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς φοιτητές του ΕΚΠΑ, οι οποίοι, θα μπορούν να παρακολουθούν μαθήματα διάρκειας ενός ή δύο εξαμήνων στις θετικές επιστήμες και τις πολυτεχνικές, ιατρικές, περιβαλλοντολογικές σχολές του Yale, που θα προσμετρώνται στην απόκτηση του πτυχίου τους. Η συγκεκριμένη συνεργασία αποτελεί πρότυπο για τη δημιουργία νέων συνεργασιών που θα επιφέρουν απτά οφέλη στους φοιτητές της χώρας μας, ανοίγοντας νέους ορίζοντες και ευκαιρίες, καθιστώντας το αδύνατο δυνατό σε ό,τι αφορά τη φοίτηση σε αμερικανικά πανεπιστήμια. Τα ΑΕΙ μας κατακτούν ολοένα και περισσότερο τη θέση που τους αξίζει στον διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη.
5. Παρά τις μεταρρυθμίσεις του Υπουργείου, παραμένει το μεγάλο κόστος που πληρώνει η οικογένεια για το παιδί της από τις μικρές τάξεις μέχρι να μπει μέσα στο ΑΕΙ ή ΤΕΙ της προτίμησής του. Είδαμε μία κίνηση με την επέκταση του ολοήμερου σχολείου να μειωθεί αυτό το κόστος για την οικογένεια. Μήπως υπάρχει κάτι στα σκαριά για την μείωση του κόστους, μέσω των δημόσιων σχολείων, της ενισχυτικής διδασκαλίας;
Στόχος μας είναι το δημόσιο σχολείο να παρέχει ολοένα περισσότερα και καλύτερα εφόδια. Με γνώμονα αυτό, έχουμε προβεί σε σειρά από ενέργειες για την ουσιαστική αναβάθμιση της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης και τη μείωση του κόστους που καλούνται να πληρώσουν οι γονείς. Για παράδειγμα,
Εξασφαλίζουμε σε όλους τους μαθητές μας ίσες ευκαιρίες στην Εκπαίδευση, στηρίζουμε τους γονείς και τον οικογενειακό προϋπολογισμό, δεν αφήνουμε κανέναν πίσω.
6. Πόσες προσλήψεις θα γίνουν το επόμενο διάστημα για να μην υπάρξει πλέον κανένα κενό στα σχολεία όλων των βαθμίδων;
Η μεγαλύτερη επένδυση στην εκπαίδευση, είναι η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό της. Δώδεκα χρόνια στη χώρα δεν είχε γίνει ούτε ένας μόνιμος διορισμός εκπαιδευτικών. Τα τελευταία 2 χρόνια έχουμε διορίσει 25.000 εκπαιδευτικούς, 6.000 στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και τους υπόλοιπους στην Γενική Εκπαίδευση. Εφόσον ο ελληνικός λαός ανανεώσει την εμπιστοσύνη του στη Νέα Δημοκρατία και τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο στόχος μας είναι να συνεχιστεί η ενίσχυση και ο εξορθολογισμός του προσωπικού, προκειμένου να στελεχωθούν τα σχολεία μας με πρόσθετο μόνιμο προσωπικό και οι αναπληρωτές εν τέλει να κάνουν αυτό που λέει πραγματικά ο όρος, δηλαδή να αναπληρώνουν μόνο σε έκτακτες ανάγκες που προκύπτουν π.χ. από ασθένειες, εγκυμοσύνες, ατυχήματα.
7. Θα δούμε νέες κινήσεις για την ενίσχυση της Τεχνικής Εκπαίδευσης και ένταξη και άλλων τεχνικών επαγγελμάτων είτε μέσω των ΕΠΑΛ είτε μέσω των Δημόσιων ΙΕΚ;
Ήδη από το 2020 ξεκινήσαμε μια δομική μεταρρύθμιση σε ό,τι αφορά την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, καθώς πλέον πρώτα εντοπίζουμε τις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας και της κοινωνίας σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο και λαμβάνουμε εν συνεχεία υπόψιν τα στοιχεία αυτά όταν διαμορφώνουμε τις προσφερόμενες ειδικότητες. Για παράδειγμα σε εθνικό επίπεδο, υπάρχει μεγάλη ζήτηση σε επαγγέλματα όπως οι κατασκευαστές ιστοσελίδων, ενώ σε περιφερειακό επίπεδο υπάρχει ζήτηση για τεχνικούς ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Έχουν ήδη γίνει σημαντικές κινήσεις οι οποίες θα ενταθούν το επόμενο διάστημα. Έχουμε 25 Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια σε όλη τη χώρα στη λειτουργία των οποίων θέλουμε να εμβαθύνουμε το επόμενο διάστημα, θεσπίσαμε το Παράλληλο Μηχανογραφικό μέσω του οποίου εισήχθησαν 13.500 νέοι σε Δημόσια ΙΕΚ, εξασφαλίσαμε για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης πάνω από 400 εκατομμύρια ευρώ, τα 115 εκ των οποίων επενδύουμε το επόμενο διάστημα στην αναβάθμιση του εργαστηριακού εξοπλισμού και των προγραμμάτων δομών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
8. Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η ανομία στα ΑΕΙ της χώρας εκπορεύεται και από τις πρυτανικές αρχές. Υπάρχει καινούριος νόμος για τις διοικήσεις των ΑΕΙ, υπάρχει όμως και για την πανεπιστημιακή αστυνομία. Πώς κρίνετε μέχρι τώρα την εφαρμογή τους; Θα αλλάζατε κάτι για την πιο εύρυθμη λειτουργία των ιδρυμάτων;
Μεταξύ των προτεραιοτήτων της κυβέρνησής μας ήταν -και εξακολουθεί να είναι- η ενίσχυση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Ήδη από τον πρώτο μήνα διακυβέρνησής μας, προχωρήσαμε στην αποκατάσταση του ασύλου στην πραγματική του έννοια. Ακολούθησαν και άλλες ενέργειες, όπως η κατάρτιση σχεδίων ασφαλείας των Πανεπιστημίων που δεν υπήρχαν μέχρι σήμερα, η ελεγχόμενη είσοδος που ήδη ξεκίνησε να εφαρμόζεται π.χ. στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (ΟΠΠΙ) αποτελούν μέρος αυτού του συνεκτικού σχεδίου για την ακαδημαϊκή ασφάλεια το οποίο βρίσκεται σε πορεία υλοποίησης. Η κατάσταση πλέον αλλάζει με σημαντικά και σταθερά βήματα. Από το 2019 η ΕΛ.ΑΣ. έχει παρέμβει σε δεκάδες περιπτώσεις καταλήψεων σε Πανεπιστήμια. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, όπου, σε συνεργασία με τις πρυτανικές αρχές, η Αστυνομία έβαλε τέλος σε μια κατάληψη 34 ετών ώστε ο χώρος αυτός να μετατραπεί σε βιβλιοθήκη, αλλά και η λήξη της κατάληψης στην Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου. Η πανεπιστημιακή μας κοινότητα, η κοινωνία μας απαιτεί ένα αναβαθμισμένο ακαδημαϊκό περιβάλλον και αυτό είναι αυτό για το οποίο αγωνιζόμαστε.
9. Kυρία Υπουργέ, ποια θεωρείτε ότι είναι η πιο εμβληματική μεταρρύθμιση του υπουργείου Παιδείας αυτά τα 3,5 χρόνια που είστε στο τιμόνι;
Στο σχολείο, ενδεικτικά, η διδασκαλία των αγγλικών από το νηπιαγωγείο, τα εργαστήρια δεξιοτήτων, τα νέα προγράμματα σπουδών, η αξιολόγηση, ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, το παράλληλο μηχανογραφικό, οι σύγχρονες ειδικότητες και η σύνδεση με την κοινωνία. Στα πανεπιστήμια, ο νέος νόμος που απελευθερώνει τα Ιδρύματα και τους δίνει απεριόριστες δυνατότητες ανάπτυξης, μεταξύ άλλων και για διεθνείς συνεργασίες. Αυτό που θεωρώ ότι καταφέραμε, είναι η ολιστική μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, από το νηπιαγωγείο ως το Πανεπιστήμιο και τη Δια Βίου Μάθηση. Μια μετατόπιση παραδείγματος, με πολλά και σημαντικά οφέλη για μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές, εκπαιδευτικούς, γονείς, ολόκληρη την κοινωνία. Η Δημόσια εκπαίδευση σήμερα παρέχει γνώσεις και δεξιότητες, για πολλές από τις οποίες μέχρι πριν από κάποια χρόνια οι γονείς έπρεπε να πληρώσουν, προκειμένου να τις προσφέρουν στα παιδιά τους. Όλα αυτά, μας φέρνουν πιο κοντά στο στόχο μας, η επόμενη γενιά να είναι καλύτερη από τη δική μας.
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας: