Ν.Κεραμέως στα Παραπολιτικά: Αυτοδύναμη ΝΔ σημαίνει αυτοδύναμη Ελλάδα - Η ατομική αξιολόγηση θα ξεκινήσει από τους νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικούς

Η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων μιλάει για τα οφέλη της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων και δίνει απαντήσεις για την πολιτική επικαιρότητα.

Θέατρο του παραλόγου χαρακτηρίζει η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, τα δημοσιεύματα για τις παρακολουθήσεις, κατηγορώντας την αντιπολίτευση ότι επενδύει στην τοξικότητα.

 

Η συνέντευξη

-Το τελευταίο δεκαπενθήμερο στην ατζέντα σας κυριαρχεί η συνεργασία ελληνικών πανεπιστημίων με αμερικανικά και με βρετανικά. Πώς η συνεργασία αυτή μπορεί να φέρει πρακτικά οφέλη τόσο στα ΑΕΙ, όσο και στους φοιτητές και καθηγητές; 

-Η ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για την κυβέρνησή μας. Από τους πρώτους μήνες της κυβερνητικής μας θητείας το 2019, κινηθήκαμε σε τρείς άξονες: Πρώτον, θεσπίσαμε νέο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο εξασφαλίζει μεγαλύτερη ελευθερία στα πανεπιστήμιά μας ως προς την ανάπτυξη συνεργασιών (κοινά/διπλά πτυχία, ξενόγλωσσα προγράμματα, κοινά ερευνητικά κέντρα, θερινά και χειμερινά προγράμματα σπουδών κ.ά.).

Δεύτερον, παρέχουμε χρηματοδοτικά εργαλεία, π.χ. μέσω ΕΣΠΑ και Ταμείου Ανάκαμψης, για τη στήριξη των Πανεπιστημίων μας στην ενίσχυση της εξωστρέφειας, όπως με το νέο πρόγραμμα για επισκέπτες καθηγητές και επισκέπτες ερευνητές, με επιπλέον χρηματοδότηση για αγγλόφωνα προγράμματα. Τρίτον, αναπτύσσουμε στρατηγικές συνεργασίες με κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου, μεταξύ των οποίων σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Μεγάλη Βρετανία. Τρία χρόνια μετά, οι προσπάθειές μας αποδίδουν καρπούς.

Αναπτύσσουμε στρατηγικές συνεργασίες με κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου, μεταξύ των οποίων σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Μεγάλη Βρετανία

Εκπρόσωποι τριάντα εκ των κορυφαίων πανεπιστημίων των HΠΑ μεταξύ των οποίων Yale, Columbia, Harvard, Princeton, Johns Hopkins, ήρθαν στην χώρα μας είτε για να συνάψουν νέες συνεργασίες με τα ελληνικά πανεπιστήμια είτε για να εμβαθύνουν υπάρχουσες. Ενδεικτικά, η συνεργασία του ΕΚΠΑ με το Yale άνευ διδάκτρων, κάνει το μέχρι πρότινος αδύνατο, εφικτό για φοιτητές μας οι οποίοι έχουν πλέον τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε ένα από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου δωρεάν.

Το Columbia ιδρύει Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης στην Αθήνα, ενώ δεν είναι τυχαίο ότι πλέον η χώρα μας είναι 9η στις προτιμήσεις των Αμερικανών φοιτητών που σπουδάζουν στο εξωτερικό. Η προσπάθεια επεκτείνεται και στη Μεγάλη Βρετανία, όπου με τέσσερις πρυτάνεις πανεπιστημίων μας, είχαμε επαφές με εκπροσώπους κορυφαίων πανεπιστημίων, μεταξύ των οποίων της Οξφόρδης, Cambridge, Imperial, King’s, LSE, UCL κ.α.

Πολλαπλά όμως είναι τα οφέλη και για τη χώρα μας, τόσο σε γεωπολιτικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο

Τα οφέλη από την εξωστρέφεια των πανεπιστημίων μας είναι πολυάριθμα. Οι φοιτητές μας αποκτούν πρόσβαση σε παγκοσμίου φήμης πανεπιστήμια, οι καθηγητές και ερευνητές μας επωφελούνται από τη δημιουργία ακαδημαϊκών και ερευνητικών συμπράξεων, τα πανεπιστήμιά μας ωφελούνται σε κύρος και συμπράξεις ενώ έχουν και σημαντική εισροή εσόδων από φοιτητές του εξωτερικού. Πολλαπλά όμως είναι τα οφέλη και για τη χώρα μας, τόσο σε γεωπολιτικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο. Στόχος είναι η Ελλάδα να καταστεί πόλος έλξης της παγκόσμιας ακαδημαϊκής κοινότητας, ένας πραγματικός φάρο γνώσης, έρευνας, επιστήμης και πολιτισμού.

-Η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ολοκληρώθηκε; Τι θα γίνει με την αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών; 

Η αξιολόγηση είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο βελτίωσης, το οποίο εφαρμόζεται στην πλειονότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων της Ευρώπης αλλά και διεθνώς. Η αξιολόγηση κινείται σε τρεις βασικούς άξονες: 1) σχολικής μονάδας, 2) εκπαιδευτικού συστήματος - η λεγόμενη «ελληνική PISA»- και 3) ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Οι δύο πρώτοι άξονες έχουν ήδη ολοκληρωθεί και εφαρμόζονται σε ετήσια βάση. Η αξιολόγηση σχολικής μονάδας πραγματοποιήθηκε πρώτη φορά πέρυσι, παρά τις αρχικές αντιδράσεις, ενώ πλέον η εκπαιδευτική κοινότητα είναι εξοικειωμένη και αξιοποιεί το πολύτιμο αυτό εργαλείο για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Την φετινή σχολική χρονιά ξεκινάει και η ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών, όπως είχαμε προγραμματίσει

Για δεύτερη χρονιά θα εφαρμοστεί φέτος και η «ελληνική PISA». Την φετινή σχολική χρονιά ξεκινάει και η ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών, όπως είχαμε προγραμματίσει, με την ολοκλήρωση επιλογής των συμβούλων εκπαίδευσης, και η ατομική αξιολόγηση θα ξεκινήσει από τους νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικούς.

-Τους τελευταίους μήνες έχουν σημειωθεί σοβαρά επεισόδια στα ΕΠΑΛ Σταυρούπολης, Αιγάλεω, Λουτρακίου και Ρεθύμνου. Σας ανησυχούν τα περιστατικά αυτά στα επαγγελματικά λύκεια της χώρας και ποια μέτρα σκοπεύετε να λάβετε; 

-Η έξαρση της βίας τα τελευταία χρόνια αποτελεί παγκόσμιο κοινωνικό φαινόμενο και δυστυχώς η χώρα μας δεν αποτελεί εξαίρεση. Τα σχολεία είναι καθρέφτης της κοινωνίας μας, αλλά δεν θα διέκρινα τα ΕΠΑΛ από τα υπόλοιπα σχολεία. Σημειώνονται περιστατικά βίας σε κάποια σχολεία της χώρας, ωστόσο πρόκειται για μεμονωμένα περιστατικά, που δεν συνιστούν τη συνολική εικόνα.

Η βία δεν έχει θέση στα σχολεία μας

Μέλημά μας είναι να εξαλείψουμε κάθε περιστατικό βίας και γι’ αυτό έχουμε λάβει βραχυπρόθεσμα μέτρα (όπως η θεσμοθέτηση του Συμβούλου Σχολικής Ζωής και η ενίσχυση των σχολείων μας με πάνω από 3.000 ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς), αλλά και μακροπρόθεσμα, μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αλλά και τα Νέα Προγράμματα Σπουδών, που καλλιεργούν τον αλληλοσεβασμό και δημιουργούν κουλτούρα πρόληψης της βίας και των διακρίσεων. Η βία δεν έχει θέση στα σχολεία μας και είναι καθήκον μας, με την αρωγή των εκπαιδευτικών, των γονέων, και των ίδιων των παιδιών, να την εξαλείψουμε.

-Έχει ξεκινήσει κανονικά η λειτουργία των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων ή αυτές τελικά περιπολούν πέριξ των ιδρυμάτων; Ποια άλλα μέτρα θα λάβετε για την τήρηση της τάξης στα ΑΕΙ;

-Η ενίσχυση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, όπως αξίζει στην πανεπιστημιακή μας κοινότητα, αποτελεί σταθερή προτεραιότητα της κυβέρνησης. Με την ανάληψη των καθηκόντων μας, είχαμε στα πανεπιστήμια δεκάδες περιστατικά βίας και ανομίας. Τώρα έχουμε ελάχιστα. Αυτό βεβαίως δεν είναι κάτι που άλλαξε από τη μία μέρα στην άλλη. Κινηθήκαμε στοχευμένα σε τέσσερα στάδια.

Τρίτο στάδιο η ελεγχόμενη είσοδος στα ΑΕΙ η οποία ήδη ξεκίνησε, και τέταρτο στάδιο οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων

Πρώτο και κύριο η αποκατάσταση του ασύλου στην πραγματική του έννοια, τον Αύγουστο του 2019. Η ρύθμιση αυτή αποτέλεσε τη βάση για την αντιμετώπιση και λήξη δεκάδων καταλήψεων όπως αυτή στην πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, αλλά και στο κτίριο Γκίνη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Δεύτερο στάδιο, είναι η κατάρτιση σχεδίων ασφαλείας σε όλα τα πανεπιστήμια, τα οποία δεν υπήρχαν προηγουμένως. Τρίτο στάδιο η ελεγχόμενη είσοδος στα ΑΕΙ η οποία ήδη ξεκίνησε, και τέταρτο στάδιο οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (ΟΠΠΙ), οι οποίες ήδη επιχειρούν μέσα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, σύμφωνα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της ΕΛ.ΑΣ. Προχωράμε δυναμικά για την πλήρη αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.

-Είστε ικανοποιημένη από το έργο σας στο Υπουργείο Παιδείας αυτήν την τετραετία;

-Είμαι ευτυχής που είχα το χρόνο να νομοθετήσω αλλαγές αλλά και να ασχοληθώ με την υλοποίησή τους, να τις δω να καρποφορούν. Η πρώτη χρονιά στο Υπουργείο Παιδείας ήταν χρονιά καίριων νομοθετικών προβλέψεων, η δεύτερη ήταν σημαντική για τις πιλοτικές εφαρμογές, η τρίτη ήταν μια χρονιά που ξεκίνησε η καθολική εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων. Και όλα αυτά εν μέσω πανδημίας.

Προχωρήσαμε σε 25.000 μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση μετά από 12 χρόνια που δεν είχε γίνει ούτε ένας

Προχωρήσαμε σε μία συνολική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που αρχίζει από το Νηπιαγωγείο και φτάνει μέχρι το Πανεπιστήμιο και τη Δια Βίου Μάθηση. Κάναμε πράξη το Νηπιαγωγείο από 4 ετών, την εκμάθηση Αγγλικών από το Νηπιαγωγείο, προχωρήσαμε σε 25.000 μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση μετά από 12 χρόνια που δεν είχε γίνει ούτε ένας, πραγματοποιήσαμε οριζόντιες επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών, διπλασιάσαμε τα Πρότυπα και τα Πειραματικά σχολεία, καταρτίσαμε 166 νέα Προγράμματα Σπουδών. Στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, αναμορφώσαμε και ενισχύσαμε το θεσμικό πλαίσιο ώστε να έρθει πιο κοντά με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας αλλά και της αγοράς. Εντοπίζουμε πρώτα ποιες είναι οι ειδικότητες με ζήτηση στην αγορά και λαμβάνουμε τα στοιχεία αυτά υπόψιν όταν διαμορφώνουμε τις προσφερόμενες ειδικότητες στις δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Στα Πανεπιστήμια έγινε μια μεγάλη αλλαγή στον τρόπο χρηματοδότησης

Στα Πανεπιστήμια έγινε μια μεγάλη αλλαγή στον τρόπο χρηματοδότησης. Μέχρι πρόσφατα το ύψος των χρημάτων που έπαιρνε κάθε Πανεπιστήμιο το αποφάσιζε αυθαίρετα κάθε Υπουργός, τώρα υπάρχουν αντικειμενικά και ποιοτικά κριτήρια για την κατανομή της χρηματοδότησης, ένα πραγματικό κίνητρο την ποιοτική βελτίωση των πανεπιστημίων μας. Ενισχύσαμε τις δυνατότητες των Πανεπιστημίων μας με το εσωτερικό ERASMUS, τα διπλά και κοινά πτυχία, τα βιομηχανικά διδακτορικά, την αμειβόμενη πρακτική άσκηση, το πλήρες πλαίσιο για spin-off και start-up εταιρείες, τις συνεργασίες με κορυφαία ΑΕΙ του εξωτερικού. Ανοίγουμε το Πανεπιστήμιο στον κόσμο. Το όραμα που διατρέχει συνολικά την προσπάθειά μας είναι πώς θα δώσουμε περισσότερα και καλύτερα εφόδια στις νέες και στους νέους. Ο στόχος είναι η επόμενη γενιά να είναι πολύ καλύτερη από τη δική μας.

