Περιοδικό ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ, άρθρο με θέμα: «Παιδεία: Αυτονομία και εξωστρέφεια απέναντι στην Κυβερνητική περιχαράκωση και οπισθοδρόμηση»

Η Νίκη Κεραμέως* στο «Πρακτορείο»: 

«Παιδεία: Αυτονομία και εξωστρέφεια απέναντι στην Κυβερνητική περιχαράκωση και οπισθοδρόμηση»

Τα πλήγματα που έχει επιφέρει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ στην Παιδεία είναι ίσως σημαντικότερα από τα ήδη πολλά και σοβαρά που έχουν, κατά την τελευταία διετία, ζημιώσει την οικονομία της χώρας. Και τούτο, διότι ο τομέας της εκπαίδευσης συνιστά την κορωνίδα των πολιτικών μίας χώραςˑ το μέλλον της εξαρτάται εν πολλοίς από την παιδεία που θα δώσει στις επόμενες γενεές.

Η ιδεολογική διαφορά μεταξύ Νέας Δημοκρατίας και ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ είναι χαοτική και αγεφύρωτη. Δυστυχώς, καίτοι η Παιδεία συνιστά ένα χώρο συναινέσεων και αναγκαίων συγκλίσεων, ένα πρόσφορο πεδίο διαλόγου, σε κάθε νέα νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης διαπιστώνουμε ότι συγκρούονται δύο διαφορετικές κοσμοθεωρίες για την εκπαίδευση και το αύριο της χώρας μας. Και είναι λυπηρό, καθώς κάποιες παραδοχές φαντάζουν αυτονόητες τον 21ο αιώνα και, σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική και εμπειρία, συνιστούν τη μόνη κατεύθυνση διεξόδου της Ελλάδας από την πολυεπίπεδη, χρονίζουσα κρίση της.

Για παράδειγμα, στην Ελλάδα του 21ου αιώνα:

* υφίστανται νησίδες αριστείας, δημιουργίας, καινοτομίας στη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση, τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία. Αυτονόητη η διατήρηση, επέκταση, ενίσχυσή τους; Όχι! Η ιδεοληπτική Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ καταργεί τα Πρότυπα και εκφυλίζει τα Πειραματικά Σχολεία.

* τα ολοήμερα σχολεία στηρίζουν κάθε οικογένεια εργαζομένων και μη γονέων, που αδυνατεί να παραλάβει και απασχολήσει το παιδί της από νωρίς. Αυτονόητο να διατηρηθούν και να επεκταθούν σε όλη τη χώρα; Όχι! Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ τα υποβαθμίζει.

* είναι αναγκαία μία διαυγής, αξιοκρατική διαδικασία επιλογής στελεχών στην εκπαίδευση, ώστε να επιλεγούν οι πιο προσοντούχοι υποψήφιοι που θα βοηθήσουν στη βελτίωση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικού προϊόντος. Αυτονόητο, δεν είναι; Όχι! Η Κυβέρνηση, υπακούοντας σε μικροκομματικές εντολές, ψηφίζει έναν παρωχημένο, ευνοιοκρατικό νόμο που κρίνεται αντισυνταγματικός από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

* τα τριτοβάθμια Ιδρύματα, σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές, εκσυγχρονίζονται, διασυνδέονται, αξιολογούνται, αποκτούν μία αναπτυξιακή προοπτική, δεν είναι αυτονόητο; Και όμως, όχι! Η Κυβέρνηση ξανά οπισθοδρομεί, επανέφερε τους «αιώνιους» φοιτητές, με το νέο νομοσχέδιο περιχαρακώνει και υπερ-ρυθμίζει τα Ιδρύματα, εθελοτυφλεί απέναντι σε περιστατικά βίας και ανομίας επαναφέροντας το κακώς εννοούμενο άσυλο, οδηγεί τα μεταπτυχιακά προγράμματα σε παρακμή.

Στη Νέα Δημοκρατίαοραματιζόμαστε αυτόνομα και εξωστρεφή σχολεία και ιδρύματα, με αποτελεσματικές δομές και διαδικασίες, με εγγυήσεις διαφάνειας και λογοδοσίας, αντάξια των καλύτερων διεθνώς. Μεταξύ άλλων, προκρίνουμε: επέκταση και προσβασιμότητα όλων στην προσχολική αγωγή, αυτονομία και εξωστρέφεια των σχολικών μονάδων και των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εκσυγχρονισμό της διδακτέας ύλης και των διδακτικών μέσων, διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, συνέργειες μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ανάπτυξη ξενόγλωσσων τμημάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, δυνατότητα σύστασης ιδιωτικών πανεπιστημίων, υπό αυστηρές προϋποθέσεις και κριτήρια.

Στόχος μας, η αναστροφή του κλίματος οπισθοδρόμησης και μετριοκρατίας, με την θέση σε απόλυτη προτεραιότητα της παροχής υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικού έργου, βασισμένου στις αρχές της αυτονομίας, της αξιοκρατίας και της αριστείας.

*Η κυρία Κεραμέως είναι Βουλευτής Επικρατείας, Υπεύθυνη Τομέα Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, δικηγόρος.

Εδώ η ηλεκτρονική δημοσίευση του άρθρου.