Ομιλία της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκης Κεραμέως, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Συζητάμε σήμερα επί της αρχής του νομοσχεδίου με τίτλο: “Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις”.
Επιτρέψτε μου τέσσερα εισαγωγικά σχόλια πριν μπω στην ουσία των ρυθμίσεων:
Έρχομαι, τώρα, στην ανάλυση του νομοσχεδίου επί της αρχής, και θα επικεντρωθώ συγκεκριμένα σε 6 σημεία αυτού:
Α) Εισάγονται πιλοτικά τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» στο υποχρεωτικό, ωρολόγιο πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το ερχόμενο σχολικό έτος (2020-21). Απομακρυνόμαστε από τη στείρα μετάδοση γνώσεων και σηματοδοτούμε τη στροφή σε ένα σύγχρονο σχολείο, σε ένα σχολείο που δίνει έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα στους μαθητές: ήπιες δεξιότητες, δεξιότητες ζωής, δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης, όπως ενδεικτικά κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία, επικοινωνία, ευελιξία και προσαρμοστικότητα, πρωτοβουλία, οργανωτική ικανότητα, ενσυναίσθηση και κοινωνικές δεξιότητες, επίλυση προβλημάτων, ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός.
Τονίζω ορισμένες πτυχές του προγράμματος:
Β) Εισάγεται πιλοτικά στο νηπιαγωγείο η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων. Στόχος του εγχειρήματος είναι η διεύρυνση της γλωσσολογικής αντίληψης των παιδιών, να τους δώσουμε εφόδια που θα τους είναι πολύτιμα στο μέλλον.
Τονίζω και εδώ συγκεκριμένες πτυχές του πιλοτικού προγράμματος:
Γ) Ενισχύουμε ιδιαιτέρως κάποια γνωστικά αντικείμενα, και μέσω του νομοσχεδίου αλλά και μέσω των ΥΑ που θα ακολουθήσουν: πληροφορική (με προσθήκη 3 ωρών, 1 στο Γυμνάσιο και 2 στο Λύκειο), των κλασσικών γραμμάτων (με τα αρχαία να συμπεριλαμβάνονται εκ νέου στα εξεταζόμενα μαθήματα στο Γυμνάσιο, και τα Λατινικά στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα στη Γ Λυκείου), της φυσικής αγωγής (με την καθιέρωση 2ωρου σε όλο το Λύκειο) και των ξένων γλωσσών (με προσθήκη 6 ωρών).
Δ) Διευρύνονται οι μέθοδοι αποτίμησης προόδου των μαθητών, π.χ. μέσω ερευνητικών εργασιών (στην Πληροφορική και την Πολιτική Παιδεία), και αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα (στο Γυμνάσιο από 4 σε 7, στο Λύκειο από 8, 6, 4 σε 8, 7, 5).
Ε) Θεσμοθετείται η τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στο Λύκειο, με άμεση εφαρμογή στην Α’ Λυκείου από το επόμενο σχολικό έτος (2020-21).
Η λειτουργία της τράπεζας έχει διττό σκοπό: πρώτον την εξασφάλιση της κάλυψης του συνόλου της διδακτέας ύλης από όλα τα σχολεία της χώρας και επομένως την αποφυγή μαθησιακών κενών και δομικών ανισοτήτων. Δεύτερον, τη διαμόρφωση ενός συνεκτικού συστήματος αποτίμησης της προόδου των μαθητών, μέσα από την εξαγωγή στοιχείων επί αντικειμενικής βάσης. Η θεσμοθέτηση της τράπεζας θεμάτων διευκολύνει, συνακόλουθα, το σχεδιασμό εκπαιδευτικής πολιτικής, θέτοντάς τον στη σωστή βάση: συνεχής αξιολόγηση και, όπου χρειάζεται, επανεξέταση των ακολουθούμενων διδακτικών και μαθησιακών προτύπων και μεθόδων.
ΣΤ) Εισάγεται η λογική του «κόντρα» μαθήματος στην Γ’ Λυκείου, για να προσφέρουμε στα παιδιά μας μία ευρύτερη καλλιέργεια, για να ενισχύσουμε τη γενική παιδεία, που θα προσμετράται στο απολυτήριο (Ιστορία για τους μαθητές που επιλέγουν πρακτική κατεύθυνση και Μαθηματικά για τους μαθητές που επιλέγουν θεωρητική κατεύθυνση).
Ζ) Εξορθολογίζεται η διαδικασία προαγωγής και απόλυσης μαθητών – στο Γυμνάσιο ο μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας απόδοσης τουλάχιστον 10, ή γενικό μέσο όρο 13. Διαφορετικά, αν έχει μέχρι 4 μαθήματα κάτω από τη βάση μπορεί να εξεταστεί εκ νέου τον Σεπτέμβριο. Στο Λύκειο, η βαθμολογική βάση αυξάνεται στο 10 (από 9,5 που ισχύει σήμερα), ενώ επαναφέρονται οι συντελεστές βαρύτητας στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Θα βασίζεται σε τρεις πυλώνες. Πρώτον, στο συλλογικό προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου και σχεδιασμού δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών. Ο Σύλλογος θα πρέπει να συνεδριάζει τουλάχιστον ανά δίμηνο για να παρακολουθεί την πορεία υλοποίησης του αρχικού προγραμματισμού και των δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών που έχουν σχεδιασθεί. Δεύτερον, στην εσωτερική αξιολόγηση, δηλαδή στην αυτοαξιολόγηση του σχολείου από το σύλλογο διδασκόντων, που θα περιλαμβάνει ετήσια απολογιστική έκθεση για τους τομείς που αποτέλεσαν αντικείμενο εστίασης, τους στόχους που είχαν τεθεί και την τεκμηριωμένη αποτίμηση της επίτευξής τους, τις δράσεις βελτίωσης της σχολικής μονάδας, επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, τις δυσκολίες υλοποίησης που παρουσιάστηκαν κ.ά. Και τρίτον, στην εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, δηλαδή στην υποβολή και ανταλλαγή παρατηρήσεων και προτάσεων προς τη σχολική μονάδα για τη βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, με τη συμμετοχή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και της Αρχής για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης αναρτώνται διαδικτυακά σε ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα του ΙΕΠ, καθώς και στις ιστοσελίδες του σχολείου και του οικείου ΠΕΚΕΣ.
Και ξεκινάει το επόμενο διάστημα και η διαδικασία σύνταξης του πλαισίου για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών.
Οι εκπαιδευτικοί τοποθετούνται στα σχολεία αυτά επί θητεία. Η εισαγωγική θητεία είναι ενός έτους, στη διάρκεια της οποίας προβλέπεται αξιολόγηση. Σε περίπτωση επιτυχούς αξιολόγησης δίνεται η δυνατότητα τοποθέτησης των εκπαιδευτικών για 4ετή θητεία και πάλι με δυνατότητα ανανέωσής της, μετά από επιτυχή αξιολόγηση χωρίς περιορισμό στον αριθμό των θητειών. Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι η παιδαγωγική επάρκεια, η διδακτική επάρκεια και η υπηρεσιακή επάρκεια των εκπαιδευτικών.
Προβλέπεται εκτενής αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου σε δύο άξονες: εσωτερική και εξωτερική.
Ιδρύματα πιο ελεύθερα, πιο αυτόνομα, πιο εξωστρεφή, σύμφωνα με την προεκλογική μας δέσμευση.
– Ενίσχυση της εξωστρέφειας των πανεπιστημίων, για παράδειγμα μέσω της δυνατότητας ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, αυτόνομα, από κάθε ΑΕΙ (χωρίς να απαιτείται σύμπραξη με το ΔΙΠΑΕ και χωρίς να απαιτείται έγκριση Υπουργού), της θεσμοθέτησης κοινών (joint) και διπλών (double) προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ καθώς και της θεσμοθέτησης θερινών προγραμμάτων. Να γίνει η χώρα μας ένας φάρος γνώσης, που θα προσελκύει φοιτητές από όλο τον κόσμο. 27 κορυφαία Αμερικανικά πανεπιστήμια έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συνεργαστούν με τα δικά μας εξαιρετικά πανεπιστήμια:
Harvard, Princeton, Columbia, UC Berkeley, Tufts, Johns Hopkins, NYU. Ήταν να έρθουν τέλος Μαρτίου, αλλά ξέσπασε η πανδημία. Οργανώνουμε μία διαδικτυακή συνεδρία στα μέσα Ιουνίου. Για τέτοιου είδους συνεργασίες και για πολλές άλλες χρειάζεται το πλαίσιο που θέτουμε προς ψήφιση στο παρόν νομοσχέδιο.
– στην εισαγωγή ακαδημαϊκού κριτηρίου στις μετεγγραφές, παράλληλα με τον εξορθολογισμό των υφιστάμενων οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων.
– στη διαδικασία ανάδειξης των Πρυτανικών Αρχών στη βάση ενιαίου ψηφοδελτίου για μία τετραετή θητεία. Για την πιο εύρυθμη λειτουργία Πανεπιστημίου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το νομοσχέδιο αυτό στοχεύει στο να δώσει στους νέους μας καλύτερα και περισσότερα εφόδια. Στο να αλλάξουμε τα πράγματα από τη βάση, από κάτω προς τα πάνω, στο να καλλιεργήσουμε σύγχρονες δεξιότητες, στο να επενδύσουμε στις δυνατότητες της εκπαιδευτικής κοινότητας, στο να βελτιώσουμε την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου.
Σε αυτήν την προσπάθεια η συνδρομή όλων είναι πολύτιμη. Νομίζω αποδείξαμε έμπρακτα κατά τη διαδικασία της διαβούλευσης ότι ΑΚΟΥΜΕ. Ακούμε, καταγράφουμε, βελτιώνουμε. Καλώ λοιπόν όλους τους βουλευτές, συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης, να καταθέσουν προτάσεις, να καταθέσουν προτεινόμενες βελτιώσεις, για να συνθέσουμε ένα νομοθετικό έργο το οποίο θα επιτρέψει στο σχολείο να γυρίσει σελίδα.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας:
Εάν θέλετε να ενημερώνεστε για τις δράσεις μας, μπορείτε να δηλώσετε παρακάτω τα στοιχεία σας: