1.Κυρία Υπουργέ, η κυβέρνηση θέτει ως κεντρικό στόχο της τετραετίας την αύξηση των εισοδημάτων. Σε αυτό το πλαίσιο προαναγγέλλει τη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού από το 2025. Σε τι επίπεδα αναμένουμε να φθάσει αυτή τη φορά και με ποια διαδικασία θα γίνει;
Η αύξηση των εισοδημάτων και η συνολική βελτίωση του βιοτικού επιπέδου αποτελούν προτεραιότητα της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Από το 2019, η κυβέρνησή μας έχει επιδοθεί σε μία ουσιαστική προσπάθεια για αύξηση του κατώτατου μισθού η οποία έχει αρχίσει να αποφέρει καρπούς. Την τελευταία πενταετία, έχει καταγραφεί αύξηση 27,7%, και από τα 650 ευρώ ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί στα 830 ευρώ. Όπως ο ίδιος ο πρωθυπουργός εξήγγειλε από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, τον προσεχή Απρίλιο αναμένεται να δοθεί και νέα αύξηση, ενώ η προβλεπόμενη διαδικασία διαβούλευσης θα εκκινήσει στις αρχές του νέου έτους. Διακηρυγμένος στόχος μας είναι, έως το 2027 ο κατώτατος μισθός να έχει διαμορφωθεί στα 950 ευρώ. Παράλληλα, δρομολογείται η ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο ευρωπαϊκής οδηγίας σχετικά με τους επαρκείς κατώτατους μισθούς με την οποία θα καθορίζεται νέος – ακόμη πιο εμπεριστατωμένος – μηχανισμός για τη διαμόρφωση του κατώτατου μισθού. Επί του θέματος έχει συγκροτηθεί επιστημονική επιτροπή και σύντομα αναμένουμε το πόρισμά της το οποίο θα αποτελέσει τη βάση διαλόγου με όλους τους κοινωνικούς εταίρους, προκειμένου να καταλήξουμε στο τελικό κείμενο ενσωμάτωσης της οδηγίας.
2.Μία από τις αλλαγές, που ανακοινώθηκαν από τον πρωθυπουργό στην ΔΕΘ ήταν και η αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού του επιδόματος ανεργίας, που πλέον θα συνδέεται με τον μισθό. Τι σημαίνει αυτό, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του νέου μέτρου και τι προσδοκάτε από αυτό;
Η φιλοσοφία του επιδόματος ανεργίας παραμένει η ίδια λίγο-πολύ τα τελευταία 70 χρόνια, ενώ τα κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα καθώς και το εργασιακό περιβάλλον έχουν αλλάξει σημαντικά. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα εφαρμόσουμε πιλοτικά ένα νέο επίδομα ανεργίας το οποίο θα λαμβάνει υπόψη τις σύγχρονες κοινωνικές αλλά και εργασιακές ανάγκες. Οι αλλαγές που δρομολογούμε εστιάζουν σε δύο κατευθύνσεις: η πρώτη έχει ως στόχο το επίδομα να γίνει πιο δίκαιο και να λαμβάνει υπόψη την ασφαλιστική ιστορία του δικαιούχου. Όλοι οι εργαζόμενοι πληρώνουμε εισφορές ανεργίας, ωστόσο αυτές είναι διαφορετικές αν κάποιος εργάζεται τα τελευταία 20 χρόνια και διαφορετικές αν εργάζεται τους τελευταίους 9 μήνες, διαφορετικές αν αμείβεται με 900 ευρώ και διαφορετικές αν αμείβεται με 1.500 ευρώ. Ο σχεδιασμός μας προβλέπει να παρέχεται ένα βασικό επίδομα ανεργίας στο οποίο θα προστίθεται ένα μπόνους το οποίο θα λαμβάνει υπόψη την ασφαλιστική ιστορία του προσώπου. Η δεύτερη αλλαγή αφορά στην κατανομή του επιδόματος ανεργίας. Ζητούμενο είναι να είναι εμπροσθοβαρές προκειμένου να στηρίζει τους ανέργους στη πρώτη περίοδο της ανεργίας τους, η οποία είναι και η πιο δύσκολη, και εν συνεχεία να βαίνει μειούμενο προκειμένου να παρακινεί στην εύρεση εργασίας. Πρόκειται για μια δομική αλλαγή φιλοσοφίας η οποία είναι απαραίτητη. Εμείς δεν πιστεύουμε σε μία Πολιτεία η οποία στηρίζει οριζοντίως την κοινωνία με επιδόματα. Θέλουμε εργαζόμενους και όχι ανέργους. Θέλουμε οι πολίτες να είναι αυτόνομοι, να στέκονται στα πόδια τους, να μπορούν να εργάζονται και να αμείβονται με ικανοποιητικούς μισθούς.
3. Η μείωση της ανεργίας αποτελεί επίσης βασικό στόχο της κυβέρνησης. Ωστόσο, τα ποσοστά απασχόλησης σε νέους, γυναίκες και συνταξιούχους κάτω των 65 ετών, παραμένουν μειωμένα. Σε ποιες κινήσεις μπορεί το υπουργείο εργασίας να προχωρήσει για να μειωθεί η ανεργία και σε αυτές τις κατηγορίες;
Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια, ως αποτέλεσμα συστηματικών προσπαθειών και μεθοδικών κινήσεων, η ανεργία έχει μειωθεί αισθητά. Αρκεί να συγκρίνει κανείς το ποσοστό ανεργίας του Ιουνίου του 2019 το οποίο ανερχόταν σε 17,5%, με τον Ιούνιο του 2024 όπου, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφεται υποχώρηση κάτω από το 10%, για πρώτη φορά με επιβεβαιωμένα στοιχεία τριμήνου. Παράλληλα, την περίοδο 2019 – 2023, η χώρα μας σημείωσε τη μεγαλύτερη μείωση ανεργίας και τη μεγαλύτερη αύξηση απασχόλησης ανάμεσα στις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Βεβαίως, αυτό δεν συνιστά λόγο εφησυχασμού, ακριβώς το αντίθετο, με δεδομένο ότι πλέον καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τον σκληρό πυρήνα της ανεργίας. Για τον λόγο αυτό εστιάζουμε σε τέσσερις κατηγορίες στις οποίες διαπιστώνονται σημαντικά περιθώρια βελτίωσης και συγκεκριμένα στις γυναίκες, τους νέους, τα άτομα με αναπηρία και τους συνταξιούχους. Ας πάρουμε για παράδειγμα τις γυναίκες. Συμφωνά με τα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος ΕΡΓΑΝΗ του Υπουργείου Εργασίας, τον Ιούλιο του 2024 εργάζονταν 263.000 γυναίκες περισσότερες σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019. Είναι σημαντικό, αλλά όχι αρκετό, καθώς υπάρχουν πολλές γυναίκες οι οποίες είτε επιλέγουν, είτε αναγκάζονται να μείνουν σπίτι γιατί έχουν αναλάβει την φροντίδα παιδιών ή ηλικιωμένων προσώπων. Ζητούμενο για εμάς είναι οι γυναίκες αυτές να βγουν στην αγορά εργασίας. Να διαμορφώσουμε τις κατάλληλες συνθήκες, να τους δώσουμε κίνητρα προκειμένου να επιλέξουν την εργασιακή τους αποκατάσταση. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη επιδοτούμενα προγράμματα απασχόλησης μέσω της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) τα οποία απευθύνονται σε γυναίκες. Για παράδειγμα, το πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 5.000 ανέργων, ηλικίας 18-66 ετών, με έμφαση στον τομέα της πράσινης οικονομίας και τις γυναίκες, το πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 4.000 ανέργων ηλικίας 30 ετών και άνω στις Περισσότερο Αναπτυγμένες Περιφέρειες (ΠΑΠ) της χώρας, με έμφαση στις γυναίκες, το πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση ανέργων ηλικίας 30 ετών και άνω στις Περιφέρειες σε μετάβαση (MΕΤ), με έμφαση στις γυναίκες κ.α. Ακούμε τις ανάγκες της κοινωνίας, μελετάμε προσεκτικά τις επιλογές μας και σχεδιάζουμε την πολιτική μας με επίκεντρο τους πολίτες και τις ανάγκες τους.
4. Βλέπουμε τις δημοσκοπήσεις να καταγράφουν την δυναμική της Νέας Δημοκρατίας στα επίπεδα των ποσοστών των ευρωεκλογών. Θεωρείτε ότι μπορεί η εικόνα αυτή να αλλάξει και πως;
Στα ευρήματα των δημοσκοπήσεων, τις οποίες μελετούμε με προσοχή, βλέπουμε τις προτεραιότητες των πολιτών και προσπαθούμε να γινόμαστε συνεχώς καλύτεροι και πιο αποτελεσματικοί για να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις τους. Το έργο μας, οι απαντήσεις στα ζητούμενα των πολιτών, είναι ο δρόμος για να ενισχύσουμε την κοινωνική και πολιτική επιρροή της Νέας Δημοκρατίας και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε, ώστε στο τέλος της κυβερνητικής μας θητείας, να κριθούμε και πάλι θετικά και οι συμπατριώτες μας να εμπιστευτούν για μία ακόμα φορά τη Νέα Δημοκρατία και τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
5. Για να κλείσουμε με το δικό σας χαρτοφυλάκιο, ποιες είναι οι προκλήσεις για εσάς το επόμενο διάστημα;
Πρόκληση για μένα είναι, μέσα από εκτενή και ειλικρινή διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους, να διαμορφώσουμε την «Στρατηγική για την απασχόληση 2030». Η ενίσχυση της απασχόλησης απαιτεί ολιστική θεώρηση και θα πρέπει να στηρίζεται στη διάγνωση των αναγκών της αγοράς εργασίας, στη διάγνωση των δεξιοτήτων με προοπτική αυξημένης ζήτησης καθώς και στη σύνδεση της αγοράς με την εκπαίδευση και την κατάρτιση. Μέλημά μας στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης είναι η υλοποίηση παρεμβάσεων που θωρακίζουν εργαζόμενους και συνταξιούχους και συντελούν στην αναβάθμιση του εργασιακού περιβάλλοντος. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων μου, ξεκίνησα γύρο επαφών με τους κοινωνικούς εταίρους ο οποίος θα συνεχιστεί με σκοπό να εντοπίσω τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς και να τις μετατρέψω σε μεταρρυθμίσεις προς όφελος των εργαζομένων, των εργοδοτών, των συνταξιούχων, των ανέργων.
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας: