Συνέντευξη της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως στην Εφημερίδα realnews και τον Γιώργο Σιαδήμα

1. Οι ειδικοί περιμένουν να κορυφωθούν τα κρούσματα γρίπης το τελευταίο δεκαήμερο του Ιανουαρίου. Υπάρχει ενδεχόμενο να πάρετε κάποια επιπλέον μέτρα για τα σχολεία, ειδικά στα δημοτικά; Θα επιστρέψουν οι μάσκες στα σχολεία;

Συναισθανόμενοι την αγωνία των οικογενειών, εκδώσαμε ήδη εγκύκλιο, νωρίτερα από άλλες χρονιές, με την οποία απουσίες έως πέντε ημερών που οφείλονται στο εποχικό επιδημικό ρεύμα της γρίπης, από τον Νοέμβριο 2022 έως και τον Μάρτιο 2023, δεν προσμετρώνται, με την προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης. Ασφαλώς, όπως πάντοτε, συστήνεται τα παιδιά να μην προσέρχονται στο σχολείο, εφόσον εμφανίζουν συμπτώματα ασθένειας. Επί του παρόντος, δεν υπάρχει καμία εισήγηση από τους ειδικούς για υποχρεωτική χρήση μάσκας ή άλλο μέτρο. Είμαστε σε διαρκή συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και παρακολουθούμε στενά όλες τις υγειονομικές εξελίξεις.

 

2. Θα αλλάξετε τα βιβλία στα σχολεία; Αν ναι, τα νέα βιβλία θα αφορούν και το Δημοτικό και το Γυμνάσιο και το Λύκειο;

Μετά από σχεδόν είκοσι χρόνια προχωράμε στην αναμόρφωση όλων των Προγραμμάτων Σπουδών. Αλλάζουμε το τι αλλά και το πώς διδάσκεται, χτίζοντας πάνω και στις προσπάθειες προηγούμενων κυβερνήσεων. Παρουσιάσαμε τα 166 νέα Προγράμματα Σπουδών τα οποία εφαρμόζονται ήδη στα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία της χώρας. Στη βάση αυτών των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, που περιλαμβάνουν τον σχεδιασμό του μαθήματος (πού να εστιάσει ο εκπαιδευτικός, τι δραστηριότητες, ποιες μεθόδους μπορεί να ακολουθήσει), ξεκινούν να γράφονται τα σχολικά βιβλία. Τα μαθήματα εκσυγχρονίζονται, με διεπιστημονικότητα και διαθεματικότητα - για παράδειγμα, προστίθεται η ηθική της τεχνητής νοημοσύνης και η βιοηθική στη φιλοσοφία. Η στείρα αποστήθιση αντικαθίσταται από την κριτική προσέγγιση και την ουσιαστική γνώση. Παράλληλα, εισάγουμε και το Πολλαπλό Βιβλίο στα σχολεία μας, με αντικειμενικό ζητούμενο να απομακρυνθούμε από την αποστήθιση και να εστιάσουμε στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των μαθητών μας. Θέτουμε το πλαίσιο για να έχουμε περισσότερα του ενός βιβλία ανά γνωστικό αντικείμενο, να μπορούν οι εκπαιδευτικοί μας να επιλέγουν το βιβλίο από το οποίο θέλουν να διδάξουν και να είναι όλα τα βιβλία διαθέσιμα ψηφιακά, ώστε να μπορούν οι μαθητές μας να συνδυάσουν πηγές και να καλλιεργήσουν ακόμη περισσότερο γνώσεις και δεξιότητες.

 

3. Υπάρχει ενδεχόμενο οι αναπληρωτές καθηγητές να μειωθούν και να προχωρήσετε σε νέους διορισμούς;

Επί 12 χρόνια, από το 2008 μέχρι το 2020, δεν είχαν γίνει νέοι διορισμοί στην Παιδεία. Επί κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη, και παρά τις έκτακτες κρίσεις που συναντήσαμε με προεξάρχουσα την πανδημία, προχωρήσαμε συνολικά σε 25.000 μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση, εκ των οποίων οι 6.000 στην Ειδική Αγωγή. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε την επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό με πρόσθετους διορισμούς εκπαιδευτικών, προκειμένου σταδιακά οι αναπληρωτές να καλύπτουν μόνο έκτακτες ανάγκες, όπως ατυχήματα, ασθένειες, εγκυμοσύνες κ.ά.

 

4. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι έχει προχωρήσει σε κρυφές διαπραγματεύσεις με το Βρετανικό Μουσείο για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα και ζητάει ενημέρωση. Εάν επιστρέψουν τα γλυπτά στην χώρα μας, αυτό με τι καθεστώς μπορεί να γίνει;

Είναι πραγματικά πολύ λυπηρό ο ΣΥΡΙΖΑ να αντιμετωπίζει με μικροκομματική προσέγγιση ένα μείζον ζήτημα εθνικής σημασίας, όπως η επιστροφή στη χώρα μας των γλυπτών του Παρθενώνα. Ο ΣΥΡΙΖΑ, όχι μόνο ως κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα για να προωθήσει τον εθνικό αυτό στόχο, αλλά και ως αξιωματική αντιπολίτευση επιμένει στη στείρα άρνηση. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει αποδείξει πολλές φορές, ότι διαπραγματεύεται αποτελεσματικά, με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και ευαισθησία για τα εθνικά μας συμφέροντα. Αυτό κάνει και τώρα, επιδιώκοντας την οριστική επιστροφή των Γλυπτών στην Αθήνα, με βάση την πάγια θέση της χώρας μας, ότι δηλαδή δεν αναγνωρίζει στο Βρετανικό Μουσείο τη νομή, κατοχή και κυριότητά τους, αφού αποτελούν προϊόν κλοπής.

 

5. Οι πανελλαδικές  εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν όπως έχετε προαναγγείλει την 1η Ιουνίου; Δεν ανησυχείτε μήπως εκείνη την περίοδο μπορεί να στηθούν οι δεύτερες κάλπες; 

Για πρώτη φορά ανακοινώσαμε το πρόγραμμα των Πανελλαδικών εξετάσεων από την προηγούμενη χρονιά, και συγκεκριμένα τον περασμένο Σεπτέμβριο, για να επιτρέψουμε σε μαθητές, εκπαιδευτικούς, οικογένειες να προγραμματιστούν με τον βέλτιστο τρόπο. Μάλιστα, με νομοθετική ρύθμιση προβλέψαμε ότι ο εκάστοτε Υπουργός θα πρέπει να ανακοινώνει το πρόγραμμα των πανελλαδικών μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου κάθε χρόνο. Οι Πανελλαδικές συνεπώς θα ξεκινήσουν την 1η Ιουνίου, και μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι θα πραγματοποιηθούν όπως ανακοινώθηκε. Ως προς τον χρόνο των εκλογών, μόνος αρμόδιος να απαντήσει είναι ο Πρωθυπουργός της χώρας.

 

6. Με ποιον θα μπορούσατε να συνεργαστείτε εάν δεν επιτευχθεί ο στόχος της αυτοδυναμίας; Υπάρχουν περιθώρια σύγκλησης με το ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ;

Στόχος της Νέας Δημοκρατίας είναι η αυτοδυναμία στη δεύτερη εκλογική αναμέτρηση, ώστε να συνεχίσει η Ελλάδα στο δρόμο της σταθερότητας, της υπευθυνότητας, της ανάπτυξης, της στήριξης της κοινωνίας, και να μην επιστρέψει στην αβεβαιότητα και στο αποτυχημένο κυβερνητικό παρελθόν του ΣΥΡΙΖΑ. Από την καθημερινή επαφή μου με τους πολίτες, διαπιστώνω ότι η επίτευξη της αυτοδυναμίας της Νέας Δημοκρατίας είναι εκλογικά εφικτός στόχος και ταυτόχρονα θεωρώ ότι αποτελεί κοινωνική και πολιτική αναγκαιότητα. Οι πολίτες συνειδητοποιούν, όλο και περισσότερο, ότι αν ο κ. Τσίπρας ορίσει την επόμενη κυβέρνηση, θα εφαρμόσει τις ίδιες πολιτικές, θα χρησιμοποιήσει τα ίδια πρόσωπα, θα λειτουργήσει με την ίδια νοοτροπία της περιόδου 2015-2019. Της περιόδου που, δικαίως, αποδοκίμασε έντονα η κοινωνία στην προηγούμενη εκλογική αναμέτρηση. Σε ό,τι αφορά το ΠΑΣΟΚ, η ξεκάθαρη τοποθέτηση ότι θέλει τη Νέα Δημοκρατία στην αντιπολίτευση, συνεπώς το ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση, καθιστά ακόμα πιο ισχυρό το δίλημμα που έχει θέσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας ή ένα εφιαλτικό σενάριο συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και ΜΕΡΑ25.

 

7. Με ποιο βασικό επιχείρημα η Νέα Δημοκρατία διεκδικεί την ψήφο των πολιτών; 

Οι δεσμεύσεις μας έγιναν πράξη. Υλοποιήσαμε πολιτικές που άλλαξαν την Ελλάδα. Η πατρίδα μας αποτελεί σήμερα παράγοντα σταθερότητας και αξιόπιστο εταίρο που πρωταγωνιστεί στην Ευρώπη. Αναπτύσσεται με ρυθμούς πολύ υψηλότερους από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Προσφέρει πολλά περισσότερα εφόδια στους νέους μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα. Πετυχαίνει ρεκόρ επενδύσεων. Μειώνει την ανεργία. Αυξάνει τις συντάξεις και τον κατώτατο μισθό. Στηρίζει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, για να αντιμετωπίσουν την παγκόσμια ενεργειακή και πληθωριστική κρίση. Παρέχει ψηφιακές υπηρεσίες που βελτιώνουν την ποιότητα της καθημερινότητάς μας. Σε αντίθεση με το λαϊκισμό και την αναποτελεσματικότητα του ΣΥΡΙΖΑ, η Νέα Δημοκρατία λειτουργεί με υπευθυνότητα και με επιτυχίες για τη χώρα, στην πράξη. Τα επιχειρήματά μας είναι συντριπτικά και αυτό πιστεύω θα αποδειχτεί την ώρα της κάλπης.

 

8. Η αντιπολίτευση ασκεί σκληρή κριτική στην κυβέρνηση για τη γνωμοδότηση Ντογιάκου ότι η ΑΔΑΕ δεν έχει δικαίωμα να ζητά ενημέρωση για παρακολουθήσεις πολιτών. Μάλιστα ο Αλέξης Τσίπρας έκανε λόγο για κατάφωρη παραβίαση του Συντάγματος. Τι λετε;

Το Σύνταγμα ορίζει με σαφήνεια τις αρμοδιότητες των θεσμών της Πολιτείας και παραπέμπει στους νόμους για τον τρόπο της άσκησής τους. Η Δημοκρατία έχει κανόνες, και κανόνες είναι οι νόμοι. Η γνωμοδότηση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου βασίζεται και ταυτόχρονα παραπέμπει στον ισχύοντα νόμο. Αν κάποιος αμφισβητεί τη συνταγματικότητα του νόμου, δεν έχει παρά να προσφύγει στη Δικαιοσύνη προκειμένου να κριθεί η συνταγματικότητα. Η Κυβέρνηση δεν αμφισβητεί τις αποφάσεις ή τον ρόλο της Δικαιοσύνης και των Θεσμών. Δεν αλλάζει θέση απέναντι στη Δικαιοσύνη ανάλογα με το αν την συμφέρουν οι αποφάσεις της. Σέβεται την ανεξαρτησία  και τις αποφάσεις της σε κάθε περίπτωση. Θεατρινισμοί για να προκληθεί όξυνση, όχι μόνο δεν βοηθούν, αλλά, αντιθέτως, πλήττουν τη θεσμική λειτουργία της Δικαιοσύνης.