Συνέντευξη της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως στον «Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής» και την Ελπίδα Οικονομίδη

  1. Σε τι στάδιο βρίσκονται οι προετοιμασίες για τις Πανελλαδικές 2021; Θα υπάρξουν αλλαγές αναφορικά με το πρωτόκολλο για τη διαχείριση κρουσμάτων; Η θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής θα φέρει καθυστερήσεις στην συμπλήρωση του μηχανογραφικού και την ανακοίνωση των βάσεων;

Όλα έχουν δρομολογηθεί κανονικά και εντός χρονοδιαγράμματος, ώστε οι Πανελλαδικές εξετάσεις να διεξαχθούν σύμφωνα με τον προγραμματισμό. 14-22 Ιουνίου θα εξεταστούν οι υποψήφιοι Γενικών Λυκείων και 15-28 Ιουνίου Επαγγελματικών Λυκείων, στη μειωμένη ύλη που έχει εγκαίρως ανακοινωθεί, σύμφωνα με τις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, σε ανταπόκριση στις ιδιαίτερες φετινές συνθήκες της πανδημίας. Στη συνέχεια θα εξεταστούν τα ειδικά μαθήματα και τα αγωνίσματα. Για επιπλέον υποστήριξη των υποψηφίων, δημιουργήσαμε σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης όλης της χώρας γραμμές παροχής πληροφοριών για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, καθώς και γραμμές ψυχολογικής στήριξης υποψηφίων και των οικογενειών τους. Ως προς το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ για τις εξετάσεις, αναμένεται να συζητηθεί την ερχόμενη εβδομάδα με τους ειδικούς, προκειμένου να ληφθούν υπόψη τα τελευταία επιδημιολογικά δεδομένα. Η οριστικοποίηση των μηχανογραφικών θα γίνει μετά την έκδοση των βαθμολογιών σε γενικά και εδικά μαθήματα, ώστε να έχουν προκύψει οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής των Σχολών και Τμημάτων και να γνωρίζουν οι υποψήφιοι σε ποια επιλογή τους εισάγονται. 

 

  1. Δεχτήκατε πρόσφατα επίθεση από το ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τον αριθμό εισακτέων στα ΑΕΙ. Η αξιωματική αντιπολίτευση κάνει λόγο για 30.000 υποψηφίους που θα μείνουν φέτος εκτός Πανεπιστημίων λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Τι ισχύει τελικά;

Και μόνο το γεγονός ότι οι εκπρόσωποι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης αναφέρονται κάθε φορά σε διαφορετικό αριθμό εισακτέων, καταδεικνύει το αίολο της κριτικής τους, που δεν βασίζεται σε κανένα στοιχείο. Συνεχίζουν να υπερασπίζονται ένα σύστημα που επέτρεπε την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια με 1 και 2 στα 20, ψηφοθηρικά και με λαϊκισμό, αδιαφορώντας πλήρως για την προοπτική αυτών των παιδιών, για τη δυνατότητά τους να αποφοιτήσουν, για το μέλλον τους, αλλά και για τις οικογένειές τους και τον Έλληνα φορολογούμενο. Αυτό που ισχύει είναι ότι από φέτος θέτουμε ένα τέλος σε αυτό τον εμπαιγμό, στο εμπόριο φρούδων ελπίδων για δρόμους χωρίς διέξοδο. Θεσπίζοντας την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής: α) διασφαλίζουμε ακαδημαϊκές προϋποθέσεις επιτυχούς φοίτησης και έγκαιρης ολοκλήρωσης σπουδών, β) θωρακίζουμε το κύρος των Πανεπιστημιακών σπουδών, γ) ενισχύουμε την αυτονομία των Πανεπιστημίων και τη δυνατότητα κάθε τμήματος να διαμορφώσει την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή του φυσιογνωμία, καθώς για πρώτη φορά προβλέπεται αποφασιστικός ρόλος των ΑΕΙ στην εισαγωγή των φοιτητών, δ) δρομολογούμε την ορθολογικότερη αξιοποίηση των πόρων του κάθε Ιδρύματος. Προτεραιότητά μας, όλοι οι νέοι μας να έχουν επιλογές και μεταξύ αυτών και το σημαντικό δρόμο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Για πρώτη φορά φέτος οι υποψήφιοι θα έχουν δύο επιλογές την ώρα της συμπλήρωσης του μηχανογραφικού: α) για εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο μέσω πανελλαδικών εξετάσεων και β) για εισαγωγή σε Δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης μέσω απολυτηρίου και σύμφωνα με τα κριτήρια επιλογής και εγγραφών που ισχύουν σε κάθε Δημόσιο ΙΕΚ για την έναρξη του εξαμήνου κατάρτισης.

 

  1. Η αρχή για αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη έγινε με το κλείσιμο τεσσάρων τμημάτων του Πανεπιστημίου Πατρών. Τι να αναμένουμε την επόμενη χρονιά; Θα πάμε σε νέες καταργήσεις τμημάτων κι αν ναι με ποια κριτήρια;

Η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη αποτελεί μία εν εξελίξει συνολική προσπάθεια εξορθολογισμού του ακαδημαϊκού χάρτη, στην οποία συμμετέχουν και τα ίδια τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα. Είναι γεγονός ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση ίδρυσε ή πανεπιστημιοποίησε άκριτα πάνω από 100 τμήματα, χωρίς τις περισσότερες φορές ουσιαστικές μελέτες σκοπιμότητας ή βιωσιμότητας, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι ανάγκες της αγοράς εργασίας, ορισμένα με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, χωρίς μέριμνα για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, χωρίς πρόνοια για την αντιστοίχιση προγραμμάτων σπουδών, για τους ίδιους τους φοιτητές, για το μέλλον των Ιδρυμάτων. Τα κριτήρια αναμόρφωσης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τις εισηγήσεις των ίδιων των ΑΕΙ, τις γεωγραφικές και ακαδημαϊκές ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής, τα γνωστικά αντικείμενα και τη διασύνδεσή τους με την αγορά εργασίας. Η συγκεκριμένη απόφαση για συγχώνευση των τεσσάρων τμημάτων του Πανεπιστημίου Πατρών ελήφθη κατόπιν εμπεριστατωμένης πρότασης του ίδιου του Ιδρύματος με συντριπτική πλειοψηφία υπέρ και θετικής εισήγησης της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ). Η αρχή αυτή σηματοδοτεί μία ευρύτερη πορεία εξυγίανσης και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε να εξασφαλίσουμε στα παιδιά μας ένα καλύτερο Πανεπιστήμιο. Έχουμε εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό, Πανεπιστήμια που διακρίνονται διεθνώς, ποιοτικά και ανταγωνιστικά. Θα στηρίξουμε κάθε προσπάθειά τους και θα αναλάβουμε και άλλες πρωτοβουλίες, ώστε από κοινού να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ενός ακόμη πιο σύγχρονου, αναβαθμισμένου ακαδημαϊκού τοπίου.

 

  1. Έχετε εξαγγείλει σειρά μεταρρυθμίσεων στα σχολεία από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Τι αλλάζει για μαθητές και εκπαιδευτικούς το νέο σχολικό έτος;

Το νέο σχολικό έτος θα φέρει στο σχολείο σημαντικές καινοτομίες, αλλά και μία ευρύτερη αλλαγή φιλοσοφίας στη βάση της οποίας δίνεται ιδιαίτερη έμφαση, πέρα από τη μετάδοση της γνώσης, και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, με στόχο ένα αναβαθμισμένο σχολείο πολλαπλών γνώσεων, δεξιοτήτων και προοπτικών για όλους. Ξεκινάμε από τη βάση της εκπαιδευτικής πυραμίδας, με την καθολική εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης: όλα τα 4χρονα της χώρας μας πλέον θα πηγαίνουν στο νηπιαγωγείο, και μάλιστα προβλέπεται να κάνουν και δραστηριότητες στα αγγλικά. Σημαντική αναβάθμιση αποτελούν και τα Εργαστήρια δεξιοτήτων, που υλοποιήθηκαν πιλοτικά φέτος σε 218 σχολεία της χώρας και από το Σεπτέμβριο εντάσσονται στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων της χώρας, εισάγοντας στο σχολείο θεματικές όπως ρομποτική, επιχειρηματικότητα, σεξουαλική αγωγή, προστασία του περιβάλλοντος, οδική ασφάλεια, σεβασμό στη διαφορετικότητα. Η πρωτοβουλία αυτή, μάλιστα, διακρίθηκε με Ευρωπαϊκό Βραβείο Εκπαίδευσης από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο (Global Education Network Europe). Ταυτόχρονα, σχεδόν διπλασιάζουμε τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία που φτάνουν τα 112 πανελλαδικά και πλέον προβλέπονται σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης της χώρας, δίνοντας σε περισσότερους μαθητές τη δυνατότητα να συμμετέχουν στις καινοτόμες αυτές δημόσιες εκπαιδευτικές δομές με στόχο τη διάχυση καλών πρακτικών σε όλα τα σχολεία μας. Παράλληλα, στο πλαίσιο συνολικής αναβάθμισης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ιδρύουμε και Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια. Επιπλέον, αναμορφώνονται έπειτα από σχεδόν 20 χρόνια τα προγράμματα σπουδών, δίνοντας έμφαση στα επιδιωκόμενα αποτελέσματα και στις δεξιότητες, και προχωρούν οριζόντια προγράμματα επιμορφώσεων για όλους τους εκπαιδευτικούς μας, μία καίρια επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

        

  1. Φέτος αναμένονται οι πρώτοι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών στη Γενική Εκπαίδευση, ύστερα από μία δεκαετία. Πόσοι αναμένεται να διοριστούν και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα.

Συνολικά προβλέπονται 15.000 μόνιμοι διορισμοί: 4.500 που έχουν ήδη ολοκληρωθεί στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, 5.250 στη γενική εκπαίδευση για το φετινό σχολικό έτος 2021-2022 και 5.250 για το επόμενο, 2022-2023. Πρόκειται για τους πρώτους μόνιμους διορισμούς στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση και τους πρώτους στη γενική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση μετά από 12 χρόνια.  Στόχος μας, η σταδιακή αντικατάσταση των αναπληρωτών από μόνιμους εκπαιδευτικούς, ώστε να ενισχύσουμε έτσι το ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης, να αναβαθμίσουμε το εκπαιδευτικό έργο και να καλύψουμε ανάγκες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, παρέχοντας στους εκπαιδευτικούς μας σταθερότητα και βάζοντας ένα τέλος στις διαρκείς, αλλεπάλληλες μετακινήσεις τους.

 

  1. Ξεκινήσατε μια σειρά πρωτοβουλιών ψηφιακού χαρακτήρα καλύπτοντας όλο το φάσμα της εκπαίδευσης. Ποια είναι τα επόμενα βήματα και που έχετε εντοπίσει σημαντικότερες ελλείψεις;

Σε συνέχεια του ψηφιακού άλματος που συντελέστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, και μέσω της τηλεκπαίδευσης, συνεχίζουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, με στόχο την αναβάθμιση και εκπαιδευτικών διαδικασιών αλλά και του ίδιου του εκπαιδευτικού έργου. Στα σχολεία μας, ενδεικτικά, υλοποιούμε ήδη ή εισάγουμε: ψηφιακό απόσπασμα απολυτηρίου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ηλεκτρονικές εγγραφές από τα νηπιαγωγεία ως και τα λύκεια, ηλεκτρονική διαδικασία κάλυψης θέσεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών με στόχο τον έγκαιρο προγραμματισμό και κάλυψη των λειτουργικών κενών, ψηφιακή ανάληψη υπηρεσίας αναπληρωτών, ενημέρωση υποψηφίων Πανελλαδικών Εξετάσεων με γραπτό μήνυμα στο κινητό τους α) για τη βαθμολογία τους και β) για το τμήμα ή σχολή επιτυχίας τους. Σημαντική καινοτομία αποτελεί η νέα πλατφόρμα eParents, μέσω της οποίας οι γονείς θα απολαμβάνουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και μία νέα σχέση επικοινωνίας με το δημόσιο σχολείο: θα λαμβάνουν ενημέρωση για διδακτέα ύλη, βαθμούς, επιδόσεις, απουσίες, θα έχουν πρόσβαση στο ημερολόγιο και τις δραστηριότητες του σχολείου, σε προγραμματισμένες συναντήσεις ή διαδικτυακή επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς και άλλα.

Ως προς τις υποδομές, έχουμε ήδη αναβαθμίσει τα κυκλώματα πρόσβασης των σχολείων στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο:  29% των σχολείων έχουν σύνδεση ADSL έως 24 Mbps, 60% σχολείων σύνδεση με VDSL έως 50 και 100 Mbps, ενώ τα υπόλοιπα σχολεία είναι συνδεδεμένα σε δίκτυα οπτικών ινών με ταχύτητες μεγαλύτερες από 100 Mbps. Η διαδικασία περαιτέρω αναβάθμισης των ταχυτήτων σύνδεσης των σχολικών μονάδων είναι διαρκής, στο πλαίσιο του Σύζευξις ΙΙ.

Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εισάγουμε τα E-Diplomas, μία διαδικτυακή πλατφόρμα βεβαίωσης κτήσης τίτλου σπουδών ΑΕΙ,  το Ε-University με στόχο την αναβάθμιση και επέκταση της ψηφιακής υποδομής, των πληροφοριακών συστημάτων και του ψηφιακού εξοπλισμού των ΑΕΙ, την Ακαδημαϊκή Ταυτότητα, που θα διευκολύνει την πρόσβαση σε σημαντικές υπηρεσίες, όπως εκπτώσεις σε μέσα μεταφοράς, προσβάσεις σε δημόσιες βιβλιοθήκες και άλλα, με σχετική εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα. Ανταποκρινόμαστε στις σύγχρονες προκλήσεις, παρέχοντας στην εκπαιδευτική μας κοινότητα τις δυνατότητες που μας προσφέρει η τεχνολογία.