Κυρίες και κύριοι,
Φίλες και φίλοι,
To νέο σχολικό και ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 ξεκινά με σημαντικές καινοτομίες.
Τα Σχολεία μας ανοίγουν και από φέτος είναι πιο ελεύθερα, με περισσότερες θεματικές που παρέχουν τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και νέα προγράμματα σπουδών, με εμπλουτισμένο ψηφιακό εξοπλισμό. Με θέση στα νηπιαγωγεία, στα οποία πλέον εντάσσονται δραστηριότητες και στα αγγλικά, για κάθε παιδί 4 ετών. Με τους εκπαιδευτικούς μας να αποκτούν έναν αναβαθμισμένο ρόλο, να επιμορφώνονται και να αξιολογούνται, με σχεδόν διπλάσια πρότυπα και πειραματικά σχολεία.
Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση συνιστά πλέον μία αξιόπιστη εναλλακτική διαδρομή, με Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, με Θεματικά και Πειραματικά Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, με το παράλληλο μηχανογραφικό που ανέδειξε την επιλογή του Δημοσίου ΙΕΚ σε δεκάδες σύγχρονες, περιζήτητες ειδικότητες με επαγγελματική προοπτική.
Τα Πανεπιστήμιά μας, πιο αυτόνομα, ασφαλή και εξωστρεφή, ετοιμάζονται να υποδεχτούν τους φοιτητές τους με όρους εισαγωγής τους οποίους τα ίδια καθόρισαν για πρώτη φορά, να συνάψουν διεθνείς συνεργασίες με Ιδρύματα άλλων χωρών, να αξιολογηθούν βάσει ποιοτικών δεικτών που τα ίδια επιλέγουν, να αναπτύξουν ερευνητικά προγράμματα χωρίς γραφειοκρατικά βαρίδια.
Τα τελευταία δύο χρόνια, στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων υλοποιούμε μεταρρυθμίσεις με γνώμονα πάντοτε το καλύτερο για τους νέους μας, το μέλλον αυτής της χώρας. Από κοινού με τους Υφυπουργούς κ.κ. Ζέττα Μακρή και Άγγελο Συρίγο, με τους Γενικούς Γραμματείς κ.κ. Αλέξανδρο Κόπτση, Γιώργο Βούτσινο, Αποστόλη Δημητρόπουλο και Γιώργο Καλαντζή, έχουμε θέσει ως στόχο ένα σύγχρονο και ευέλικτο εκπαιδευτικό σύστημα, που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σήμερα και του αύριο. Που εφοδιάζει τα παιδιά μας με όλες εκείνες τις δεξιότητες που τους είναι απαραίτητες για να διεκδικήσουν τα όνειρά τους.
Η Παιδεία αλλάζει. Στην πράξη.
Νίκη Κεραμέως
ΣΥΝΤΟΜΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΡΑΣΕΩΝ 2019-2021 & ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΜΕΣΩΝ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΩΝ
A’/ΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ Β’/ΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ & ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
• Καθολική εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης σε όλα τα νηπιαγωγεία
• Καθολική εφαρμογή διδασκαλίας αγγλικών στο νηπιαγωγείο
• Εργαστήρια Δεξιοτήτων σε όλα τα νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια της χώρας, σε 4 θεματικούς κύκλους και με προσαρμογή στην ηλικία των μαθητών:
• Εισαγωγή πολλαπλού βιβλίου – ελεύθερης επιλογής βιβλίων: εκπαιδευτικοί/μαθητές θα μπορούν με κριτική σκέψη να συνδυάσουν πληροφορίες από πολλές πηγές.
• Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία: από 60 το 2019, σε 112 το 2021.
• Εισαγωγή, για πρώτη φορά, της ενισχυτικής διδασκαλίας για όλα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα (π.χ. σχέδιο, μουσική, ξένες γλώσσες) εντός των σχολικών μονάδων.