-Έχουν περάσει τέσσερις μήνες από την παραίτηση του γ.γ. του Πρωθυπουργού και του διοικητή της ΕΥΠ και η υπόθεση των παρακολουθήσεων εξακολουθεί να κυριαρχεί στην επικαιρότητα, με δημοσιεύματα και αποκαλύψεις. Μάλιστα, έχει γραφτεί ότι είχε «παγιδευτεί» και το δικό σας κινητό. Πού εντοπίζετε τις ευθύνες και γιατί αυτές δεν έχουν αποδοθεί ακόμα; 

-Με απολύτως θεσμικό τρόπο, ενισχύσαμε τις δικλείδες ασφαλείας στη λειτουργία της ΕΥΠ. Σε ό,τι αφορά δημοσιεύματα για παρακολουθήσεις με τη χρήση κακόβουλου λογισμικού, ζούμε ένα θέατρο του παραλόγου. Επί εβδομάδες, δημοσιοποιούνται λίστες ονομάτων, σχεδόν αποκλειστικά υπουργών και κυβερνητικών στελεχών, ανάμεσα στα οποία και το δικό μου, επί εβδομάδες κατηγορείται η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός τη χώρας, χωρίς κανένα απολύτως στοιχείο, χωρίς την παραμικρή απόδειξη. Η Δικαιοσύνη, που διερευνά το θέμα, θα δώσει απαντήσεις.

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης, μη έχοντας τίποτα να αντιτάξουν στο έργο της κυβέρνησης, υιοθετούν τα σενάρια των δημοσιευμάτων, επενδύοντας στην τοξικότητα

Στο μεταξύ, τα κόμματα της αντιπολίτευσης, μη έχοντας τίποτα να αντιτάξουν στο έργο της κυβέρνησης, υιοθετούν τα σενάρια των δημοσιευμάτων, επενδύοντας στην τοξικότητα.

-Η κυβέρνηση «δείχνει» προς διπλές εκλογές το 2023. Δεν σας ανησυχεί ότι αυτό θα οδηγήσει στη λεγόμενη χαλαρή ψήφο στην πρώτη κάλπη; Και πώς θα σχηματιστεί κυβέρνηση αν μετά τη δεύτερη κάλπη η ΝΔ είναι πρώτο κόμμα, αλλά όχι αυτοδύναμο;

-Στόχος μας είναι να αναδείξουμε στους πολίτες σε τι βαθμό οι επόμενες εκλογές είναι καθοριστικής σημασίας - το αποτέλεσμά τους θα διαμορφώσει τις προϋποθέσεις για τη σταθερότητα της χώρας, για την αντιμετώπιση μεγάλων προκλήσεων, τη συνέχιση σημαντικών μεταρρυθμίσεων, τη διαρκή ανέλιξη της χώρας μας.

Αυτοδύναμη Νέα Δημοκρατία σημαίνει αυτοδύναμη Ελλάδα

Όταν από τη μία μεριά υπάρχει η σταθερότητα, η υπευθυνότητα και η θετική πορεία μπροστά, που διασφαλίζει η ΝΔ, και από την άλλη μεριά η αβεβαιότητα, ο λαϊκισμός, η επιστροφή στο αποτυχημένο παρελθόν του ΣΥΡΙΖΑ, δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για εφησυχασμό, χαλαρή στάση ή αποχή. Γι’ αυτό επιδιώκουμε την αυτοδυναμία. Όχι ως αυτοσκοπό, ούτε ως εγωιστικό στόχο. Αλλά ως μέσο για να συνεχίσουμε τη θετική πορεία που ξεκίνησε το 2019, να συνεχίσουμε να στηρίζουμε την κοινωνία, να συνεχίσουμε στο δρόμο της ανάπτυξης και των θετικών αλλαγών, που έχουν σημαντικά οφέλη για όλους. Αυτοδύναμη Νέα Δημοκρατία σημαίνει αυτοδύναμη Ελλάδα. Το μήνυμά μας είναι απλό και ξεκάθαρο, πιστεύω πείθει καθημερινά όλο και περισσότερους πολίτες και αυτό θα αποδειχτεί την ώρα της κάλπης.