Κυρία Υπουργέ, απομένει λιγότερο από ένας μήνας για τις κάλπες της 21ης Μαΐου. Πού πιστεύετε ότι θα κριθεί η εκλογική μάχη;
Η εκλογική μάχη θα κριθεί στη σύγκριση των δύο διακυβερνήσεων, Νέας Δημοκρατίας και ΣΥΡΙΖΑ, καθώς και στη σύγκριση των δύο τελευταίων Πρωθυπουργών, Κυριάκου Μητσοτάκη και Αλέξη Τσίπρα. Σύγκριση όχι μόνο σε σχέση με το τι πέτυχαν ή δεν πέτυχαν στα χρόνια που κυβέρνησαν, αλλά και σε σχέση με το τι μπορούν να πετύχουν στα χρόνια που έρχονται. Οι πολίτες γνωρίζουν ότι η Νέα Δημοκρατία διασφαλίζει τη θετική πορεία της πατρίδας μας, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ θα μας γυρίσει πίσω, ακυρώνοντας όσα πετύχαμε. Σε όλα τα επίπεδα, η σύγκριση είναι καταλυτική υπέρ της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Πού πιστεύετε ότι υπερέχει η Νέα Δημοκρατία έναντι του ΣΥΡΙΖΑ;
Θα έλεγα στο συνολικό αποτύπωμα της διακυβέρνησής μας σε σχέση με τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Προφανώς, στα τέσσερα προηγούμενα χρόνια δεν έγιναν όλα δίχως λάθη. Ο συνολικός απολογισμός, όμως, του έργου της κυβέρνησης, είναι ιδιαίτερα θετικός. Υπήρξαμε συνεπείς ως προς τις δεσμεύσεις μας και αλλάξαμε πολλά προς το καλύτερο. Και μία ακόμα, σημαντική διαφορά. Ο ΣΥΡΙΖΑ δημιουργεί ο ίδιος κρίσεις, που δεν μπορεί να διαχειριστεί, ενώ η Νέα Δημοκρατία ξεπερνά παγκόσμιες κρίσεις και οδηγεί τη χώρα μας σταθερά σε δρόμους ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής. Οι διαφορές είναι χαώδεις και τις βιώσαμε όλοι μας. Οι πολίτες έζησαν την καταστροφική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ, που διέλυσε τη μεσαία τάξη, μείωσε το εισόδημα όλων των νοικοκυριών, οδήγησε τους πολίτες στις ουρές των τραπεζών για 60€, άφησε τα σύνορά μας αφύλακτα, έθεσε σε κίνδυνο ακόμα και τη συμμετοχή της χώρας μας στην ευρωπαϊκή οικογένεια. Από την άλλη μεριά, διαπιστώνουν τη θετική πορεία της οικονομίας, τη στήριξη της κοινωνίας, τη μείωση των φορολογικών βαρών, τη μείωση της ανεργίας, την προστασία των συνόρων μας, την ενίσχυση της άμυνας της πατρίδας μας, την ανάκτηση της αξιοπιστίας και του γεωστρατηγικού της ρόλου από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, την αναβάθμιση της παιδείας μας. Διαπιστώνουν τη συνέπεια, την αποτελεσματικότητα και το κύρος του Κυριάκου Μητσοτάκη, έναντι της ασυνέπειας, της αναποτελεσματικότητας, της προβληματικής διεθνούς παρουσίας του Αλέξη Τσίπρα.
Θεωρείτε ότι έχουν πεισθεί οι πολίτες για την αναγκαιότητα μιας αυτοδύναμης κυβέρνησης; Εσείς αποκλείετε μια κυβέρνηση συνεργασίας;
Από την καθημερινή επικοινωνία μου με τους πολίτες, διαπιστώνω ότι όλο και περισσότερο καθίσταται σαφές ότι η αυτοδυναμία της Νέα Δημοκρατίας αποτελεί τη μόνη ουσιαστική κυβερνητική επιλογή και, με την έννοια αυτή, συνιστά πολιτική και κοινωνική αναγκαιότητα. Οι πολίτες γνωρίζουν ότι δεν υπάρχουν οι πολιτικές προϋποθέσεις για κυβέρνηση συνεργασίας. Γνωρίζουν ότι η αυτοδυναμία δεν είναι για εμάς αυτοσκοπός, αλλά μέσο για σταθερότητα, για να συνεχίσει η χώρα μας την αναπτυξιακή της πορεία, για να διασφαλίσουμε όσα θετικά πετύχαμε τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και για να προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις εκεί που χρειάζεται ακόμα να γίνουν. Γι’ αυτό η εκλογική αναμέτρηση της 21ης Μαΐου είναι καθοριστική και δεν υπάρχει χώρος για χαλαρότητα, ψήφο διαμαρτυρίας, αποχή. Το αντίθετο. Η Νέα Δημοκρατία στοχεύει στο υψηλότερο δυνατό ποσοστό, που θα αποτελέσει, ταυτοχρόνως, βάση και εφαλτήριο που οδηγεί στην αυτοδυναμία στη δεύτερη εκλογική αναμέτρηση.
Στον τομέα της Παιδείας, ποιες είναι οι βασικές διαφορές σας με τον ΣΥΡΙΖΑ;
Είναι αλήθεια ότι σε επίπεδο όχι μόνο πολιτικής, αλλά και αντίληψης, μας χωρίζει άβυσσος από τον ΣΥΡΙΖΑ, και στον τομέα της Παιδείας. Δεν είναι μόνο ότι εμείς επιδιώκουμε την αριστεία, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ την πολεμά. Δεν είναι μόνο ότι εμείς θέλουμε τα Πανεπιστήμιά μας χώρους μάθησης και ελεύθερης έκφρασης, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να καταργήσει το νόμο για το άσυλο, ανοίγοντας ξανά το δρόμο σε καταλήψεις, βία και ανομία. Ούτε είναι μόνο ότι εμείς πιστεύουμε στην αξιολόγηση, χωρίς την οποία δεν υπάρχει βελτίωση, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ όχι. Ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να καταργήσει όλα όσα κάναμε πράξη τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια. Τις αλλαγές που διαμόρφωσαν ένα ανοικτό και λειτουργικό εκπαιδευτικό σύστημα, που παρέχει σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες, προωθεί την έρευνα, συνδέει την εκπαίδευση με την αγορά εργασίας, αναβαθμίζει το ρόλο των εκπαιδευτικών, ανοίγει νέους ορίζοντες στα Πανεπιστήμιά μας. Στην Παιδεία, επομένως, το δίλημμα είναι, συνεχίζουμε τολμηρά μπροστά ή γυρίζουμε πίσω.
Είστε από τους μακροβιότερους Υπουργούς Παιδείας της μεταπολίτευσης. Ποια θεωρείτε ότι είναι τα σημαντικότερα από τα έργα που έχετε κάνει;
Θεωρώ πολύ σημαντικό το ότι τολμήσαμε και ολοκληρώσαμε τη συνολική αλλαγή του εκπαιδευτικού μας συστήματος, από τη βάση έως την κορυφή. Από το Νηπιαγωγείο έως το Πανεπιστήμιο. Αλλάξαμε το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, ώστε τα παιδιά μας να προσλαμβάνουν σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες. Αλλάξαμε τον τρόπο διδασκαλίας, παρέχοντας περισσότερη ελευθερία και αναβαθμίζοντας τον ρόλο των εκπαιδευτικών μας. Το δημόσιο σχολείο στηρίζει την οικογένεια και προσφέρει υπηρεσίες για τις οποίες, μέχρι πρότινος, οι γονείς έπρεπε να πληρώσουν ώστε να τις απολαμβάνουν τα παιδιά τους. Καθιερώσαμε την αξιολόγηση παντού. Ανοίξαμε νέους ορίζοντες για τα Πανεπιστήμιά μας, με συνεργασίες με κορυφαία ΑΕΙ του εξωτερικού, νέες δυνατότητες και ευκαιρίες για τους φοιτητές μας, αλλαγή του νόμου για το άσυλο. Αναβαθμίσαμε την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, καθιστώντας την ποιοτικό εναλλακτικό δρόμο για σπουδές με αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.
Ποιες μεταρρυθμίσεις έχετε σχεδιάσει για την επόμενη τετραετία;
Οι μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία για την επόμενη τετραετία, εφόσον ο ελληνικός λαός ανανεώσει την εμπιστοσύνη του στην Νέα Δημοκρατία, θα κινηθούν σε τρεις άξονες: πρώτον, τη συνέχιση της υλοποίησης μεταρρυθμίσεων που θεσπίστηκαν την περασμένη τετραετία, όπως είναι η αξιολόγηση, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, τα Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο, η ενίσχυση του δικτύου των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων κ.ά. Η Παιδεία απαιτεί χρόνο για υλοποίηση και συνεχή βελτίωση, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για ριζικές αλλαγές σαν αυτές που έγιναν τα χρόνια αυτά. Για παράδειγμα, η αξιολόγηση είναι διαφορετικό να εφαρμόζεται για δύο χρόνια και διαφορετικό για έξι χρόνια, ειδικά εάν έχουν προηγηθεί περισσότερα από 40 χρόνια παντελούς έλλειψής της. Δεύτερος άξονας είναι το Ταμείο Ανάκαμψης. Κάποια έργα, όπως οι διαδραστικοί πίνακες και τα σετ ρομποτικής, έχουν ξεκινήσει να παραδίδονται ενώ κάποια άλλα, όπως π.χ. η ανάπτυξη της ερευνητικής δραστηριότητας με έμφαση σε τεχνολογίες αιχμής που θα προωθήσουν την ανάπτυξη της καινοτομίας (Συμπράξεις Ερευνητικής Αριστείας 94 εκ), η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των Ιδρυμάτων μέσω της ενίσχυσης της ερευνητικής και εκπαιδευτικής υποδομής τους (Πανεπιστήμια Αριστείας 160 εκ), η ενίσχυση της διεθνοποίησης των Ιδρυμάτων και η μεταφορά τεχνογνωσίας από το εξωτερικό μέσω πρωτοπόρων ερευνητικών έργων που θα υλοποιηθούν με τη συμμετοχή επισκεπτών καθηγητών και ερευνητών από το εξωτερικό (Επισκέπτες Καθηγητές 59 εκ.), θα υλοποιηθούν την προσεχή τετραετία. Ο τρίτος άξονας αφορά νέες μεταρρυθμίσεις που αφορούν για παράδειγμα στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, όπως τα τμήματα εφαρμοσμένων επιστημών στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, κάτι που λείπει πολύ μετά την κατάργηση εν μία νυκτί των ΤΕΙ από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, την ίδρυση αθλητικών σχολείων, την ενίσχυση των μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων, την πρόβλεψη κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας και πληροφορικής. Πρόκειται για τομές και μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν σε καλύτερες εκπαιδευτικές δομές που εξασφαλίζουν περισσότερα εφόδια στα παιδιά μας και τους στηρίζουν στο να κάνουν πράξη τα όνειρά τους.
Μήπως είναι καιρός να αποτελέσει προτεραιότητα της επόμενης Βουλής η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια;
Διαχρονικά, η Νέα Δημοκρατία έχει προσπαθήσει να επιφέρει την πολυπόθητη αλλαγή στο άρθρο 16 του Συντάγματος και να θέσει ένα τέλος στην ελληνική ιδιαιτερότητα η Ανώτατη Εκπαίδευση να είναι μόνο δημόσια. Είμαστε από τις ελάχιστες χώρες στον κόσμο που έχουν τέτοια πρόβλεψη. Το 2018 χάθηκε μία πολύ μεγάλη ευκαιρία, όταν επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε η αναθεώρηση του Συντάγματος και η Νέα Δημοκρατία, ως Αξιωματική Αντιπολίτευση τότε, είχε προτείνει την αναθεώρηση του άρθρου 16, πρόταση η οποία δυστυχώς δεν υπερψηφίστηκε. Ο Πρωθυπουργός έχει ξεκαθαρίσει ότι εάν επανεκλεγεί η Νέα Δημοκρατία, μεταξύ των προτεραιοτήτων μας θα είναι και η αναθεώρηση του άρθρου 16, και τούτο το επιδιώκουμε για δύο λόγους ανάμεσα σε άλλους. Πρώτον, γιατί πιστεύουμε στο δικαίωμα της επιλογής. Όπως κάποιος έχει την επιλογή μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού νοσοκομείου, είναι σημαντικό να έχει και την επιλογή μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού Πανεπιστημίου. Ο δεύτερος λόγος είναι γιατί πιστεύουμε ότι η ύπαρξη ιδιωτικών Πανεπιστημίων και ο ανταγωνισμός που θα αναπτυχθεί και με τα δημόσια θα ωθήσει όλα τα ιδρύματα σε σημαντική βελτίωση. Η αναθεώρηση του άρθρου 16 είναι απαραίτητη, προκειμένου η χώρα μας να ενισχυθεί ως κόμβος εκπαίδευσης που προσελκύει φοιτητές από όλο τον κόσμο.