• Νέα Προγράμματα Σπουδών: Έμφαση σε δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη, συνεργασία, δημιουργικότητα, επικοινωνία, καθώς και δεξιότητες ζωής και ψηφιακές δεξιότητες σε όλο το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
• Επιμορφώσεις εκπαιδευτικών:
• Ψηφιακός μετασχηματισμός (υποδομές/εξοπλισμός, δεξιότητες, ψηφιοποίηση διαδικασιών):
• Αυτονομία – Αξιολόγηση:
• Συμπερίληψη – Στρατηγικό Σχέδιο για την Ισότιμη Πρόσβαση των Ατόμων με Αναπηρία στην Εκπαίδευση: Ενδεικτικά:
α) Αναβάθμιση του πλαισίου ένταξης των μαθητών με αναπηρία στο γενικό σχολείο,
β) Μεγάλες επενδύσεις του Ταμείου Ανάκαμψης σε εξοπλισμό των σχολείων γενικής και ειδικής αγωγής, σε παραγωγή προσβάσιμου εκπαιδευτικού υλικού συμβατού με τα νέα προγράμματα σπουδών, σε επιμόρφωση εκπαιδευτικών.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ
Με το νόμο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ), προβλέφθηκαν οι προϋποθέσεις για την ουσιαστική αναβάθμιση των δομών αυτών και την καλύτερη σύνδεσή τους με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας.
• Θέσπιση ορθολογικού συστήματος διακυβέρνησης της ΕΕΚ, σύσταση συμβουλίων με την ουσιαστική συμμετοχή κοινωνικών εταίρων για τη διάγνωση αναγκών της αγοράς εργασίας και τη διαμόρφωση ειδικοτήτων και προγραμμάτων σπουδών.
• Έχουν ήδη εξασφαλισθεί ενωσιακοί πόροι άνω των 400 εκ. ευρώ για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
• Ίδρυση 6 Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων.
• Ίδρυση 5 Πειραματικών Ι.Ε.Κ. και 5 Θεματικών Ι.Ε.Κ.
• Καθιέρωση για πρώτη φορά της αμειβόμενης πρακτικής άσκησης των καταρτιζόμενων των Ι.Ε.Κ.
• Θέσπιση Παράλληλου Μηχανογραφικού Δελτίου: οι απόφοιτοι της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αποκτούν μια ξεκάθαρη, συνολική εικόνα για τις αναβαθμισμένες επιλογές τους στο πλαίσιο της επαγγελματικής κατάρτισης (ΔΙΕΚ).
• Εξωστρέφεια της ΕΕΚ: έχουν υπογραφεί Πρωτόκολλα Συνεργασίας με Πανεπιστήμια, Επιμελητήρια και τρίτους φορείς.
Για το προσεχές διάστημα προγραμματίζεται:
• Διεθνοποίηση των Ι.Ε.Κ.:
• Ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης επιπέδου 3.
• Διεύρυνση του δικτύου Πρότυπων ΕΠΑΛ, Πειραματικών και Θεματικών Ι.Ε.Κ.
• Έναρξη λειτουργίας των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) στα Ι.Ε.Κ., με στόχο τη σύνδεση των καταρτιζόμενων και των αποφοίτων Ι.Ε.Κ. με την αγορά εργασίας.
• Επιμόρφωση εκπαιδευτικών/εκπαιδευτών επαγγελματικών ειδικοτήτων ΕΠΑ.Λ. και Κατάρτισης Ι.Ε.Κ. που δεν έχουν επιμορφωθεί ποτέ μέχρι στιγμής.
• Πλήρης ανανέωση κι εκσυγχρονισμός του εργαστηριακού εξοπλισμού όλων των Εργαστηριακών Κέντρων της χώρας που εξυπηρετούν όλες τις δομές της ΕΕΚ.
ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
• Αυτονομία και αξιολόγηση:
• Εξωστρέφεια:
• Εξορθολογισμός διαδικασίας φοίτησης:
• Επιχειρηματικότητα:
• Στρατηγικός σχεδιασμός ΑΕΙ:
• Αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος – ασφάλεια:
• Αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη.
• Για το προσεχές διάστημα προγραμματίζεται:
ΦΟΡΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΥΠΑΙΘ
Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.)
www.doatap.gr
Ο Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.) είναι ο επίσημος φορέας για την ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλων που απονέμονται από εκπαιδευτικά ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της αλλοδαπής και την έγκυρη πληροφόρηση για τα Ανώτατα
Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και τους τίτλους σπουδών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Με την επωνυμία “Hellenic NARIC” αποτελεί μέλος των δικτύων ENIC (European Network of National Information Centers) και NARIC (National Academic Recognition Information Centers). Αναφέρεται στο ΥΠΑΙΘ για τη Lisbon Recognition Convention (LRC) και ενημερώνει την UNESCO, το Council of Europe και την LRC Committee για θέματα της αρμοδιότητάς του.
Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (Ε.Β.Ε.)
www.nlg.gr
Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος ιδρύθηκε το 1832 και αποτελεί τον εθνικό θεματοφύλακα της γραπτής πνευματικής παρακαταθήκης των Ελλήνων.
Σκοπός της είναι ο εντοπισμός, η συγκέντρωση, η οργάνωση, η περιγραφή και η διαφύλαξη στο διηνεκές τεκμηρίων του ελληνικού πολιτισμού και της πρόσληψής του διαχρονικά. Στεγάζεται στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το οποίο αποτελεί και την επίσημη έδρα της, στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο και στο κτίριο του Βοτανικού, όπου φιλοξενούνται οι διευρυμένες συλλογές και οι υπηρεσίες της.
Εθνική Αρχή Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π)
www.eoppep.gr
Ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., η Εθνική Αρχή Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού προσανατολισμού, τα τελευταία σχεδόν δύο χρόνια, αναδεικνύεται σε κεντρικό πυλώνα υλοποίησης της μεταρρύθμισης στην επαγγελματική εκπαίδευση και την κατάρτιση (ΕΕΚ). Με δράσεις που στοχεύουν στη διασφάλιση της ποιότητας του συστήματος ΕΕΚ, αλλά και δράσεις που φέρνουν πιο κοντά τους νέους στην απασχόληση.
Κεντρική μας επιδίωξη παραμένει η στενότερη σύνδεση της εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, η αναβάθμιση των επαγγελματικών προσόντων του εργατικού δυναμικού, η ενδυνάμωση των προοπτικών απασχόλησής του και η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, με στόχο τη δημιουργία μιας οικονομίας περισσότερο ανταγωνιστικής και μιας κοινωνίας περισσότερο συνεκτικής.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.)
www.iep.edu.gr
Βασικοί άξονες του έργου του Ι.Ε.Π. 1. Υποστήριξη Πρωτοβάθμιας και | 2. Επιστημονική τεκμηρίωση εκπαιδευτικών πολιτικών: › Μελέτη διεθνών και ευρωπαϊκών πολιτικών › Ερευνητικός σχεδιασμός › Συμμετοχή σε ευρωπαϊκές /διεθνείς έρευνες (PISA, ICILS κ.ά.) 3. Ποιότητα της εκπαίδευσης › Υποστήριξη πολιτικών αξιολόγησης › Παρατηρητήρια μετάβασης και σχολικής διαρροής 4. Επιμόρφωση εκπαιδευτικών /στελεχών εκπαίδευσης › Υποστήριξη της εθνικής στρατηγικής για την επιμόρφωση › Ανάπτυξη επιμορφωτικού υλικού |
Ίδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.)
www.inediv
Το Ίδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) αποτελεί έναν από τους βασικούς οργανισμούς που στηρίζει το έργο του ΥΠΑΙΘ και εφαρμόζει τη στρατηγική του. Προσφέρει ευρύ φάσμα προγραμμάτων για | • Προγράμματα Διά Βίου Μάθησης • Υποστήριξη Νέας Γενιάς • Φοιτητική και Μαθητική Μέριμνα Κεντρική επιδίωξη είναι να καταστεί η μάθηση στάση ζωής με πολλαπλές επιλογές και ανοιχτές διαδρομές. Ταυτόχρονα εστιάζει στη στήριξη των νέων στην εκπαιδευτική και επαγγελματική τους διαδρομή, στην κινητικότητα, καθώς και στην ανάδειξη και στήριξη της καινοτομίας. Ετησίως οι ωφελούμενοι είναι πάνω από 150.000. |
Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων ‘’Διόφαντος’’ (Ι.Τ.Υ.Ε.)
www.cti.gr
Το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων “Διόφαντος” (Ι.Τ.Υ.Ε.) δραστηριοποιείται στην έρευνα και ανάπτυξη στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.).
Το Ι.Τ.Υ.Ε. είναι ο τεχνολογικός πυλώνας του ΥΠΑΙΘ για τις Τ.Π.Ε. και φορέας της έκδοσης των σχολικών βιβλίων. Έχει την διοίκηση και διαχείριση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, την ανάπτυξη και συντήρηση του «MySchool», την ανάπτυξη εκπαιδευτικών πλατφορμών (e-Me) και συμβατικών και ψηφιακών εκπαιδευτικών μέσων, καθώς και τη σχεδίαση και υποστήριξη των ηλεκτρονικών υποδομών του ΥΠΑΙΘ και των εκπαιδευτικών μονάδων. To Ι.Τ.Υ.Ε. συμμετέχει στην διαδικασία σχεδιασμού και υλοποίησης έργων πληροφορικής και ψηφιακού εκσυγχρονισμού του δημόσιου τομέα της χώρας.
Κατεβάστε το φυλλάδιο σε ψηφιακή μορφή από εδώ.
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας: