Συνέντευξη Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως στην εφημερίδα Παραπολιτικά και το δημοσιογράφο Κώστα Παπαχλιμίντζο

    February 5, 2023
    #MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki#MeTiNiki

    1. Η πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης καταψηφίστηκε πριν από μία εβδομάδα, αλλά το ζήτημα των παρακολουθήσεων παραμένει στην επικαιρότητα. Τι πρέπει να γίνει στο εξής για να χυθεί άπλετο φως στην υπόθεση αυτή;

    Το ζήτημα των επισυνδέσεων είναι στα χέρια της Δικαιοσύνης, η οποία ερευνά κάθε πτυχή του. Αναμένουμε τα πορίσματα της δικαστικής έρευνας για να χυθεί άπλετο φως σε μια σοβαρή υπόθεση, της οποίας επιθυμούμε τη διαλεύκανση καθώς και την απόδοση ευθυνών. Όσο διαρκεί η δικαστική έρευνα, η αμφισβήτηση των εισαγγελικών λειτουργών από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, και ειδικότερα τον κ. Τσίπρα, είναι επιζήμια για το κύρος και τη λειτουργία των θεσμών. Η πρόσφατη, δε, αναφορά του σε «έκπτωτη» κυβέρνηση, με αφορμή το θέμα αυτό, συνιστά επικίνδυνο τακτικισμό και μέγιστη ασέβεια προς τους δημοκρατικούς θεσμούς, αφού η Κυβέρνηση έχει εκλεγεί με την ψήφο του 39,85% του Ελληνικού λαού και μόλις ανανεώθηκε και η εμπιστοσύνη της Βουλής προς αυτήν.

    2. Τι έδειξε η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων που ολοκληρώθηκε; Θα προχωρήσει η αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών και με ποιο τρόπο;

    Μετά από 41 χρόνια ξεκίνησε, όπως είχαμε δεσμευθεί, η οριζόντια ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών σε δύο επίπεδα: αφ’ ενός στην κατάρτιση και το παιδαγωγικό έργο, όπου αξιολογείται όχι μόνο η εκπαιδευτική επάρκεια, αλλά και η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού, σε τι βαθμό για παράδειγμα μπορεί να μεταλαμπαδεύσει γνώσεις και δεξιότητες στα παιδιά. Το δεύτερο πεδίο αξιολόγησης αφορά στην υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια. Ο χαρακτήρας της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι καθαρά βελτιωτικός και τα πορίσματα θα αξιοποιηθούν για την επιβράβευση (μέσω επιπλέον μορίων για υπηρεσιακή ανέλιξη) όσων σημειώνουν θετικά αποτελέσματα, καθώς και για την επιμόρφωση όσων διαπιστωθεί ότι χρήζουν βελτίωσης. Η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι ο τρίτος πυλώνας της αξιολόγησης της εκπαίδευσης. Έχουν προηγηθεί ήδη από πέρυσι, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η αξιολόγηση σχολικής μονάδας και η αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος, η «ελληνική Pisa». Τα πορίσματά τους ήδη αξιοποιούνται – και θα σας αναφέρω δύο παραδείγματα. Επισκέφθηκα ένα σχολείο στην Περιφέρεια, το οποίο μέσω της αξιολόγησης σχολικής μονάδας διαπίστωσε ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης ως προς την εξωστρέφεια του σχολείου, επί της οποίας δεν είχε αναλάβει δράσεις. Στη βάση της ανατροφοδότησης που έλαβε από τον σύμβουλο εκπαίδευσης για πρώτη φορά φέτος, λοιπόν, το σχολείο και οι μαθητές του συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα. Αντιστοίχως η «ελληνική PISA» διαπίστωσε συγκεκριμένες ανάγκες στο Γυμνάσιο και σε ζητήματα γλωσσικών δεξιοτήτων και μαθηματικών, οι οποίες ενσωματώθηκαν στον σχεδιασμό των αντίστοιχων νέων Προγραμμάτων Σπουδών που βρίσκονται σε πιλοτική εφαρμογή, προ της εισαγωγής τους σε όλα τα σχολεία της χώρας.

    3. Η αναμόρφωση του μισθολογίου στο Δημόσιο που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός θα αφορά και τους εκπαιδευτικούς και πανεπιστημιακούς;

    Ναι. Ο Πρωθυπουργός έχει ήδη αναφερθεί στο γεγονός ότι, αν η πρώτη τετραετία της διακυβέρνησής του ήταν εστιασμένη σε μεγάλο βαθμό στις μειώσεις φόρων, η δεύτερη τετραετία -εφόσον ο ελληνικός λαός ανανεώσει την εμπιστοσύνη του σε εμάς – θα επικεντρωθεί σε καλύτερες απολαβές στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Έχουμε αυξήσει τις απαιτήσεις στις εκπαιδευτικές δομές της χώρας και οι εκπαιδευτικοί μας θα έπρεπε να αμείβονται υψηλότερα. Συνεπώς, σε συνέχεια σημαντικής ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης (με 25.000 μόνιμους διορισμούς στα σχολεία και 2.000 μόνιμους διορισμούς στα ΑΕΙ), επόμενος σταθμός είναι η ενίσχυση των απολαβών τους, εντός των δημοσιονομικών ορίων της χώρας.

    4. Προγραμματίζετε νέους διορισμούς δασκάλων και καθηγητών εντός του 2023;

    Τα τελευταία τριάμισι χρόνια, παρά τις έκτακτες κρίσεις που αντιμετωπίσαμε αρχής γενομένης από την πανδημία, επί Κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη, πραγματοποιήσαμε – μετά από 12 συναπτά έτη που δεν είχε γίνει κανείς διορισμός στα σχολεία – 25.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, εκ των οποίων οι 6.000 στην Ειδική Αγωγή, οι πρώτοι στην ιστορία της χώρας μέσω ΑΣΕΠ. Όπως είναι γνωστό, κατά τη διάρκεια εκλογικών διαδικασιών δεν επιτρέπεται να γίνονται διορισμοί. Αναλόγως του χρόνου κατά τον οποίο θα ολοκληρωθεί η εκλογική διαδικασία και εφόσον δοθεί εκ νέου εντολή στη Νέα Δημοκρατία και τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο στόχος είναι άμεσα να συνεχιστούν οι διορισμοί και να απομακρυνθούμε από τη στρεβλή εφαρμογή του καθεστώτος των αναπληρωτών, δηλαδή οι αναπληρωτές να καλύπτουν μόνο έκτακτες ανάγκες, όπως ατυχήματα, ασθένειες, εγκυμοσύνες.

    5. Σας ανησυχούν τα περιστατικά βίας και εκφοβισμού στα σχολεία; Τι περιεχόμενο θα έχουν οι πρωτοβουλίες σας για την αντιμετώπιση των φαινομένων αυτών;

    Το θέμα της βίας είναι σύνθετο. Δυστυχώς, τα φαινόμενα βίας και επιθετικότητας που καταγράφονται στην κοινωνία, έχουν απολήξεις και στα σχολεία. Πιστεύω ότι το σχολείο, σε συνδυασμό με την οικογένεια, μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά και στην πρόληψη αλλά και στην αντιμετώπιση της βίας. Θα αναφέρω ενδεικτικά πέντε πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει και εφαρμόζουμε, συν μία που θα εφαρμόσουμε προσεχώς. Πρώτον, διπλασιάσαμε τους ψυχολόγους και τους κοινωνικούς λειτουργούς στα σχολεία μας – από 1600 περίπου που παραλάβαμε σε 3200. Δεύτερον, προχωρήσαμε σε οριζόντιες επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών μας επί του θέματος. Τρίτον, θεσμοθετήσαμε τον σύμβουλο σχολικής ζωής, ο οποίος αποτελεί το πρώτο σημείο αναφοράς για μαθητή που θέλει να μοιραστεί κάποιον προβληματισμό του. Τέταρτον, αυξήσαμε κατά 150% τη χρηματοδότηση σε υποστηρικτικούς φορείς, όπως τα ΚΕΔΑΣΥ. Πέμπτον, μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων που εντάχθηκαν στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, εισάγουμε θεματικές όπως η σεξουαλική αγωγή, ο σεβασμός στον συνάνθρωπο, ο σεβασμός στην διαφορετικότητα, επενδύοντας και στο μέλλον. Εάν κάθε πολίτης αυτής της χώρας είχε διδαχθεί αρχές σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στο σχολείο, είχε διδαχθεί τι συνιστά ασφαλές άγγιγμα και τι όχι, ποια είναι τα όρια, πιστεύω ότι δεν θα βλέπαμε σήμερα τόσα περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης. Επίσης, παρουσιάσαμε στο υπουργικό συμβούλιο μία νέα πρωτοβουλία, ένα νέο νομοσχέδιο με επιπλέον μέτρα αντιμετώπισης και πρόληψης του σχολικού εκφοβισμού. Ενδεικτικά, προβλέπεται η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας, μέσω της οποίας θα μπορούν να καταγγέλλονται και σε ανώνυμη βάση από μαθητές περιστατικά βίας, τα οποία είτε αφορούν τους ίδιους είτε κάποιον συμμαθητή τους. Στόχος είναι τα παιδιά μας να νιώσουν ασφαλή, να ωθήσουμε τα παιδιά να σπάσουν τη σιωπή τους, να μιλήσουν.

