Ως ένα σχέδιο «πρόχειρο, δαιδαλώδες, που βρίθει προβληματικών σημείων» χαρακτηρίζει η τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ, βουλευτής Επικρατείας Νίκη Κεραμέως τις πρόσφατα εξαγγελθείσες αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Μιλώντας στην FS η κ. Κεραμέως αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην κατάργηση της εξέτασης των Λατινικών, υποστηρίζοντας ότι «τίθεται εν αμφιβόλω» το αδιάβλητο των εξετάσεων.
Ο τρόπος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει επανειλημμένως αποτελέσει για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αντικείμενο δημαγωγίας και φτηνού λαϊκισμού. Σωρεία αντικρουόμενων δηλώσεων από τον ίδιο τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Παιδείας περί κατάργησης ή μη των πανελλαδικών εξετάσεων προκαλούν εδώ και σχεδόν ενάμιση χρόνο μια διαρκή αναστάτωση στην εκπαιδευτική κοινότητα. Πρόκειται για ένα σχέδιο πρόχειρο, δαιδαλώδες, που βρίθει προβληματικών σημείων.
Ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά σημεία της κυβερνητικής πρότασης για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενδεικτικό της ιδεοληψίας που τη διακρίνει, αφορά την κατάργηση και της εξέτασης και της διδασκαλίας της Λατινικής Γλώσσας και Γραμματείας. Πρόκειται για μια απόφαση που παραγνωρίζει την αξία των Λατινικών ως θεμέλιου του ευρωπαϊκού πολιτισμού, αντίθετη στις διεθνείς εκπαιδευτικές τάσεις, οι οποίες ενισχύουν την κλασική παιδεία στα προγράμματα σπουδών. Έρχεται, δε, να προστεθεί στην υποβάθμιση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών και, ευρύτερα, των κλασικών γραμμάτων και της ανθρωπιστικής παιδείας που επιχειρείται από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ τα τελευταία τριάμισι χρόνια. Ο αρμόδιος υπουργός, υπό το βάρος της σφοδρής κριτικής, φαίνεται ότι αναδιπλώθηκε μόλις δύο ημέρες μετά την εξαγγελία αυτήν.
Το μόνο που επιτυγχάνει ο πρωτοφανής αυτός διαχωρισμός ανάμεσα σε σχολές «κατόπιν εξετάσεων» και σε σχολές χαμηλής ζήτησης/ελεύθερης πρόσβασης είναι η κατηγοριοποίηση σε σχολές που διατηρούν αυξημένο κύρος και σ’ εκείνες που ρίχνονται στον Καιάδα της πλήρους απαξίωσης. Ας είμαστε επιτέλους ειλικρινείς με τους εαυτούς μας και τους Έλληνες φορολογούμενους: εάν ένα τμήμα δεν έχει ζήτηση από φοιτητές, έχει λόγο ύπαρξης;
Η αδιαβλητότητα του συστήματος τίθεται εν αμφιβόλω. Το νέο σύστημα θα οδηγεί σε απολυτήριο δύο ταχυτήτων, καθώς χωρίς τράπεζα θεμάτων, στην οποία ιδεολογικά αντιτίθεται ο ΣΥΡΙΖΑ, δεν διασφαλίζεται η ομοιογένεια και ο κοινός βαθμός δυσκολίας των θεμάτων από περιοχή σε περιοχή. Αν μη τι άλλο, οι πανελλαδικές εξετάσεις ήταν ένα από τα ελάχιστα πλήρως αδιάβλητα συστήματα της χώρας.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Εργασίας, περίπου 35.000 παιδιά δεν θα έχουν θέση σε παιδικούς σταθμούς φέτος. Για άλλη μια χρονιά, παρά τις μεγαλόστομες εξαγγελίες συλλήβδην της κυβέρνησης ότι όλα τα παιδιά θα βρουν θέση σε παιδικό σταθμό, όχι μόνο παραμένουν εκτός αλλά ο αριθμός τους είναι κατά πολύ μεγαλύτερος σε σύγκριση με πέρυσι. Για τον λόγο αυτόν απηύθυνα κοινοβουλευτική ερώτηση προς τους αρμόδιους υπουργούς ζητώντας ενημέρωση για την αντιμετώπιση του μείζονος αυτού ζητήματος, το οποίο πλήττει ευθέως ιδιαιτέρως τις οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα. Η ΝΔ έχει δεσμευτεί να μη μείνει κανένα παιδί εκτός παιδικού σταθμού. Η εφαρμόσιμη και κοστολογημένη λύση που προτείνουμε είναι η χορήγηση voucher ύψους 180 ευρώ/μήνα με πολύ διευρυμένα εισοδηματικά κριτήρια, που καλύπτουν περίπου το 98% των φορολογουμένων. Η υλοποίηση περιλαμβάνει τρία στάδια: αρχικά καλύπτονται οι δωρεάν προσφερόμενες θέσεις, μετά τα voucher με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και τέλος όσοι έχουν ή δηλώνουν μεγαλύτερο εισόδημα θα παίρνουν voucher για να επιλέξουν βρεφονηπιακό σταθμό κοντά στον τόπο κατοικίας ή εργασίας τους.
Η περσινή δράση «Τσάντα στο σχολείο» καθιέρωσε την παραμονή της σχολικής τσάντας των μαθητών/-τριών του Δημοτικού Σχολείου για τουλάχιστον ένα Σαββατοκύριακο τον μήνα στο σχολείο, με γενικό σκοπό, σύμφωνα με τη σχετική εγκύκλιο, την υποστήριξη του μειωμένου χρόνου δημιουργικής επαφής και επικοινωνίας γονέων-παιδιών. Χωρίς να γνωστοποιηθούν τα αποτελέσματα της δράσης, αυτή επεκτάθηκε στο σχολικό έτος 2018-2019 για τουλάχιστον δύο Σαββατοκύριακα τον μήνα, εγείροντας προβληματισμούς στους εκπαιδευτικούς, καθώς, όπως και κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά, δεν συνοδεύεται από τις απαραίτητες αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών και στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας, αλλά και την αναγκαία αναδιάρθρωση και εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης των μαθημάτων. Εισακούοντας αυτούς τους προβληματισμούς, απευθύνθηκα μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου στον υπουργό Παιδείας ερωτώντας αν έχουν αποτιμηθεί τα αποτελέσματα της περσινής εφαρμογής της δράσης, αν έχουν ληφθεί υπόψη διεθνή δεδομένα και ζητώντας την κατάθεση των αποτελεσμάτων σχετικών μελετών.
Η παιδεία της χώρας μας, όπως και όλοι σχεδόν οι τομείς της δημόσιας σφαίρας, έχει τραυματιστεί βαριά από την καταστροφική συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Μια κυβέρνηση που αποθεώνει την ήσσονα προσπάθεια, εξοβελίζει την αριστεία, δαιμονοποιεί την αξιολόγηση. Ορισμένα μόνο από τα πλήγματα που έχει επιφέρει στον ευαίσθητο χώρο της παιδείας: κατήργησε εν τοις πράγμασι τα πρότυπα σχολεία της χώρας, που προσέφεραν υψηλής ποιότητας, πρωτοποριακή, δωρεάν δημόσια εκπαίδευση, απαξίωσε την Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, αφαιρώντας από τη διδακτέα ύλη εμβληματικά της κείμενα και μειώνοντας τις ώρες διδασκαλίας, υποβάθμισε το ολοήμερο σχολείο, επηρεάζοντας σημαντικά μαθητές και τους εργαζόμενους γονείς τους, θέσπισε αντισυνταγματικό νομικό πλαίσιο για την επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων, απορρύθμισε την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση, υπονόμευσε συστηματικά την ιδιωτική εκπαίδευση, πλήττει διαρκώς την τριτοβάθμια εκπαίδευση, επαναφέροντας τους «αιώνιους» φοιτητές, το ακαδημαϊκό άσυλο με τη στρεβλή του έννοια, εισάγοντας ένα υπέρμετρα ρυθμιστικό πλαίσιο για τα μεταπτυχιακά προγράμματα, κ.ά. Αυτή είναι, δυστυχώς, η σημερινή κατάσταση στην παιδεία μας.
Οι προτάσεις της ΝΔ για την εκπαίδευση θέτουν σε απόλυτη προτεραιότητα την παροχή υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικού προϊόντος, βασισμένου στις αρχές της αυτονομίας, της αξιοκρατίας και της αριστείας. Εντός αυτού του αξιακού πλέγματος στόχος μας είναι να προχωρήσουμε σε συγκεκριμένες παρεμβάσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Μεταξύ άλλων, προκρίνουμε την επέκταση και την προσβασιμότητα όλων στην προσχολική αγωγή, τη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, που μεταφράζεται και σε μεγαλύτερη αυτονομία των σχολικών μονάδων, τον εκσυγχρονισμό της διδακτέας ύλης και των διδακτικών μέσων, την αναβάθμιση του Λυκείου και την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών, την ενίσχυση της αυτονομίας και της εξωστρέφειας των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, τις συνέργειες μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, την ανάπτυξη ξενόγλωσσων προγραμμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Σε κάθε περίπτωση, οι όποιες αλλαγές πρέπει να υλοποιηθούν ύστερα από εμπεριστατωμένη μελέτη, χωρίς μικροπολιτικές βλέψεις, με επιστημονικά κριτήρια, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και τη συνολική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Η εν λόγω εξαγγελία εγείρει πλήθος αυτονόητων ερωτημάτων, όπως:
• Ποια τα κίνητρα; Θα ωφελήσει την εκπαιδευτική διαδικασία σε κάτι, πέρα από το «να κοιμούνται τα παιδιά περισσότερο», όπως ισχυρίστηκε ο υπουργός;
• Στηρίζεται σε κάποιες μελέτες που έχουν εκπονηθεί ενδεχομένως και σε άλλες χώρες;
• Τι συνέπειες θα έχει η αλλαγή αυτή στους εργαζόμενους γονείς οι οποίοι θα πρέπει να βρίσκονται νωρίς στην εργασία τους;
• Θα υπάρχει η δυνατότητα να αφήνουν τα παιδιά νωρίτερα στο σχολείο;
• Και, αν ναι, πώς θα απασχολούνται εκεί τα παιδιά δύο ολόκληρες ώρες πριν από την έναρξη των μαθημάτων;
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας: