Lifo.gr, συνέντευξη στο Γιάννη Πανταζόπουλο με τίτλο: «Το πανεπιστημιακό άσυλο έχει μετουσιωθεί σε άσυλο ανομίας και παραβατικότητας»

Γιατί κάποιος να επιλέξει στις εκλογές της 7ης Ιουλίου τη Νέα Δημοκρατία;

Γιατί οι προγραμματικές μας θέσεις μπορούν να απελευθερώσουν τις παραγωγικές δυνάμεις της κοινωνίας μας και γιατί ο Κυριάκος Μητσοτάκης, εφόσον τον επιλέξουν οι συμπολίτες μας, θα έχει ως Πρωθυπουργός την ισχυρή βούληση, συνέπεια και πίστη να τις υλοποιήσει.  Στους βασικούς άξονες του προγράμματος της ΝΔ, που έχουν παρουσιαστεί από καιρό, προτάσσονται, μεταξύ άλλων, η μείωση φόρων και εισφορών, η δημιουργία πολλών και καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας, με την ουσιαστική βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την προσέλκυση επενδύσεων, αναγκαίες θεσμικές τομές και η αποκατάσταση του αισθήματος ασφάλειας για όλους. Πρόκειται για ένα συνεκτικό πρόγραμμα, κοστολογημένο και εφαρμόσιμο. Ταυτόχρονα, κάποιος θα επιλέξει τη Νέα Δημοκρατία για τη διαφορά στο ύφος της εξουσίας, για να ξεφύγουμε από το λαϊκισμό και το διχαστικό λόγο της απερχόμενης κυβέρνησης που δηλητηρίασε την καθημερινότητά μας.

Έχετε σκοπό να προχωρήσετε σε σύσταση εξεταστικής επιτροπής σχετικά με το πρώτο εξάμηνο του 2015;

Η Νέα Δημοκρατία έχει δεσμευθεί ότι θα συγκροτήσει Εξεταστική Επιτροπή που θα διερευνήσει τα δραματικά γεγονότα του 2015. Θα είναι σημαντικό, και συνάμα διδακτικό για το μέλλον, να μάθουμε αν η απερχόμενη κυβέρνηση έπαιζε τη χώρα στα ζάρια και προκαλούσε, εν γνώσει της, τεράστια ζημιά στην ελληνική οικονομία, υποθηκεύοντας για χρόνια την πορεία της χώρας.

Σε μια εποχή που η πολιτική έχει απαξιωθεί, ποιο είναι το κίνητρο που σας οδήγησε να είστε υποψήφια;

Αυτή ακριβώς η απαξίωση με πείσμωσε. Είναι ιδιαίτερα εύκολο να ασκεί κανείς κριτική από μακριά. Αποφάσισα να ασχοληθώ με τα κοινά, γιατί πιστεύω, πρωτίστως, στη δύναμη της συμμετοχής και την αξία της προσφοράς. Και γιατί η χώρα μας έχει πολλές δυνατότητες. Θεωρώ ότι οι προγραμματικές θέσεις, καθώς και η ισχυρή πολιτική βούληση της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, αποτελούν μοναδική ευκαιρία, αλλά και εγγύηση, ότι η Ελλάδα θα γυρίσει πραγματικά σελίδα. Με σταθερότητα, με αποτελεσματικότητα, με προοπτική.

Ποιοι είναι οι λόγοι που κατά τη γνώμη σας έχουν δημιουργηθεί οι χρόνιες παθογένειες στο χώρο της εκπαίδευσης;

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν εμπιστεύεται, κατά βάση, τον εκπαιδευτικό και δεν επενδύει σε αυτόν. Δεν αξιοποιούνται οι δυνατότητες, ούτε και η υψηλή ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού, των λειτουργών δηλαδή της εκπαίδευσης που με αυταπάρνηση φέρουν εις πέρας το δύσκολο έργο τους υπό αντίξοες συνθήκες. Σε διοικητικό επίπεδο, θα εντόπιζα τις παθογένειες στον ασφυκτικό έλεγχο από το Υπουργείο Παιδείας και στις υδροκέφαλες, συγκεντρωτικές δομές, με άλλα λόγια στον χαμηλό βαθμό ελευθερίας και αυτονομίας των σχολικών μονάδων που συνακόλουθα εντείνει την εσωστρέφεια τους συστήματος εν συνόλω. Παράλληλα, χρόνια προβλήματα που απαντώνται και σε άλλους τομείς της δημόσιας διοίκησης, όπως η υποχρηματοδότηση, η υποστελέχωση, κυρίως σε βοηθητικό προσωπικό, αλλά και η ανορθολογική κατανομή του προσωπικού και η έλλειψη υποδομών συνιστούν σοβαρή τροχοπέδη για την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Με ποιους τρόπους μπορεί να περιοριστεί η παραπαιδεία;

Με την ενίσχυση του παιδαγωγικού ρόλου του δημόσιου σχολείου. Το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας εισάγει μια συνολική και σε βάθος μεταρρύθμιση, με θαρραλέες αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα σύγχρονο δημόσιο σχολείο, το οποίο θα συνιστά δημιουργική κυψέλη γνώσης και καινοτομίας, με έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων (soft skills), όπως η ομαδική δουλειά, η συνθετική ικανότητα και η κριτική σκέψη, και ψηφιακών δεξιοτήτων (digital skills), συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας πιστοποίησης γνώσεων πληροφορικής και ξένων γλωσσών εντός του σχολείου. Ένα σχολείο που απελευθερώνεται από τον σφιχτό εναγκαλισμό του Υπουργείου Παιδείας σε επίπεδο οργανωτικό και διοικητικό, αλλά και εν μέρει σε επίπεδο παιδαγωγικό. Έτσι πιστεύουμε ότι το σχολείο θα μπορεί να προσφέρει στους μαθητές τις γνώσεις και τις δεξιότητες που χρειάζονται για να ανταποκριθούν επιτυχώς στις προκλήσεις του διαρκώς μεταβαλλόμενου και ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, συμβάλλοντας παράλληλα σε υψηλότερους δείκτες κοινωνικού κεφαλαίου για τη χώρα μας.

Ως τομεάρχης Παιδείας έχετε σκοπό σε μια πιθανή κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να καταργήσετε το άσυλο;

Ναι. Έχουμε διακηρυγμένη θέση ως προς αυτό. Το πανεπιστημιακό άσυλο έχει μετουσιωθεί σε άσυλο ανομίας και παραβατικότητας. Η εμπέδωση κλίματος ασφάλειας, η προστασία της δημόσιας περιουσίας και η τήρηση της νομιμότητας στα ανώτατα Ιδρύματα αποτελούν αυτονόητες προϋποθέσεις ακαδημαϊκής ελευθερίας και έκφρασης και ταυτόχρονα θωρακίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Οι δημόσιες αρχές θα πρέπει να είναι σε θέση να επεμβαίνουν στον χώρο του πανεπιστημίου για κάθε αξιόποινη πράξη.

Τι σημαίνει σήμερα να είσαι γυναίκα πολιτικός;

Μια γυναίκα, όπως και ένας άνδρας πολιτικός, οφείλουν να αποδεικνύουν με τη δουλειά τους ότι εκπροσωπούν επάξια τους πολίτες που τους εμπιστεύθηκαν με την ψήφο τους. Στην πράξη, όμως, μια γυναίκα πολιτικός έχει να αποδείξει περισσότερα, καθώς τα στερεότυπα με βάση το φύλο συνεχίζουν να υφίστανται. Για παράδειγμα, υπάρχει η πεποίθηση ότι η γυναίκα πολιτικός δεν μπορεί να αντιμετωπίσει δύσκολες καταστάσεις, εξαιτίας της γυναικείας ευαισθησίας της, και ότι είναι καλή μόνο για κοινωνικά χαρτοφυλάκια, ή ότι προωθείται χάρη σε ιδιαίτερες σχέσεις που μπορεί να διατηρεί. Επομένως, οι γυναίκες πολιτικοί πρέπει να υπερκεράσουμε, επιπλέον, ορισμένες στρεβλές και παγιωμένες αντιλήψεις ως προς τη γνώση και την ικανότητά τους να αναλάβουν θέσεις ευθύνης.