    6. Έχει ξεκινήσει κανονικά η λειτουργία των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων και πού δρουν αυτές; Ποια άλλα μέτρα σχεδιάζετε για την τήρηση της τάξης στα ΑΕΙ;

    Οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (ΟΠΠΙ) λειτουργούν κανονικά από τον περασμένο Σεπτέμβριο, λίγες εβδομάδες δηλαδή αφότου εκδόθηκε η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε συνταγματικό το νόμο που τις διέπει. Βάσει του σχεδιασμού της ΕΛ.ΑΣ., οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων λειτουργούν ήδη σε τρία Πανεπιστήμια, και ο ρόλος τους είναι κυρίως αποτρεπτικός. Οι ΟΠΠΙ είναι ένα συμπληρωματικό μέτρο, μέρος του συνολικού σχεδιασμού για την πρόληψη της βίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, το οποίο περιλαμβάνει τη νομοθετική αποκατάσταση του ασύλου στην πραγματική του έννοια, διάταξη με την οποία έχει μπει τέλος σε καταλήψεις δεκαετιών, την εκπόνηση σχεδίων ασφαλείας των πανεπιστημίων, την ελεγχόμενη είσοδο κ.ά. Η αντιμετώπιση της βίας και η αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος είναι ένα σύνθετο, χρόνιο ζητούμενο. Χρειάζονται μεθοδικά, σταθερά βήματα, προκειμένου να υπάρξει αλλαγή, και αυτό ακριβώς κάνουμε από την ανάληψη των καθηκόντων μας μέχρι σήμερα.

    7. Η Κυβέρνηση «δείχνει» προς διπλές εθνικές εκλογές. Δε σας ανησυχεί ότι αυτό θα οδηγήσει στη λεγόμενη χαλαρή ψήφο στην πρώτη κάλπη; Και πώς μπορεί να σχηματιστεί κυβέρνηση αν μετά τη δεύτερη κάλπη η ΝΔ είναι πρώτο κόμμα, αλλά όχι αυτοδύναμο; Με ποιους θα συνεργαστείτε δυνητικά;

    Στόχος της Νέας Δημοκρατίας είναι η αυτοδυναμία, ώστε να συνεχίσει η Ελλάδα στο δρόμο της σταθερότητας, της υπευθυνότητας, της ανάπτυξης, της στήριξης της κοινωνίας και να μην επιστρέψει στην αβεβαιότητα και στο αποτυχημένο κυβερνητικό παρελθόν του ΣΥΡΙΖΑ. Οι πολίτες γνωρίζουν ότι η πρώτη εκλογική αναμέτρηση θα πραγματοποιηθεί με το σύστημα της απλής αναλογικής, που εισήγαγε ο ΣΥΡΙΖΑ, και ότι η ψήφος τους είναι καθοριστική. Το αποτέλεσμα της πρώτης κάλπης θα αποτελέσει το εφαλτήριο και, σε μεγάλο βαθμό, θα προκαθορίσει την επίτευξη της αυτοδυναμίας της Νέας Δημοκρατίας, στην εκλογική αναμέτρηση που θα ακολουθήσει. Από την καθημερινή επαφή μου με πολίτες, ιδιαιτέρως στο Βόρειο Τομέα της Αθήνας, όπου είμαι υποψήφια, διαπιστώνω ότι όλο και πιο πολύ γίνεται αντιληπτό ότι η ψήφος στην πρώτη εκλογική αναμέτρηση είναι αυτή που πρέπει να ακυρώσει το εφιαλτικό σενάριο κυβέρνησης «ηττημένων», κυβέρνησης συνεργασίας με κορμό το ΣΥΡΙΖΑ. Να εμποδίσει, δηλαδή, τον κ. Τσίπρα να εφαρμόσει τις ίδιες πολιτικές, να χρησιμοποιήσει τα ίδια πρόσωπα, να λειτουργήσει με την ίδια νοοτροπία, της περιόδου 2015-2019 που, δικαίως, αποδοκίμασε έντονα η κοινωνία. Σε ότι αφορά τη δεύτερη εκλογική αναμέτρηση, πιστεύω ότι πολίτες θα αναδείξουν αυτοδύναμη τη Νέα Δημοκρατία.

    Φόρμα Εθελοντή

    Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:

    ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗ ΦΟΡΜΑ
    Εγγραφή στο Newsletter

    Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:

    ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗ ΦΟΡΜΑ