Θα αλλάξουν τα αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά βιβλία; Μελετάτε νέες παρεμβάσεις στο εξεταστικό σύστημα;
Μετά από πολλές δεκαετίες, ολοκληρώθηκαν το 2021 166 νέα Προγράμματα Σπουδών, τα οποία εφαρμόζονται για δεύτερη χρονιά στα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία της χώρας. Βάσει της ανατροφοδότησης που παίρνουμε από την πιλοτική αυτή εφαρμογή, αυτά βελτιώνονται και στη βάση τους ξεκινά η συγγραφή νέων βιβλίων. Εάν μείνουμε σε σταθερή κυβερνητική τροχιά, σε περίπου 2 χρόνια από σήμερα θα έχουμε νέα βιβλία σε όλα τα μαθήματα, σχεδόν σε όλες τις τάξεις, πιο σύγχρονα, πιο βιωματικά, πιο διαδραστικά.
Εξηγήστε μας το σκεπτικό με βάση το οποίο έχετε δώσει έμφαση στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Πώς θα συνδέεται το πτυχίο με την αγορά εργασίας;
Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση μπορεί να αποδειχθεί καταλυτική για την κοινωνία και την οικονομία, για το μέλλον της πατρίδας μας. Για πάρα πολλά χρόνια το τι διδασκόταν στην Επαγγελματική Εκπαίδευση καθοριζόταν συναρτήσει των διαθέσιμων ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών. Αυτό άλλαξε. Πλέον, πρώτα ανιχνεύουμε τις ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς σε τοπικό και εθνικό επίπεδο και τις λαμβάνουμε υπόψιν όταν διαμορφώνουμε τις προσφερόμενες ειδικότητες στα Επαγγελματικά Λύκεια, στα Δημόσια ΙΕΚ και τις Σχολές Κατάρτισης. Για παράδειγμα, σήμερα ειδικότητες με μεγάλη ζήτηση είναι οι κατασκευαστές ιστοσελίδων, οι τεχνικοί ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, οι προγραμματιστές, οι αρχιμάγειρες, οι νοσηλευτές. Αυτές τις συγκεκριμένες ανάγκες της κοινωνίας λάβαμε υπόψη για να διαμορφώσουμε νέες προσφερόμενες ειδικότητες στα Δημόσια ΙΕΚ. Να ένας απτός τρόπος με τον οποίο διασυνδέεται η επαγγελματική εκπαίδευση με την αγορά εργασίας. Βεβαίως, δομικό στοιχείο της προσπάθειας και της αλλαγής αυτής νοοτροπίας είναι και η οικονομική επένδυση, και για αυτό επενδύουμε πάνω από 400 εκ. ευρώ μέσω Ταμείου Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ στην αναβάθμιση εργαστηρίων, υποδομών, εξοπλισμών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
Κυρία Κεραμέως, είστε υποψήφια στο Βόρειο τομέα Αθηνών. Πώς εξελίσσεται η μάχη στη δύσκολη αυτή περιφέρεια; Και, επίσης, επιθυμείτε να παραμείνετε στη θέση της Υπουργού Παιδείας;
Η μάχη των εκλογών δίνεται μεταξύ προόδου για τη χώρα με Νέα Δημοκρατία και οπισθοδρόμησης με ΣΥΡΙΖΑ. Με τους συνυποψηφίους μου της Νέας Δημοκρατίας συμπορευόμαστε με κοινό στόχο, την επικράτηση της υπεύθυνης παράταξης του Κυριάκου Μητσοτάκη, που μπορεί να συνεχίσει την ανοδική πορεία της Ελλάδας. Ο αγώνας μας είναι διαρκής και οραματικός, εξελίσσεται δίπλα και μαζί με τους πολίτες όλης της χώρας, με τους οποίους ανταλλάσσουμε απόψεις και σκέψεις, ενώ σταθερά αφουγκραζόμαστε τους προβληματισμούς και τις προτάσεις τους, σε μία γόνιμη διαδικασία που μας κάνει όλους καλύτερους. Ευχαριστώ θερμά τους συμπολίτες μας για το χρόνο που διαθέτουν στις συναντήσεις μας και για τη διάθεσή τους να συζητήσουμε για το έργο μας, για τις δεσμεύσεις της επόμενης ημέρας, για να τους εξηγήσω τους λόγους που ζητώ, κι εγώ προσωπικά, την ψήφο τους, ώστε να τους εκπροσωπήσω στη Βουλή. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας και εφόσον ανανεωθεί η εμπιστοσύνη του ελληνικού λαού στη Νέα Δημοκρατία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι εκείνος που έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα και τον οποίο εμπιστευόμαστε για να κρίνει αν και που ο καθένας από εμάς μπορεί να του είναι χρήσιμος.
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας: