Συνέντευξη της Υπουργού Εσωτερικών Νίκης Κεραμέως στην ηλεκτρονική εφημερίδα «Political»

4 Φεβρουαρίου, 2024
#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki

Πώς κρίνετε τη συνολική στάση των κομμάτων στο θέμα της επιστολικής ψήφου για τις εθνικές εκλογές;

Την περασμένη εβδομάδα, σε μια ιστορική στιγμή για τη Δημοκρατία, η χώρα μας απέκτησε για πρώτη φορά το θεσμό της επιστολικής ψήφου. Πρόκειται για μια μεγάλη δημοκρατική αλλαγή, που αίρει κάθε πρακτικό εμπόδιο στην άσκηση του δικαιώματος ψήφου των πολιτών. Συζητήσαμε εκτενώς με τα κόμματα και τους φορείς, δώσαμε χρόνο στη διαβούλευση, ενσωματώσαμε στο νομοσχέδιο προτάσεις που υπέβαλαν τόσο οι φορείς όσο και η αντιπολίτευση και, επί της αρχής στην επιτροπή της Βουλής, το νομοσχέδιο ψηφίστηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ ενώ θετικά τοποθετήθηκε και η Πλεύση Ελευθερίας σε ό,τι αφορά την εφαρμογή της επιστολικής ψήφου στις Ευρωεκλογές. Η ευρεία αποδοχή της οποίας έτυχε το νομοσχέδιο, αποτέλεσε μία μεγάλη ευκαιρία να ικανοποιήσουμε το πάγιο και διαχρονικό αίτημα της Διασποράς, επεκτείνοντας το θεσμό της επιστολικής ψήφου και στις εθνικές εκλογές για τους Έλληνες του εξωτερικού. Καταθέσαμε τροπολογία, στην έναρξη της τριήμερης συζήτησης στην Ολομέλεια, την οποία δυστυχώς ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ καταψήφισαν, παρά το γεγονός ότι είχαν ήδη ψηφίσει «ΝΑΙ» επί της αρχής για την εφαρμογή της επιστολικής ψήφου στις Ευρωεκλογές. Και μάλιστα δεν περιορίστηκαν μόνο εκεί, αλλά υπαναχώρησαν εντελώς από τις διακηρυγμένες θέσεις τους, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο στο σύνολό του. Στη Δημοκρατία δεν μπορούμε  να έχουμε δυο μέτρα και δυο σταθμά. Μια υπέρ της άρσης εμποδίων και μια κατά, μια υπέρ της επιστολικής ψήφου και μια κατά. Μέλημα της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι, όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες να μπορούν να ψηφίζουν ανεμπόδιστα, χωρίς κωλύματα ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους. Και θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε γι’ αυτό. Όπως δεσμεύτηκε ο Πρωθυπουργός, αμέσως μετά τις Ευρωεκλογές του Ιουνίου, θα επαναφέρουμε την τροπολογία, με την ελπίδα αυτή να ψηφιστεί από αυξημένη πλειοψηφία, προς όφελος όλων των Ελλήνων πολιτών.

Πολλοί λένε ότι η αποχή που θα δούμε στις Ευρωεκλογές (ίσως λόγω και των πολλών εκλογικών αναμετρήσεων το 2023) δεν μπορεί να καταπολεμηθεί με την επιστολική ψήφο ενώ και στις εθνικές εκλογές δεν πήγαν να ψηφίσουν αρκετοί απόδημοι Έλληνες που είχαν το δικαίωμα. Το σχόλιό σας.

Η αποχή αποτελεί παγκόσμιο και σύνθετο πρόβλημα και ο περιορισμός της σημαντικό ζητούμενο. Η επιστολική ψήφος δεν θα λύσει με μαγικό τρόπο το ζήτημα αυτό. Ωστόσο, αποτελεί ένα ακόμη θεσμικό εργαλείο το οποίο μπορεί να ενισχύσει τη δυνατότητα συμμετοχής στις εκλογές, καθώς αίρει πρακτικά εμπόδια. Πλέον οι Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό δεν χρειάζεται να ταξιδέψουν, δαπανώντας σημαντικά ποσά, προκειμένου να ψηφίσουν. Αλλά και για όλους εμάς, που ζούμε στην Ελλάδα, αίρεται κάθε πρακτικό εμπόδιο. Για παράδειγμα, μέσω της επιστολικής ψήφου μπορούν να ψηφίσουν ηλικιωμένοι, άτομα με αναπηρία, άτομα με κινητικά προβλήματα, εποχικά εργαζόμενοι, εκλογείς που εργάζονται τις Κυριακές κ.α. Η πολιτεία έχει υποχρέωση να ενισχύσει την ισότιμη άσκηση των δικαιωμάτων των πολιτών. Αυτός είναι ο σκοπός μας με την καθιέρωση της επιστολικής ψήφου.

Για το 2024 πως κατανέμονται οι προσλήψεις που θα πραγματοποιηθούν στο Δημόσιο;

Είναι γνωστό ότι  οι προσλήψεις στο Δημόσιο πραγματοποιούνται βάσει ετήσιου σχεδιασμού και του κανόνα 1:1, δηλαδή έως μία πρόσληψη για κάθε μία αποχώρηση συνολικά στο Δημόσιο. Για το 2024 έχουν εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο 16.521 προσλήψεις. Θα καλυφθούν σημαντικές ανάγκες σε Υπουργεία και φορείς, αλλά θα έλεγα ότι έχουμε δώσει επιπλέον ιδιαίτερη έμφαση σε τρείς τομείς. Πρώτον, στον ευαίσθητο τομέα της Υγείας όπου δρομολογούνται ήδη 6.500 προσλήψεις, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού. Δεύτερον, στον τομέα της κλιματικής κρίσης και της προστασίας των δασών και τρίτον σε υπηρεσίες που ασχολούνται με την επίτευξη των ορόσημων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Πότε θα δούμε τις νέες Διοικήσεις σε οργανισμούς με το νέο, προσφάτως ψηφισθέντα, νόμο; Μήπως καθυστερούμε αρκετά με το νέο σύστημα με συνέπεια την αργοπορία του κράτους;

Όχι μόνο δεν καθυστερούμε, αλλά οι διαδικασίες «τρέχουν» ταχύτερα από τις προβλεπόμενες προθεσμίες. Ο νόμος για την αλλαγή στον τρόπο επιλογής και αξιολόγησης των Διοικήσεων στο Δημόσιο εφαρμόζεται ήδη. Εκδόθηκαν οι προκηρύξεις για τους επικεφαλής των Υγειονομικών Περιφερειών και για τις διοικήσεις των νοσοκομείων της χώρας, ολοκληρώθηκε η υποβολή αιτήσεων και ετοιμάζεται ήδη το ΑΣΕΠ για τη διεξαγωγή του πρώτου τεστ δεξιοτήτων. Παράλληλα, ετοιμάζονται προκηρύξεις και για τους επικεφαλής άλλων φορέων του δημοσίου. Στόχος  είναι να θέσουμε στην υπηρεσία των Πολιτών ένα δημόσιο πιο αξιοκρατικό, πιο λειτουργικό, πιο αποτελεσματικό, με τον κατάλληλο άνθρωπο να υπηρετεί στην κατάλληλη θέση.

Βλέπουμε ότι το 2024 θα είναι χρονιά αυξήσεων στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων. Ποιο θα είναι όμως το νέο μοντέλο αξιολόγησης τους;

Πράγματι, το τελευταίο διάστημα ξεκίνησε η αύξηση μισθών των εργαζομένων στο Δημόσιο. Το πρώτο βήμα έγινε πέρυσι με την αύξηση των αποδοχών των υγειονομικών και φέτος προχωρήσαμε σε οριζόντια μισθολογική αύξηση για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους, για πρώτη φορά μετά από 14 χρόνια, καθώς και σε επιπλέον αύξηση σε όσους κατέχουν θέση ευθύνης και σε όσους έχουν παιδιά. Είναι ήδη σε εφαρμογή ο νέος νόμος αξιολόγησης δημοσίων υπαλλήλων που ψηφίστηκε το 2022 και προβλέπει αξιολόγηση στη βάση επίτευξης ή μη των στόχων που έχουν τεθεί για κάθε τμήμα. Δεν σταματούμε όμως εδώ. Πρόθεσή μας είναι να ανιχνεύσουμε τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών και να ακούσουμε ακόμα πιο δυνατά τη φωνή τους. Σύντομα, θα θέσουμε σε εφαρμογή μία ηλεκτρονική πλατφόρμα  αποτίμησης των υπηρεσιών του Δημοσίου, δίνοντας στους πολίτες τη δυνατότητα να αποτιμούν οι ίδιοι την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Η διαδικασία αυτή θα αποτελέσει πρόσθετο εργαλείο ανατροφοδότησης με στόχο τη διαρκή βελτίωση του Δημοσίου. Όταν, για παράδειγμα, κάποιος επισκέπτεται ένα Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών, μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψής του θα έχει ηλεκτρονικά τη δυνατότητα να εκφράσει το βαθμό ικανοποίησής του από τις υπηρεσίες που του παρασχέθηκαν, από το προσωπικό που τον εξυπηρέτησε, ως προς τη συμπεριφορά του, την ταχύτητά του, την αποτελεσματικότητά του, την κατάρτισή του, στο εν λόγω αντικείμενο. Χρησιμοποιούμε όλα τα εργαλεία προκειμένου να δημιουργήσουμε ένα Δημόσιο το οποίο θα γίνεται διαρκώς πιο αποτελεσματικό, πιο αποδοτικό, πιο φιλικό, πιο εξυπηρετικό.

Παρόλο που δεν είστε πια υπουργός Παιδείας, ποια πιστεύετε θα είναι η εικόνα της Παιδείας με την έλευση των μη κρατικών πανεπιστημίων στη χώρα; Ποιες δικλείδες θα θέτατε για να μην έχουμε υποβάθμιση σπουδών;

Τα Δημόσια Πανεπιστήμιά μας ενισχύθηκαν σημαντικά τα τελευταία χρόνια θεσμικά και οικονομικά, όπως άλλωστε είχε δεσμευθεί η Νέα Δημοκρατία. Παράλληλα, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη μεγαλύτερη εξωστρέφειά τους, με τη διαμόρφωση κατάλληλων συνθηκών για συνέργειες με κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου. Η δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα είναι το επόμενο βήμα το οποίο θα ευνοήσει πολλαπλώς τη χώρα και τους πολίτες, αφού η λειτουργία τους δημιουργεί σημαντικά εκπαιδευτικά, κοινωνικά, οικονομικά οφέλη. Προσφέρει περισσότερες επιλογές στις νέες και τους νέους μας. Δημιουργεί συνθήκες υγιούς συναγωνισμού με τα δημόσια πανεπιστήμια, κάτι που θα οδηγήσει σε συνολική βελτίωση του επιπέδου σπουδών στη χώρα μας. Ανακόπτει επίσης το κύμα φυγής προς πανεπιστήμια του εξωτερικού και ταυτοχρόνως συμβάλλει στον επιστροφή φοιτητών και διδακτικού προσωπικού. Ανακουφίζει χιλιάδες οικογένειες, που σήμερα ξοδεύουν σημαντικά ποσά για να σπουδάζουν τα παιδιά τους σε ξένες χώρες. Επιδιώκουμε τα μη κρατικά πανεπιστήμια που θα λειτουργήσουν στη χώρα μας να λειτουργούν σε πολύ υψηλό ακαδημαϊκό επίπεδο και ακριβώς γι’  αυτό θα υπάρχουν αυστηρά κριτήρια και θα πρέπει, για την ίδρυση ενός παραρτήματος να έχει εξασφαλιστεί προηγουμένως, μεταξύ άλλων, και η σύμφωνη γνώμη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Η κυβέρνηση περνάει ένα κρίσιμο νομοσχέδιο όπως αυτό με το γάμο για τα ομόφυλα ζευγάρια. Δεν φοβάστε ότι ένα παραδοσιακό κομμάτι της παράταξης θα σας γυρίσει την πλάτη, ομοίως και μία σοβαρή μερίδα του κλήρου;

Πρόκειται για την υλοποίηση μίας εξαγγελίας της κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού, η οποία αφορά την ισότητα στο γάμο και την αποκατάσταση της ισότητας όλων των πολιτών απέναντι στον νόμο. Σήμερα, η ισότητα αυτή δεν υπάρχει, δηλ. υπάρχουν συμπολίτες μας που αποκλείονται από τον θεσμό του γάμου, και αυτό με τη σειρά του προκαλεί στρεβλώσεις. Όπως το ότι, για παράδειγμα, τα παιδιά ενός ομόφυλου ζευγαριού που έχει παντρευτεί στο εξωτερικό έχουν στην Ελλάδα νομική σχέση μόνο με τον έναν, αναγνωρισμένο, γονέα. Σε περίπτωση που συμβεί κάτι στον αναγνωρισμένο γονέα, αυτά θα καταλήξουν σε κάποιο ίδρυμα ή σε κάποιον μακρινό συγγενή. Επίσης, αν ο αναγνωρισμένος γονιός δεν είναι Έλληνας, το παιδί δεν θα λάβει την ελληνική ιθαγένεια. Κατανοώ ενδοιασμούς και αντιρρήσεις που εκφράζονται, ωστόσο δεν τα συμμερίζομαι. Ο νόμος αυτός αφορά πάνω από όλα τα ανθρώπινα δικαιώματα των ομόφυλων ζευγαριών και των παιδιών τους. Και υποχρέωση της εκάστοτε Κυβέρνησης είναι να μεριμνά όχι μόνο για τα δικαιώματα των πολλών αλλά και των λίγων, και του ενός ατόμου ακόμη, προκειμένου να διασφαλιστεί η ισότητα δικαιωμάτων και η ισότητα απέναντι στον νόμο. Σε ό,τι αφορά τις αντιδράσεις από μερίδα του κλήρου που αναφέρετε, σέβομαι τις απόψεις της Εκκλησίας, σέβομαι όμως και την αρχή της διάκρισης των ρόλων, και η νομοθετική πρωτοβουλία ανήκει στην Κυβέρνηση.

Φόρμα Εθελοντή

Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:

ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗ ΦΟΡΜΑ
Εγγραφή στο Newsletter

Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:

ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗ ΦΟΡΜΑ