ΒΡΑΔΥΝΗ, συνέντευξη στον Ιορδάνη Χασαπόπουλο, "Η ΝΔ θα επαναφέρει τη χώρα στη σταθερότητα"

  1. Το ένα μετά το άλλο τα νομοσχέδια για τα προαπαιτούμενα  έρχονται στην βουλή σε μια προσπάθεια να προλάβει η κυβέρνηση την εκταμίευση των χρημάτων. Πιστεύετε ότι τελικά ο κ. Τσίπρας και το οικονομικό επιτελείο θα μπορέσουν να γυρίσουν το κλίμα στην οικονομία;

 

Εδώ και εννέα μήνες, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ καταθέτει σχεδόν όλα τα νομοσχέδια στη Βουλή με διαδικασίες (κατ)επείγοντος, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων χωρίς να συντρέχει λόγος. Εν προκειμένω, τα προαπαιτούμενα ήταν γνωστά από το καλοκαίρι και η δρομολόγησή τους έπρεπε να είχε γίνει αμέσως μετά τις εκλογές – για να μην πούμε και πριν από αυτές. Η προχειρότητα, η ολιγωρία και οι ερασιτεχνισμοί της κυβέρνησης επέφεραν για άλλη μία φορά τέτοιες καθυστερήσεις, ώστε να αγωνιούμε εκ νέου για το αν θα προλάβει η κυβέρνηση την εκταμίευση των χρημάτων. Πρέπει να την προλάβει, δεν υπάρχει εναλλακτική. Όπως και πρέπει ο κ. Τσίπρας και το επιτελείο του να αντιστρέψουν το κλίμα στην οικονομία. Για να αντιστραφεί, όμως, αυτό το κλίμα, χρειάζεται κατ’ αρχάς αξιοπιστία και σταθερότητα. Αυτά πρέπει να καλλιεργήσει η Κυβέρνηση, ξεκινώντας από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, καθώς ακόμη ελλοχεύουν οι κίνδυνοι  κουρέματος των καταθέσεων και Grexit.

 

  1. Πολλοί είναι οι βουλευτές από όλα τα κόμματα  που θεωρούν πως το μεγάλο πρόβλημα είναι η υπερφορολόγηση των νοικοκυριών. Συμμερίζεσθε την εκτίμηση ότι θα μεγαλώσει η τρύπα στα δημόσια έσοδα καθώς οι πολίτες αδυνατούν να πληρώσουν;

 

Σαφώς η υπερφορολόγηση νοικοκυριών και επιχειρήσεων αποτελεί μείζον πρόβλημα, εφόσον η ικανότητα ανταπόκρισης των πολιτών στην κατακόρυφα αυξημένη φορολογία έχει μειωθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα την αδυναμία καταβολής των φόρων και την φοροδιαφυγή. Το 2ο Μνημόνιο επί διακυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, περιελάμβανε περιστολή δαπανών, σε ποσοστό 73%.  Αντίθετα, στην πρόταση της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για συμφωνία με τους θεσμούς, η περικοπή δαπανών ανερχόταν μόλις στο 7% των προτεινόμενων μέτρων, ενώ το 93% των μέτρων συνίστατο σε νέους φόρους, απειλώντας με πλήρη διάλυση τον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας και την κοινωνία. Προτεραιότητα σήμερα πρέπει να έχουν οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Με φοροκαταιγίδα και νέες απόπειρες εισπράξεων δε θα βγούμε από το τέλμα.

 

  1. Στο πρώτο δύσκολο πολυνομοσχέδιο η ΝΔ ψήφισε αρνητικά. Τι πρέπει να κάνει από δω και πέρα πιστεύετε στα επόμενα κρίσιμα νομοσχέδια από τα οποία θα εξαρτηθεί η επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η εκταμίευση των χρημάτων;

 

Καταρχάς, θα μου επιτρέψετε να διορθώσω τη διατύπωσή σας διευκρινίζοντας ότι η Νέα Δημοκρατία δεν ψήφισε αρνητικά στο εν λόγω πολυνομοσχέδιο, αλλά καταψήφισε μόνο τα υφεσιακά μέτρα που προτάθηκαν για να καλύψουν το δημοσιονομικό έλλειμμα που προκάλεσε η κυβερνητική ακυβερνησία των τελευταίων εννέα μηνών. Ως αξιωματική αντιπολίτευση, έχουμε τηρήσει μία υπεύθυνη στάση, υπερψηφίζοντας οτιδήποτε αναπτυξιακό, προοδευτικό, θετικό και προς το συμφέρον των Ελλήνων (κάτι που ποτέ δεν έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ με τη συστηματική καταψήφιση των νομοσχεδίων που έφερνε η τότε Κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ) και καταψηφίζοντας υφεσιακά και αντιαναπτυξιακά μέτρα που στοχεύουν στην κάλυψη του σημαντικού ελλείμματος που δημιουργήθηκε το τελευταίο εννιάμηνο. Στο πολυνομοσχέδιο που αναφέρετε ψηφίσαμε την αρχή απελευθέρωσης του φυσικού αερίου, την αυστηροποίηση του πλαισίου αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, τη θωράκιση των μηχανισμών είσπραξης φόρων και ελέγχου των οικονομικών των ΝΠΔΔ, μέτρα που ενισχύουν, ακόμη περισσότερο, το πλαίσιο δημοσιονομικής διαχείρισης και πειθαρχίας. Την ίδια στάση θα τηρήσουμε και στο μέλλον, στο βαθμό που οι προς ψήφιση διατάξεις είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

 

  1. Η επιβολή του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση σας βρίσκει σύμφωνη;  Τα ισοδύναμα από που μπορούν να βρεθούν; Σε ποια προϊόντα θα μπορούσε να  μετακαλεστεί η φορολογία για να βρεθούν τα χρήματα;

 

Είμαι κάθετα αντίθετη στην επιβολή ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση, μέτρο που πλήττει πρωτίστως τη μεσαία τάξη. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είχε πει προεκλογικά ότι το μέτρο είναι λάθος και πρέπει να καταργηθεί, ενώ οι Υπουργοί του εκφράζουν αντίθετες απόψεις, μιλούν για «πενταροδεκάρες», προτείνουν λύσεις που εκ προοιμίου δεν είναι υλοποιήσιμες λόγω της ενωσιακής νομοθεσίας (π.χ. κλιμακωτός ΦΠΑ) και τελικά εμπαίζουν τις αγωνιούσες ελληνικές οικογένειες, με αξιοσημείωτη επιπολαιότητα και παλινωδίες. Δεν είναι οι «εύποροι» που νομίζει το Κυβερνητικό επιτελείο, αλλά η μέση οικογένεια που στέλνει το παιδί της στο φροντιστήριο. Ενδεικτικό της ιδεοληψίας που διακρίνει αυτή την απόφαση είναι ότι πρόκειται για πρόταση της Κυβέρνησης και όχι των δανειστών, η οποία επέλεξε το πλήγμα του ήδη μειωμένου οικογενειακού προϋπολογισμού αντί των ισοδύναμων που από την πρώτη στιγμή προτείναμε. Μεταξύ αυτών, η αύξηση των φόρων σε τσιγάρα και αλκοόλ, στον ηλεκτρονικό τζόγο που προτάθηκε από άλλους βουλευτές, αλλά και η επίτευξη δημοσιονομικών στόχων, που επιφέρει απαλλαγή από δημοσιονομικά μέτρα. Μην ξεχνάμε ότι επί διακυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, δεν χρειάστηκε εν τέλει να υιοθετηθούν κάποια ισοδύναμα μέτρα γιατί επιτύχαμε τους δημοσιονομικούς στόχους.

 

  1. Στο ασφαλιστικό φαίνεται ότι τα περιθώρια στενεύουν πολύ και δεν υπάρχουν περιθώρια ελιγμών. Οι αλλαγές στο ασφαλιστικό που προωθεί ο κ. Κατρούγκαλος  είναι προς την σωστή κατεύθυνση πιστεύετε; 

 

Τον Ιανουάριο που ανέλαβε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ δεν υπήρχε ανάγκη για περαιτέρω μειώσεις, καθώς αναλογιστικές μελέτες καταδείκνυαν τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος ως το 2060, αποτέλεσμα των προσπαθειών της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Κατόπιν όμως σχεδόν ενός έτους κωλυσιεργίας και κάκιστης διαχείρισης φτάσαμε πάλι στην αδυναμία επιλογών. Οι αλλαγές που προωθεί ο Υπουργός τελικώς πλήττουν τον ασφαλισμένο, με το πρόσχημα της μεταρρύθμισης του ασφαλιστικού, ενιαίων κανόνων και μίας νέας αρχιτεκτονικής του συστήματος. Η αλήθεια είναι ότι η Ελλάδα διαθέτει πολύ καλή, ιδιαίτερα σύγχρονη συνταξιοδοτική αρχιτεκτονική και προχωρημένο σύστημα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που παρέχει ασφαλή στοιχεία. Κάτω λοιπόν από το μανδύα της μεταρρύθμισης κρύβεται απλώς μία κατακόρυφη μείωση συντάξεων που η Κυβέρνηση έχει υπογράψει ύψους 2,2 δις ευρώ, αφού απλά μεταφέρει τα δημοσιονομικά προβλήματα στο ασφαλιστικό. Ήδη με απόφαση της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έγιναν 2% οριζόντιες μειώσεις σε όλες τις συντάξεις, 6% στις επικουρικές, καταργείται το ΕΚΑΣ, τριπλασιάζεται η εισφορά αγροτών, και οδεύουμε στην κατάργηση των επικουρικών συντάξεων για 1,1 εκ. συνταξιούχους. Η κυβέρνηση δεν δικαιούται και δεν πρέπει να καταργήσει το θεσμό των επικουρικών συντάξεων, ο οποίος από το 1934 λειτουργεί χωρίς προβλήματα και ενισχύει το εισόδημα των συνταξιούχων, για να σφετεριστεί τα 2,5 δις αποθεματικά των επικουρικών ταμείων.

 

Επιπλέον, η αύξηση των εργοδοτικών εισφορών είναι ένα υφεσιακό μέτρο που πλήττει την επιχειρηματικότητα και έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το μεγάλο επίτευγμα της διακυβέρνησης της ΝΔ, κατά την οποία είχαν μειωθεί κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες οι εισφορές των εργοδοτών στα ασφαλιστικά ταμεία. Περαιτέρω, ο διπλασιασμός της αδήλωτης, ανασφάλιστης εργασίας που κατέδειξε επίσημα το Επιχειρησιακό Σχέδιο «Άρτεμις» του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για το 2015 επιφέρει πλήγμα στο ασφαλιστικό αφού δεν αποδίδονται κρατήσεις. Χρειάζεται καθολική αντιμετώπιση του ζητήματος, ελεγκτικοί μηχανισμοί, ανατροπή της υπογεννητικότητας με ενίσχυση των υποστηρικτικών δομών όπως οι παιδικοί σταθμοί, εξάλειψη της αδήλωτης εργασίας, κωδικοποίηση και απλοποίηση της νομοθεσίας, αξιοποίηση των οικονομιών κλίμακας από τη συγχώνευση των ασφαλιστικών φορέων, επαγγελματική εκπαίδευση,.

 

  1. Βρισκόμαστε τρεις εβδομάδες πριν από τις εκλογές για την ανάδειξη του νέου προέδρου της ΝΔ. Ποια πιστεύετε ότι πρέπει να είναι τα χαρακτηριστικά του νέου αρχηγού;

 

Ο νέος αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας πιστεύω ότι πρέπει να είναι ενωτικός, προοδευτικός, να μπορεί να πραγματοποιήσει το πολυπόθητο άνοιγμα στη «νέα γενιά» στελεχών. Δε θεωρώ απαραίτητο τα «νέα» πρόσωπα να είναι ηλικιακά νέα, αλλά να είναι νέα στελέχη με νέες ιδέες, που θέλουν και μπορούν να προσφέρουν και που δεν είχαν έως τώρα την ευκαιρία να συμμετάσχουν στα κοινά ή να αναμειχθούν σε κομματικούς μηχανισμούς. Επίσης ο νέος επικεφαλής θα πρέπει να οδηγήσει την παράταξη σε μία ενδοσκόπηση με τάση αυτοκριτικής για τα λάθη του παρελθόντος και για τις αιτίες που οδήγησαν στις αλλεπάλληλες εκλογικές ήττες. Όχι για την κατόπιν εορτής απόδοση ευθυνών και την εκ του ασφαλούς κριτική, αλλά για την αποφυγή επανάληψης των σφαλμάτων και για τη βελτίωσή μας μέσα από την κατανόησή τους.

 

  1. Πολλοί λένε ότι η ΝΔ πρέπει να βρει έναν αντιΤσίπρα  για να μπορέσει να αντιμετωπίσει τον ΣΥΡΙΖΑ. Άλλοι υποστηρίζουν πως ο νέος  αρχηγός πρέπει να κρατήσει την παράταξη ενωμένη. Ποια είναι η δική σας γνώμη;

 

Η Νέα Δημοκρατία δεν ετεροπροσδιορίζεται μέσω του ΣΥΡΙΖΑ. Η κεντροδεξιά μας παράταξη, με σεβασμό στην ιστορία, την ιδεολογία, την παράδοσή της και τους πολίτες που την εμπιστεύονται, πρέπει να εκλέξει τον επικεφαλής της με κριτήριο τις αρχές που αυτός πρεσβεύει και την πολιτική του υπόσταση. Δεδομένης της κρισιμότητας της κατάστασης στην οποία βρίσκεται η χώρα μας, ο αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας πρέπει να είναι αυτός που θα μπορέσει να επαναφέρει την Ελλάδα σε τροχιά σταθερότητας και ανάπτυξης.

 

  1. Τι είναι αυτό που δεν σας αρέσει στην προεκλογική εκστρατεία που γίνεται για την ανάδειξη νέου αρχηγού στη ΝΔ;  

 

Αυτό που θεωρώ ότι λείπει, αλλά που ελπίζω σύντομα να πραγματοποιηθεί, είναι η τοποθέτηση όλων των υποψηφίων επί των ουσιαστικών ζητημάτων που απασχολούν τη χώρα μας. Νομίζω θα ήταν χρήσιμο να ακούσει η κοινωνία τις θέσεις τους επί π.χ. του μεταναστευτικού, του ασφαλιστικού, της οικονομίας, ώστε να ξέρουν και οι ψηφοφόροι ποιον να επιλέξουν και γιατί.