Με ποιους τρόπους θα καταφέρετε να αναστρέψετε το Βrain Drain;

Η ουσιαστική ανάσχεση του φαινομένου του Βrain Drain προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, τη βελτίωση της οικονομικής κατάστασης και των μακροπρόθεσμων προοπτικών της ελληνικής οικονομίας, το οποίο σημαίνει ότι δεν μπορούν να γίνουν θαύματα από τη μία ημέρα στην άλλη. Ωστόσο, οι προγραμματικές θέσεις της Νέας Δημοκρατίας αποτελούν τη μόνη ευκαιρία και εγγύηση ότι η χώρα θα βαδίσει με συνέπεια προς την κατεύθυνση αυτή. Η ΝΔ έχει παρουσιάσει ένα συνεκτικό πρόγραμμα που αποσκοπεί στη δημιουργία νέου πλούτου, με στοχευμένες δράσεις για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, τη μείωση της γραφειοκρατίας και των ρυθμιστικών εμποδίων στην επιχειρηματικότητα, καθώς και τη μείωση της φορολογίας, που θα επιτρέψουν σταδιακά την προσέλκυση επενδύσεων. Η αναπτυξιακή προοπτική της χώρας θα βελτιώνεται διαρκώς και ο στόχος θα παραμένει διττός: αφενός να επαναπατριστούν οι νέοι που έφυγαν, αφετέρου να εξασφαλιστούν οι κατάλληλες συνθήκες, ώστε να μην φύγουν άλλοι. Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει, ενδεικτικά, τη στήριξη στις νεοφυείς και καινοτόμες επιχειρήσεις με γενναία φορολογικά κίνητρα που θα δημιουργήσουν ποιοτικές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, τη δημιουργία ειδικών θέσεων στα ελληνικά πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα για διακεκριμένους νέους Έλληνες επιστήμονες που έφυγαν στο εξωτερικό, αλλά και για εκείνους που παραμένουν στη χώρα, και την ουσιαστική σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, ώστε όλοι οι νέοι να έχουν καλύτερες προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης.

Αν είχατε απέναντι σας έναν νέο 17 ετών τι θα του λέγατε προκειμένου να πάει να ψηφίσει στις ερχόμενες εκλογές;

Θα του έλεγα ότι η συμμετοχή είναι η δύναμή του και ότι πρέπει να συμμετέχει στην κορυφαία αυτή δημοκρατική διαδικασία, για να έχει ακολούθως και μεγαλύτερη νομιμοποίηση να ασκεί την κριτική και να ελέγχει ως πολίτης τα πεπραγμένα κάθε κυβέρνησης - στοιχεία κρίσιμα για την ποιότητα της δημοκρατίας μας. 

Στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης πείτε μου μια προοδευτική μεταρρύθμιση στην οποία θα προχωρούσατε.

Η 4η βιομηχανική επανάσταση είναι πλέον το παρόν μας. Επιτεύγματα όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική, η εικονική πραγματικότητα έχουν πλέον ευρύτατες εφαρμογές στην καθημερινότητά μας και στην πραγματική οικονομία. Οι πληροφορίες αναπαράγονται ταχύτατα και γίνονται πιο άμεσα προσβάσιμες. Η έμφαση μετατοπίζεται έτσι στην αποτελεσματικότερη επεξεργασία, ανάλυση και διαχείριση των μαζικών δεδομένων, με άλλα λόγια στην καλύτερη αξιοποίηση της γνώσης. Αυτό που πλέον είναι πιο σημαντικό είναι οι κατάλληλες δεξιότητες, τα εφόδια εκείνα που θα επιτρέψουν στους νέους να διαχειρίζονται τη διαθέσιμη γνώση με τον καλύτερο και αποτελεσματικότερο τρόπο. Με αυτά τα δεδομένα, θα έλεγα ότι προοδευτική μεταρρύθμιση είναι η καλλιέργεια ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων στο σχολείο. Ήπιες δεξιότητες, όπως η δημιουργικότητα και η διερευνητική σκέψη, η ομαδο-συνεργατική δουλειά και η ικανότητα επικοινωνίας, η συνθετική ικανότητα και η ικανότητα διαχείρισης ερεθισμάτων και πληροφοριών, η προσαρμοστικότητα σε πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα, η χρήση συλλογισμών κατά την διατύπωση επιχειρημάτων. Περαιτέρω, σε ένα τέτοιο περιβάλλον, είναι πολύ σημαντικό τα εκπαιδευτικά συστήματα να καλλιεργούν και τις ψηφιακές δεξιότητες, δεξιότητες όπως η ψηφιακή συναισθηματική νοημοσύνη, η ψηφιακή χρήση, η ψηφιακή ασφάλεια και η ψηφιακή προστασία, τα ψηφιακά δικαιώματα, η ψηφιακή επικοινωνία και η ψηφιακή ταυτότητα.

Εδώ η ηλεκτρονική δημοσίευση της συνέντευξης.