Ομιλία στην παρουσίαση πρότασης Παιδείας της Μαθητικής Ανεξάρτητης Κίνησης (ΜΑΚΙ)

    Φεβρουάριος 24, 2018
    #MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki

    Αγαπητέ Πρόεδρε και μέλη της ΟΝΝΕΔ,

    Αγαπητά μέλη της ΜΑΚΙ,

    Αγαπητοί φίλοι και φίλες,

    Χαίρομαι ιδιαίτερα που βρίσκομαι σήμερα ανάμεσά σας, ανάμεσα σε νέα παιδιά με όραμα και στόχους. Με ιδιαίτερη ικανοποίηση διαπιστώνω για άλλη μία φορά ότι δεν περιμένετε από άλλους να προδιαγράψουν το μέλλον σας, αλλά διαμορφώνετε μία σειρά προτάσεων, με σκοπό τη συμβολή στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ενσωματώνοντας ιδέες και απόψεις της μαθητικής σας κοινότητας. Αυτή η υγιής πολιτικοποίηση είναι ζητούμενο σήμερα, καθώς οι νέοι ειδικά απαξιώνουν τη συμμετοχή στα κοινά και δεν δραστηριοποιούνται ώστε να απαντήσουν οι ίδιοι -χωρίς μεσάζοντες- στους προβληματισμούς τους ή άλλοτε παραμένουν εγκλωβισμένοι σε μία στείρα κομματική συνθηματολογία.

    Θα ήθελα, από την πλευρά μου, να μοιραστώ μαζί σας κάποιες σκέψεις μου για την Παιδεία, πάνω σε δύο άξονες: 1) τα πλήγματα που έχει δεχτεί ο πολύπαθος αυτός τομέας από την Κυβέρνηση ΣΥΡ/ΑΝΕΛ και 2) την αντιπρόταση της Ν. Δημοκρατίας.

    Ξεκινώ με τα πλήγματα, που είναι πολλά και σημαντικά.

    Η Κυβέρνηση αποθεώνει την ήσσονα προσπάθεια, την τύχη και την τεμπελιά, ποινικοποιεί την αριστεία, δαιμονοποιεί την αξιολόγηση, αλλά αυτό που πρεσβεύει κυρίως είναι η εξίσωση όλων προς τα κάτω. Να είμαστε όλοι ίσοι, όχι με διάθεση βελτίωσης και στόχο την πρόοδο, αλλά προς τα κάτω, διαρκώς οπισθοδρομώντας.

    Ιδού λοιπόν τα καίρια και πολλαπλά πλήγματα που έχει επιφέρει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ στον τόσο κρίσιμο για το μέλλον της χώρας τομέα της Παιδείας. Ενδεικτικά και εν συντομία:

    1. Κατήργησε εν τοις πράγμασιτα πρότυπα σχολεία της χώρας, που προσέφεραν υψηλής ποιότητας, πρωτοποριακή, δωρεάν, δημόσια εκπαίδευση.
    2. Απαξίωσε την αρχαία ελληνική γραμματεία, αφαιρώντας από τη διδακτέα ύλη εμβληματικά της κείμενα και μειώνοντας τις ώρες διδασκαλίας.
    3. Υποβάθμισετο ολοήμερο σχολείο, επηρεάζοντας σημαντικά μαθητές και τους εργαζόμενους γονείς τους. Περιόρισε τις δραστηριότητες και τις ώρες διδασκαλίας συγκεκριμένων μαθημάτων πρωινής και απογευματινής ζώνης.
    4. Κατήργησε το κριτήριο της επίδοσης για την επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου στα Δημοτικά Σχολεία, εισάγοντας αντ’ αυτού την κλήρωση ως τρόπο επιλογής.
    5. Θέσπισε νόμο για την επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων, που κρίθηκε αντισυνταγματικός από το Συμβούλιο της Επικρατείας, προκαλώντας ντόμινο δυσλειτουργιών στη διοίκηση των σχολείων. Ο νέος νόμος που τον αντικατέστησε δημιουργεί νέα προβλήματα, ευνοεί την πελατειακή λογική και περιορίζει σε μεγάλο βαθμό την ανεξαρτησία των διευθυντών των σχολικών μονάδων.
    6. Υποβάθμισε την ειδική αγωγή και εκπαίδευση.
    7. Υπονόμευσε συστηματικά την ιδιωτική εκπαίδευση.
    8. Απορρύθμισε την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση, μεταξύ άλλων, κλείνοντας ολιγομελή τμήματα επαγγελματικών λυκείων, συγχωνεύοντας ειδικότητες, περιορίζοντας την επαγγελματική εξάσκηση και ειδίκευση απόκτησης ειδικότητας. Θα μας τα πει αναλυτικά ο κ. Κουτουλάκος.
    9. Υποβάθμισε σημαντικά την τριτοβάθμια εκπαίδευση:
    • Επανέφερε τους «αιώνιους» φοιτητές, το ακαδημαϊκό άσυλο, περιόρισε τη διενέργεια ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, εισήγαγε ένα ασφυκτικό και γραφειοκρατικό πλαίσιο για τα μεταπτυχιακά προγράμματα.
    • Εισάγει, με το νομοσχέδιο που ψηφίζεται αύριο στη Βουλή για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, συγχωνεύσεις τμημάτων ΤΕΙ χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς διαφανείς διαδικασίες, με μικροπολιτικές βλέψεις και απροσδιόριστο όφελος.

    Και τα πλήγματα δεν σταματούν εκεί. Εξαγγελίες χωρίς αντίκρυσμα από την αρχή της σχολικής χρονιάς για το Νέο Λύκειο και τον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναστατώνουν για άλλη μια φορά εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς. Φυσικά δεν έχουμε δει ακόμα κανένα σχέδιο, ενώ οι δηλώσεις από πλευράς ηγεσίας του Υπουργείου συνεχίζονται. Με αυτό τον τρόπο βλέπουν στην Κυβέρνηση την Παιδεία των παιδιών μας, ως επικοινωνιακό πυροτέχνημα και άλλοθι για τις πράξεις και παραλείψεις τους.

    Η αναστροφή του κλίματος οπισθοδρόμησης στην Παιδεία εξαιτίας της ιδεοληπτικής Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ συνιστά  για τη Νέα Δημοκρατία απόλυτη προτεραιότητα. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Πρόεδρός μας σχεδόν σε κάθε δημόσια παρέμβασή του αναφέρεται στην Παιδεία, καθώς πιστεύουμε ότι από την Παιδεία που θα δώσουμε στη νέα γενιά εξαρτάται το μέλλον και η δυνατότητα της χώρας μας να ξεπεράσει την υφιστάμενη οικονομική και αξιακή κρίση. Σ’ αυτό το πλαίσιο, βασικός μας στόχος είναι η παροχή υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικού προϊόντος, που θα βασίζεται στις αρχές της αυτονομίας, της αξιοκρατίας και της αριστείας. Η δική μας λογική συνοψίζεται στο δίπτυχο «ελεύθερο σχολείο»-«αυτόνομο Πανεπιστήμιο». Σχολεία και Πανεπιστήμια που μπορούν να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να διαφοροποιούνται και να αυτενεργούν, που δεν ελέγχονται ασφυκτικά από το Υπ. Παιδείας.

    Κάποιες κατευθύνσεις του προγράμματος της Νέα Δημοκρατίας για την Παιδεία, ενδεικτικές των προθέσεών μας, είναι μεταξύ άλλων:

    Στην πρωτοβάθμια/δευτεροβάθμια εκπαίδευση:

    • Ουσιαστική ενίσχυση της προσχολικής εκπαίδευσης. Στόχος μας να μην μείνει κανένα παιδί εκτός παιδικού σταθμού. Μελετάμε τις παραμέτρους, για να είμαστε έτοιμοι να τον υλοποιήσουμε.
    • Ενίσχυση της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, στοχεύοντας στην έγκαιρη διάγνωση και αποτελεσματική παρέμβαση των παιδιών που το έχουν ανάγκη.
    • Ενίσχυση της επαγγελματικής και τεχνικής εκπαίδευσης. Ξεκινώντας από τη σύνδεσή της με την αγορά της εργασίας και με πολύ μεγαλύτερο λόγο των ίδιων των επιχειρήσεων, αλλά και των κοινωνικών εταίρων στο πώς πρέπει να διαμορφώνονται τα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης. Προσπάθεια, ώστε η επαγγελματική εκπαίδευση να μην είναι λύση ανάγκης για τους μαθητές χαμηλών επιδόσεων, αλλά συνειδητή επιλογή.
    • Άμεση επαναφορά των πρότυπων – πειραματικών σχολείων ως νησίδων αριστείας, καινοτόμων παιδαγωγικών προσεγγίσεων και συνεχούς αξιολόγησης και προόδου και
    • δημιουργία πρότυπων επαγγελματικών λυκείων σε αντιπροσωπευτικές περιοχές, τα οποία θα συνεργάζονται με επιχειρήσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.
    • Ενίσχυση του ψηφιακού σχολείου – Ως κεντρικός στόχος τίθεται η εξάλειψη του ψηφιακού αναλφαβητισμού / Δημιουργία κουλτούρας διαδραστικής μάθησης.
    • Μεγαλύτερη αυτονομία στα σχολεία για θέματα όπως η πρόσκληση ειδικών επιστημόνων, η διαχείριση πλεοναζουσών διδακτικών ωρών των εκπαιδευτικών, η δυνατότητα διενέργειας μίας σχολικής εκδρομής.
    • Εμπλουτισμός διδασκόμενων γνωστικών αντικειμένων, ώστε να καθίσταται πιο σφαιρική και πολύπλευρη η παρεχόμενη μόρφωση.
    • Εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης, με κύριο μέλημα την ενίσχυση της καλλιέργειας της κριτικής σκέψης ενάντια στη στείρα αποστήθιση.
    • Αναβάθμιση και ενίσχυση του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού, ώστε οι κλίσεις και οι δεξιότητες των μαθητών να συνδυάζονται με την ζήτηση στην αγορά εργασίας. Επαγγέλματα που θα υπάρχουν το 2033.
    • Αξιολόγηση όλων των φορέων της εκπαίδευσης. Για να μπορέσουμε να προσφέρουμε υψηλής ποιότητας εκπαίδευση, πρέπει πρώτα να αξιολογήσουμε το ήδη υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα στο σύνολό του.

    Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση:

    • Ενίσχυση της αυτονομίας και αυτοδιοίκησης των Πανεπιστημίων. Πανεπιστήμια που δεν ελέγχονται ασφυκτικά από το Υπ. Παιδείας αλλά εποπτεύονται παραγωγικά και με κριτήρια ποιότητας.
    • Σύνδεση της εκπαίδευσης και της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία. Θα πρέπει να δοθούν κίνητρα για τη συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων και νεοφυών επιχειρήσεων, πανεπιστημίων και εφαρμοσμένης έρευνας.
    • Καλύτερη αξιοποίηση, αλλά και διεύρυνση των χρηματοδοτικών εργαλείων για την επίλυση χρόνιων ζητημάτων. Προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να ενισχυθούν οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Π.χ. φοιτητικές εστίες.
    • Παροχή φορολογικών κινήτρων για όσους κάνουν δωρεές σε ιδρύματα. Αλλά και εξορθολογισμός του υπάρχοντος πλαισίου χρηματοδότησης.
    • Ενίσχυση της εξωστρέφειας των Πανεπιστημίων και των συνεργασιών με ιδρύματα του εξωτερικού. Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στη δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων τόσο σε προπτυχιακό, όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Ακόμη και θερινά προγράμματα για ξενόγλωσσους φοιτητές με δίδακτρα, συνδυάζοντας εκπαίδευση με τουρισμό.
    • Αναβάθμιση της ποιότητας του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος – ουσιαστική αντιμετώπιση φαινομένων βίας και ανομίας. Για εμάς τα πράγματα είναι απλά: αυτεπάγγελτη επέμβαση των αρχών για όλες τις αξιόποινες πράξεις.
    • Ενίσχυση της ανώτατης τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, καθώς και η δημιουργία ενός μηχανισμού για τη διάγνωση των αναγκών της αγοράς εργασίας σε συγκεκριμένες δεξιότητες.
    • Ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Χωρίς αστερίσκους, χωρίς υποσημειώσεις, αλλά όχι εις βάρος του δημόσιου Πανεπιστημίου. Δεν γίνεται σήμερα τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια να επιτρέπονται παντού και να μην επιτρέπονται στην Ελλάδα.

    Αγαπητοί φίλοι και φίλες,

    Όπως καλά γνωρίζετε, στην οικογένεια της Νέας Δημοκρατίας δεν θεωρούμε απλά την παιδεία πολιτική προτεραιότητα, αλλά αναγκαία συνθήκη επιβίωσης του έθνους. Με αρχηγό μας τον Κυριάκο Μητσοτάκη, μπορούμε εμείς οι ίδιοι – όλοι εμείς μαζί – να αλλάξουμε τη χώρα μας. Να αποκτήσουμε επιτέλους τη χώρα που μας αξίζει.

    Συγχαρητήρια και πάλι για την άρτια διοργάνωση και για τη διαμόρφωση των προτάσεων και των θέσεών σας, που ανυπομονούμε να ακούσουμε. Καλή συνέχιση των σπουδών σας και καλή επιτυχία στους στόχους σας.

    Φόρμα Εθελοντή

    Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:

    ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗ ΦΟΡΜΑ
    Εγγραφή στο Newsletter

    Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:

    ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗ ΦΟΡΜΑ