Γιατί πρέπει να αλλάξει ο τρόπος επιλογής των διοικήσεων των φορέων στο Δημόσιο; Ποιό είναι το σημείο-κλειδί της μεταρρύθμισης αυτής;
Γιατί είναι κρίσιμο να έχουμε στελέχη με αυξημένα προσόντα και με σύγχρονες δεξιότητες. Να έχουμε τον πλέον κατάλληλο άνθρωπο σε κάθε θέση. Θέλουμε οι φορείς του Δημοσίου να λειτουργούν πιο μεθοδικά, γιατί αυτό συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη λειτουργία του κράτους και οδηγεί σε καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Η ενίσχυση της αξιοκρατίας και της διαφάνειας στην επιλογή των διοικήσεων, που πλέον θα γίνεται υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ, αλλά και η ετήσια αξιολόγησή τους, αποτελούν καθοριστικές αλλαγές που συμβάλλουν στην επίτευξη του στόχου μας. Σε ένα Δημόσιο που λειτουργεί με επίκεντρο τον πολίτη.
Τέλος δηλαδή στη διαχρονική πρακτική όλων των κυβερνήσεων να βολεύουν ημετέρους στα νοσοκομεία, πολλές φορές άσχετους με τον τομέα της υγείας;
Ένα από τα «κλειδιά» του νέου τρόπου επιλογής είναι η συνάφεια, στο πτυχίο και στην εργασιακή εμπειρία, με το αντικείμενο της θέσης. Δεν μπορεί να διεκδικεί κάποια ή κάποιος τη διοίκηση ενός νοσοκομείου, χωρίς να έχει σχετικό πτυχίο, αλλά και εμπειρία σε σχετικές θέσεις διοίκησης. Δεν μένουμε, όμως, μόνο σε αυτό. Για πρώτη φορά, εισάγουμε στη διαδικασία επιλογής το τεστ δεξιοτήτων. Οι δεξιότητες, παγκοσμίως, αποτελούν πολύ σημαντικό κριτήριο. Για παράδειγμα, η ικανότητα προσαρμογής στο εργασιακό περιβάλλον, η ικανότητα διαχείρισης δύσκολων επαγγελματικών καταστάσεων, ο παραγωγικός συλλογισμός. Με όλα αυτά, διασφαλίζουμε ότι τα στελέχη που θα επιλέγονται θα έχουν σχέση, γνώση, εμπειρίες που αντιστοιχούν στη θέση για την οποία επιλέγονται. Αυτό ισχύει για όλους τους φορείς του Δημοσίου, προφανώς και για τους διοικητές των νοσοκομείων και όλων των φορέων στο χώρο της υγείας.
Μπορεί όμως η δημόσια διοίκηση να έχει τα ίδια κριτήρια με μια π.χ. μεγάλη ιδιωτική εταιρία; Μήπως πρέπει κάθε υπουργός να επιλέγει τους επικεφαλής των φορέων που εποπτεύει και να λογοδοτεί για τα αποτελέσματα που αυτοί φέρνουν;
Το Δημόσιο που θέλουμε οφείλει να αξιοποιεί όλες τις καλές πρακτικές δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, χωρίς ποτέ να ξεχνά ότι αποστολή του είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη, την οποία οφείλει να τοποθετεί στο επίκεντρο της δράσης του. Η νέα διαδικασία επιλογής διοικήσεων ανταποκρίνεται σε αυτή την προσέγγιση. Με το νομοσχέδιο, που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε δημόσια διαβούλευση, επιλέγονται, υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ, οι τρεις πλέον κατάλληλοι υποψήφιοι για κάθε θέση. Θυμίζω, συνάφεια πτυχίου και εργασιακής εμπειρίας, έλεγχος τυπικών προσόντων, τεστ δεξιοτήτων, μοριοδότηση, συνέντευξη. Καθιερώνουμε, συνεπώς, μια νέα διαδικασία, με ενισχυμένη αξιοκρατία και αντικειμενικότητα, στο τέλος της οποίας ο Υπουργός επιλέγει από τους τρείς τον ένα που θα αναλάβει τη θέση.
Θα μπορεί δηλαδή ένα μέλος ή ακόμα και στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ ή του ΠΑΣΟΚ να συμμετέχει στο διαγωνισμό και να επιλεγεί για θέση επικεφαλής φορέα στο Δημόσιο;
Ασφαλώς. Οποιοσδήποτε πληροί τις προϋποθέσεις χωρίς καμία απολύτως εξαίρεση. Είναι καιρός να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε αυτούς τους φορείς πέρα και πάνω από κόμματα. Γιατί πρέπει να ανήκει κάποιος σε κάποιο κόμμα, να είναι δεξιός, αριστερός, ή κεντρώος, για να διοικήσει ένα νοσοκομείο; Μέσα από τη νέα διαδικασία επιλογής, αναζητούμε τους πλέον κατάλληλους για κάθε θέση. Η αναζήτηση αυτή, δεν μπορεί και δεν έχει κομματικό ή πολιτικό πρόσημο.
Πότε και από ποιους φορείς θα ξεκινήσει η επιλογή των νέων διοικήσεων με το καινούργιο σύστημα; Σε τι ορίζοντα θα προκηρυχθούν και οι 600 θέσεις;
Πρώτη μας προτεραιότητα είναι ο ευαίσθητος χώρος της Υγείας. Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, θα δημοσιευθεί μία ενιαία προκήρυξη για όλα τα νοσοκομεία της χώρας. Και αυτό είναι σημαντικό, αφού μέχρι τώρα έβγαινε μία προκήρυξη για κάθε νοσοκομείο και για κάθε φορέα ξεχωριστά, κάτι που αποδείχτηκε εξαιρετικά χρονοβόρο. Πάμε, λοιπόν, σε πιο ευέλικτες και πιο γρήγορες διαδικασίες. Μετά τα νοσοκομεία, θα ακολουθήσουν προκηρύξεις για την κάλυψη των περίπου 400 θέσεων των άλλων φορέων του Δημοσίου.
Στο Δημόσιο σήμερα υπηρετούν περίπου 600.000 μόνιμοι υπάλληλοι. Υπάρχουν μελέτες για το αν πρέπει να αυξηθούν ή να μειωθούν; Ποιοι τομείς χρειάζονται περισσότερο ενίσχυση με προσωπικό;
Τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σημαντικά ο εξορθολογισμός του Δημοσίου, σε ό,τι αφορά το ανθρώπινο δυναμικό του. Όπως γνωρίζετε, ισχύει ο κανόνας ένα προς ένα. Μία πρόσληψη για μία αποχώρηση, συνολικά όμως στο Δημόσιο, όχι ανά κλάδο. Δηλαδή η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να καθορίζει προτεραιότητες, με βάση τις πραγματικές ανάγκες. Με βάση την κάλυψη αυτών των αναγκών, παρουσιάσαμε πριν λίγες ημέρες στο Υπουργικό Συμβούλιο, με την Υφυπουργό Βιβή Χαραλαμπογιάννη, τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων για το 2024, στον οποίο δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση σε τρείς τομείς. Στην Υγεία, που έχει τη μερίδα του λέοντος στις προσλήψεις στη βάση και των προεκλογικών εξαγγελιών του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, στην προστασία του περιβάλλοντος από την κλιματική κρίση και στην κάλυψη αναγκών που προκύπτουν από ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης, δηλαδή σημαντικές δράσεις οι οποίες προϋποθέτουν προσλήψεις για την υλοποίησή τους. Προφανώς θα καλυφθούν ανάγκες σε όλους τους τομείς, αλλά στους συγκεκριμένους έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση.
Σχεδιάζετε αλλαγές στις πειθαρχικές διαδικασίες που αφορούν στους δημοσίους υπαλλήλους;
Σχεδιάζουμε πολλά, που έχουν ήδη ξεκινήσει να υλοποιούνται. Επιμορφωτικά προγράμματα για το ανθρώπινο δυναμικό μας, με στόχο τη διαρκή βελτίωση γνώσεων και δεξιοτήτων. Στοχοθεσία. Κινητροδότηση, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το οικονομικό «bonus» παραγωγικότητας. Αποτίμηση των υπηρεσιών από τους πολίτες. Από αυτό τον σχεδιασμό δεν θα μπορούσαν να εξαιρεθούν οι πειθαρχικές διαδικασίες. Πρόθεσή μας είναι να επιταχυνθούν, με πλήρη ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής εφαρμογής e-Peitharxika και σύσταση ειδικού οργάνου με αποκλειστική αρμοδιότητα την εξέταση των πειθαρχικών υποθέσεων. Στο Υπουργείο Εσωτερικών, κύριε Παπαχλιμίντζο, εργαζόμαστε για να θέσουμε τον πολίτη στο επίκεντρο. Δεν είναι ένα εύηχο μήνυμα, είναι βασική μας επιδίωξη και εργαζόμαστε συστηματικά για να την κάνουμε πράξη.
Η Νέα Δημοκρατία έθεσε ως στόχο τη νίκη στις 13 περιφέρειες, αλλά τελικά πέτυχε στις 8, ενώ οι υποψήφιοι που στήριζε έχασαν στους δύο μεγάλους Δήμους. Τι έφταιξε κατά τη γνώμη σας και τι πρέπει να διορθωθεί;
Η Νέα Δημοκρατία έθεσε τον αυτονόητο εκλογικό στόχο. Σε μια προεκλογική προσπάθεια ξεκινάς για να κερδίσεις. Το 13 + 3 ήταν ο αριθμητικός προσδιορισμός του στόχου αυτού. Οι υποψήφιοι που υποστήριξε η ΝΔ επικράτησαν σε 8 από τις 13 περιφέρειες της χώρας, σε τέσσερις περιφέρειες επικράτησαν άλλοι υποψήφιοι που προέρχονται από τη Ν.Δ. και στη Θεσσαλία εξελέγη υποψήφιος της αντιπολίτευσης. Την ίδια στιγμή είχαμε την εκλογή πλέον των 200 δημάρχων που πρόσκεινται στη Νέα Δημοκρατία. Προφανώς εξετάζουμε κάθε περίπτωση που δεν πετύχαμε τον εκλογικό μας στόχο, αναλύουμε τα μηνύματα και κάνουμε την αυτοκριτική μας.
Θεωρείτε ότι το συγκεκριμένο αποτέλεσμα μπορεί να αλλάξει το πολιτικό σκηνικό που έχει διαμορφωθεί μετά τις εθνικές εκλογές του Ιουνίου;
Οι συντεταγμένες του πολιτικού σκηνικού, όπως αποτυπώθηκαν στις δύο πρόσφατες αλλεπάλληλες εθνικές αναμετρήσεις, αλλά και στις περιφερειακές εκλογές, παραμένουν για τη ΝΔ σε επίπεδα ανάλογα με εκείνα των εκλογών του Ιουνίου. Αυτό αυξάνει τις ευθύνες μας να δικαιώσουμε τους πολίτες για την εμπιστοσύνη που δείχνουν στον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη Νέα Δημοκρατία. Να προχωρήσουμε πιο γρήγορα στις αλλαγές που ζητά η κοινωνία. Να λειτουργήσουμε ακόμη πιο αποτελεσματικά.
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας: